… Nici nu ştim când a venit pâş, pâş, melancolica toamnă, şi odată cu ea se reiau pe rând spectacolele la instituţile de artă. Sâmbătă, 16 septembrie a.c., de la ora 18.30 are loc Deschiderea oficială a Stagiunii 2017–2018 la Opera Braşov, eveniment ce se va desfăşura în mod tradiţional cu capodopera verdiană „Traviata”.
„Încarnarea celei mai absolute femei care a existat vreodată”
Premiera lucrării a avut loc la Teatro „La Fenice” din Veneția, în data de 6 martie 1853. În anul 1848, Alexandre Dumas-fiul a publicat „Dama cu camelii”, roman puternic autobiografic, care a servit apoi ca sursă de inspirație pentru „Traviata”, cu singura diferență că în operă, personajul feminin apare sub numele de Violetta Valery. Lucrarea beneficiază de un libret în limba italiană scris de Francesco Maria Piave, ne-a precizat d-na Cecilia Toma, PR-ul instituţiei de artă braşoveană despre care scriem.
„Încarnarea celei mai absolute femei care a existat vreodată”, nota compozitorul Franz Liszt despre personajul principal al operei, Violetta Valery, fragilă, dar înzestrată cu o puternică forță de caracter. „Traviata” descrie scurta, dar agitata viață, precum și moartea tragică a unei celebre curtezane din înalta societate a secolului al XIX-lea din Paris. Povestea Violettei Valery impresionează de peste un secol şi jumătate, datorită ideii nobile pe care o transmite: sacrificiul de sine.
Frumoasa şi fragila Violetta Valery devine victima societăţii în care trăieşte, acceptând din dragoste pentru Alfredo Germont, un compromis care îi va grăbi sfârşitul. Despre această femeie specială şi despre gestul său scria însuşi Dumas-fiul: „Dacă nu ar fi făcut acest sacrificiu, nu ar fi meritat să scriu despre ea”. Muzica verdiană, într-un context pur romantic, transmite în egală măsură pasiune, frumuseţe, dramatism, eleganţă și o umanitate profundă. „Când a plecat, m-am înspăimântat de singurătatea în care mă lăsase”, scrie Al. Dumas-fiul în „Dama cu camelii”. Violetta apare ca o eroină clasică, al cărei sacrificiu transcende dragostea și moartea, în fapt, cele două teme în jurul cărora se desfășoară opera.
Distribuţie prestigioasă
Distribuţia din seara inaugurării noii Stagiuni este prestigioasă şi îi are drept capete de afiş pe îndrăgita soprană Cristina Radu (în complexul şi solicitantul rol al Violettei Valery), pe excepţionalul tânăr tenor Florin Guzgă, de la Opera Națională Română din Iaşi (Alfredo Germont), pe starul Adrian Mărcan, unul dintre idolii publicului braşovean şi nu numai (Giorgio Germont), alături de alte nume cunoscute, respectiv mezzosopranele Asineta Răducan (Flora Bervoix) şi Sonia Hazarian (Annina), dar şi pe interpreţii Claudiu Bugnar (Gastone), Nicolae Zaharia (baronul Douphol) , Paul Tomescu (Marchizul d’Obigny), Marian Rește (dr. Grenvil), Dan Ionescu (majordomul), Irinel Felea (grădinarul). Soliști ai baletului sunt Ramona Mezei şi Dorin Mirea. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Gheorghe Mustea din Republica Moldova, iar regia artistică este semnată de Dimitrie Tabacaru. Scenografia şi costumele îi aparţin Rodicăi Garștea, iar coregrafia Nerminei Damian. Dirijorul corului este Leonard Boga. Își dau concursul Corul, Baletul și Orchestra Operei Brașov.
Şi o precizare importantă: în Stagiunea 2017-2018 accesul copiilor la spectacolele de operă și operetă este permis începând cu vârsta de 7 ani!
Un spectacol–eveniment
Mărturisesc că mai demult am vrut să scriu, dar din varii motive am tot amânat, despre tânăra şi extrem de talentata prim-solistă a Operei Braşov, soprana Cristina Radu, care a avut multe apariţii de succes în rolul principal din „Traviata”. Şi de fiecare dată publicul a aplaudat-o la final minute în şir. Ea a avut o excelentă apariţie şi în cadrul recentului Concert din Piaţa Sfatului cu ocazia omagierii Sf. Fecioare Maria (Ocrotitoarea Braşovului), un spectacol extraordinar despre care doresc să fac „post festum” unele aprecieri, exprimând şi opiniile unor spectatori.
Totul a fost remarcabil, începând de la alegerea repertoriului, prestaţia soliştilor, ţinuta lor de scenă, evoluţia excelentă a Corului, condus de Leonard Boga, de asemenea, acompaniamentul strălucit al Orchestrei dirijate de Traian Ichim (pe care îl felicităm pentru obţinerea Doctoratului în muzică). A fost o… avanpremieră izbutită a Deschiderii Stagiunii 2017-2018, urmărită de o asistenţă record, toţi artiştii mertitând felicitări!
Soprana Cristina Radu
Revenind la protagonista spectacolului de sâmbătă-seara ce inaugurează noua Stagiune la Opera braşoveană, să spunem că talentata interpretă poate fi urmărită atât în spectactacolele tradiţionale ale teatrului liric, cât și în apariţiile ce ţin de genul cameral și vocal-simfonic, fiind o pasionată a repertoriului de lied şi oratoriu. Totodată, explorează cu interes teritorii muzicale dintre cele mai diverse, de la spațiile sonore renascentiste până la creaţiile contemporane.
Soprana Cristina Radu a studiat cu personalităţi ale lumii lirice româneşti şi internaţionale precum Ileana Cotrubaş, Virginia Zeani, Maria Slătinaru-Nistor, Vasile Moldoveanu, Felicity Lott, Alberto Zedda, Ionel Pantea, Emilia Petrescu, Mariana Stoica, Denice Graves, Cristian Mihăilescu şi Alain Nonat. În copilărie a urmat cursuri de vioară, pian şi a cântat în Corul de copii al Radiodifuziunii, alături de care a participat în numeroase concerte şi turnee în ţară şi în Belgia, Franţa, Italia, Elveţia, Germania, Finlanda şi SUA. Absolvă ulterior Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (clasa de canto Maria Slătinaru-Nistor) şi debutează în rolul Donnei Elvira din „Don Giovanni” de W.A.Mozart, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti. În decursul studiilor universitare îi sunt decernate bursele „Yolanda Mărculescu” şi „Fraţii bucovineni Sârghie”.
Preocupată permanent de perfecţionarea sa artistică a urmat numeroase studii de Master Class în Italia, Germania, SUA şi România. În 2013 obţine titlul de Doctor în muzică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.
Desemnată „Soprana anului 2009” (la Gala Premiilor în Cultură, Arcuş), Cristina Radu este laureată a concursurilor „Verviers International Singing Competition”, „Mihail Jora”, „Marţian Negrea”, „Joseph Schmidt”, „Festivalul Muzicii Maghiare” etc.
Îşi dezvoltă personalitatea artistică în numeroase recitaluri şi deopotrivă ca solistă permanentă a Operei din Braşov, unde abordează un repertoriu vast (Mozart, Bellini, Donizetti, Verdi, Bizet, Gounod, Offenbach, Leoncavallo, Puccini) şi realizează turnee de spectacole în Germania, Austria, Italia, Elveţia, Marea Britainie şi Spania. Colaborează cu Teatrul Liric din Cagliari (Italia), Operele Naţionale din Bucureşti, Constanţa, Galaţi.
În decursul timpului a cântat sub bagheta unor dirijori faimoşi, ca Daisuke Soga, Christian Badea, Tiberiu Soare, Paul Staicu, Alexandre Myrat, Vlad Conta, Traian Ichim, Giovanni Bria, Silvio Wyller, violonceliştii Alexandru Moroşanu, Laura Buruiană, organiştii Steffen Schlandt, Hans Eckard Schlandt, Georges Athanasiades, Marcel Costea, Paul Cristian, Christine Chiriac, pianiştii Alexandru Petrovici, Tatiana Moroşanu, Luminiţa Berariu, Andreiana Roşca, Eugen Dumitrescu, Corina Răducanu şi Remus Manoleanu, harpista Carolina Caia.
Susţine concerte alături de „Camerata Valahica”, cvartetul „Brassovia”, cvartetul „Gaudeamus” şi Ansamblul cameral „Remember Enescu”. Activitatea sa cuprinde participări în emisiuni de radio şi televiziune, înregistrări discografice si prime audiţii de muzică contemporană.
Pian nou la Muzeul „Casa Mureşenilor” pentru programul cultural săptămânal, „Recitalul de la ora cinci”
Scriind despre Deschiderea oficială a Stagiunii să precizăm că miercuri, 13 septembrie a.c., după-amiază a avut loc primul spectacol (cu numărul 414) din cadrul programului cultural „Recitalul de la ora cinci” din stagiunea 2017-2018, organizat de Muzeul „Casa Mureşenilor” şi Opera Braşov.
După cum ne-a relatat dr. Valer Rus, directorul muzeului, cu această ocazie a fost inaugurat noul pian al prestigiosului lăcaş de cultură şi artă marca „Petrof”, brand recunoscut şi preţuit în Europa şi în întreaga lume. Pianul are lungimea de 158 cm şi a fost achiziționt de la Magazinul d-lui Arnulf Einschenk, care reprezintă a treia generație din familia braşoveană ce comercializează instrumente muzicale. Primul pian de acest fel a fost produs în anul 1864 de meşterul ceh Antonin Petrof, într-un mic atelier. Având succes, în decursul câtorva ani l-a transformat într-o fabrică, iar treptat afacerea s-a devoltat, ajungând să fie realizate cca. 650.000 de instrumente în peste 150 de ani, vândute în 65 de ţări. Producția pianelor „Petrof” este bazată pe tehnici tradiționale, fiind fabricate manual, rezultând un instrument capabil de a se adapta cele mai înalte exigenţe. Aceste piane sunt apreciate pentru tonul cald, bogat şi romantic.
Recitalul intitulat „Întâlnire în septembrie” le-a avut ca protagoniste pe câteva dintre cunoscutele soliste ale Operei Braşov: sopranele Anda Pop, Maria Petcu-Catrina, Corina Klein, mezzosopranele Gabriela Hazarian şi Carmen Topciu, precum şi pe actriţa Nora Vlad. A acompaniat la noul instrument, apreciindu-i calităţile, pianista Sena Ducariu.
În program au figurat pagini îndrăgite de operă și operetă: „Aida”, „Bal mascat” de G. Verdi, „Carmen” de G. Bizet, „Povestirile lui Hoffmann” de J. Offenbach, „Boema” de G. Puccini și „Silvia” de E. Kalman, dar şi câteva piese celebre din repertoriul internațional: „When I fall in Love”, „Moon River” sau „Try to Remember”.
Gânduri, emoţii, aşteptări…
– Deşi „Traviata” este o operă foarte cunoscută şi jucată, reprezentând una dintre cele mai celebre creaţii ale genului liric universal, ne dorim ca publicul spectator (inclusiv cel covăsnean) să vină din nou în număr mare, umplând până la refuz cocheta noastră sală de spectacole aşa cum a făcut şi în precedentele stagiuni, a declarat pentru ziarul „Mesagerul de Covasna” directorul Operei braşovene, pianistul Ovidiu Mezei. Îi asigurăm şi pe această cale pe iubitorii de frumos că nu vor fi dezamăgiţi…
Sunt o mulţime de gânduri bune, emoţii, aşteptări mari…În încheiere nu ne rămâne decât să le urăm din tot sufletul minunaţilor artişti mult succes în noua stagiune, care e gata să înceapă.
Aşadar, „Sus cortina” !
Horia C. Deliu