Conform unei frumoase tradiții în luna lui Brumărel – cum se numea pe vremuri octombrie – iubitorii genului liric din zona noastră așteaptă cu mare interes Festivalul Internaţional de Operă, Operetă şi Balet. Amintita manifestare a a ajuns anul acesta la cea de-a XVII-a ediție, debutând pe 5 octombrie și urmând a se încheia pe 3 noiembrie a.c. cu o premieră.
Evenimentul este susținut cu sprijinul Primăriei și al Consiliului local Brașov, sponsori fiind „Kronospan” și cunoscutul brand „Apa minerală naturală Zizin”.
Primele spectacolele s-au derulat cu sala plină
Până acum s-au derulat mai multe spectacole cu sala plină. Este vorba de cunoscuta operă „Carmen” de Georges Bizet, având în fruntea distribuției trei invitați de marcă: pe tânăra, talentata și frumoasa mezzosoprană venită tocmai de la Moscova, Sofiya Almazova, pe impunătorul bariton canadian Jean-Kristof Bouton, dar și pe îndrăgitul tenor Cosmin Marcovici (de la Opera Națională Română Iași), prieten vechi și statornic al publicului brașovean. Regia îi aparține maestrului Cristian Mihăilescu, scenografia poartă semnătura Rodicăi Garștea, iar coregrafia este creația Nerminei Damian. La pupitru s-a aflat dirijorul Mircea Holiartoc, venit mai de curând în cadrul Operei brașovene și care s-a integrat perfect în sânul colectivului.
A urmat joi, 10 octombrie 2019, un show de mare succes mai ales în rândul tinerilor, musicalul „Nota zero la purtare”, conținând șlagăre compuse de Marius Țeicu, adaptarea textului aparținându-i Adei Vertan. Tânăra și ambițioasa regizoare Silvia Papadopoulos a dovedit și prin această montare că este o promițătoare directoare de scenă, primii săi pași în dificila meserie fiind trecuți cu brio. Scenografia îi aparține harnicei și novatoarei artiste plastice Rodica Garștea, iar coregrafia a purtat pecetea profesionalismului ce o caracterizează pe redutabila maestră de balet, Ramona Mezei. La realizarea acestui spectacol viu, antrenant, au contribuit soliștii, Corul și Baletul Operei Brașov, de față fiind și autorul muzicii – compozitorul și interpretul inconfundabil, prietenul nostru Marius Țeicu.
Un adevărat regal
Cel mai recent (și mai …ovaționat) super-spectacol a avut loc sâmbăta trecută. Ne referim la MAREA GALĂ a Festivalului, ce a reunit câțiva dintre soliștii excepționali români ce evoluează în străinătate: soprana Ana-Camelia Ștefănescu (Belgia), excepționala mezzosoprană Judit Kutasi (Germania), baritonul Bogdan Baciu (Germania), precum și tenorul Cristian Bălășescu (Opera Națională Timișoara), invitat și altă data să evolueze la Brașov. Semnalăm prestația deosebită a Orchestrei și Corului Operei, care sub bagheta forte a maestrului Traian Ichim au performat strălucit.
În acest context se cuvine să amintim un moment deosebit ce a avut loc în foaier înainte de Gală: anume lansarea volumului de specialitate „Figuri rerprezentative ale liricii basarabene la Teatrele de Operă din Cluj și București din perioada interbelică”, semnat de lect. univ. dr. Traian Ichim și prezentat de cunoscutul muzician și dascăl, prof. univ. dr. Ioan Oarcea, prodecan al Facultății de Muzică din cadrul Universității „Transilvania”. (Semnatarul acestui articol îi mulțumește și pe această cale distinsului autor pentru gentilețea de a-i oferi un exemplar cu dedicație.)
Doresc să punctez, de asemenea, prestația excelentă a prezentatorului Regalului muzical, nimeni altul decât apreciatul barito Lorand Cristian. Iată un artist polivalent, care și-a descoperit o nouă vocație, dovedind pe zi ce trece că stăpânește capcanele imprevizibile ale comperajului. Artistul e mereu elegant în înfățișare și frazare, dar mai presus de toate vorbește liber, fiindcă își scrie singur textul. Mă bucur că l-am putut încuraja și sfătui la debut pe când avea unele ezitări, alăturându-mă cu entuziasm ”descoperitorului” său – experimentatul manager Ovidiu Lucian Mezei – care numai el știe cum a intuit chemarea simpaticului Cristi Lorand pentru această nouă ipostază profesională.
Să mai spunem că fiecare recital din spectacol a primit vii aplauze la scenă deschisă, iar la final asistența în picioare a ovaționat minute în șir protagoniștii. Li s-au oferit splendide buchete de flori, iar cortina s-a ridicat triumfal cred că de vreo…zece ori, publicul despărțindu-se cu greu de minunații artiști.
Tuturor celor implicați în minunăția de spectacol li se cuvin calde felicitări, inclusiv artizanului Marii Gale – pianistul Ovidiu Lucian Mezei. A fost un nou dar de suflet oferit sutelor de iubitori ai frumosului prezenți sâmbătă, 12 octombrie 2019, în cocheta sală a Operei din Brașov.
Farmecul Operetei maghiare
La finalul săptămânii în curs, adică sâmbătă, 19 octombrie a.c., începând cu ora 18.30,
în cadrul Festivalului va avea loc ca la fiecare ediţie o seară dedicată sonorităţilor sprințare ale Operetei maghiare.
După cum ne-a informat colaboratoarea și colega noastră de breaslă, Cici Toma, în prezent P.R. al Operei, vor evolua artişti cunoscuţi ai genului; anume sopranele Barabás Zsuzsa, Fülöp-Gergely Timea și Székely Zsejke, tenorul Szabo Levente, baritonii Fülöp Márton și Ádám János – stele de primă mărime ale Operei Maghiare din Cluj-Napoca. Vor cunoaște pe viu emoțiile unei asemenea eveniment de anvergură și două studente ale Facultății de Muzică, ambele cu un viitor promițător în arta lirică, tinerele soliste Opra Kitti Fruzsina (soprană) și colega ei Lövenberger Orsolya (mezzosoprană).
Seara maghiară din acest an prezintă un program muzical antrenant, cu arii, duete, terțete din operetele „Silvia” și Contesa Maritza” de Emmerich Kálmán, „Giuditta” și „Văduva veselă” de Franz Lehár, „Mágnás Miska” de Albert Szirmai sau „Victoria și al ei husar” de Pál Ábrahám.
Pentru prima dată invitat la pupitrul dirijoral al Orchestrei Operei din orașul de sub Tâmpa se va afla maestrul Deák András, din Ungaria. În cele ce urmează vom creiona portretul artistic al muzicianului. Deák András s-a născut la Budapesta. A studiat pianul și compoziția la Liceul Vocațional de Muzică „Béla Bartók”, ca apoi să absolve cursurile Academiei de Muzică „Franz Liszt” din Capitala Ungariei, studiind cu profesori maghiari și străini ca Ervin Lukács, Franco Ferrara, Péter Eötvös. În 1983 obține prima sa diplomă pentru dirijat Coral, iar în 1986, pe cea de-a doua în dirijat de Orchestră.
În perioada 1985 – 1991 a funcționat ca director muzical al Orchestrei Simfonice Salgótarján și începând din 1991 este dirijor principal al Orchestrei Simfonice „Dunărea”. Din anul 1995 maestrul Deák este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai buni dirijori din Ungaria, apreciere lansată în cadrul Concursului Internațional de Dirijat „János Ferencsik”, organizat de Televiziunea Națională ungară. În țara sa natală este invitat în mod regulat la radio și televiziune. În 1997 și 2006 înregistrează două CD-uri cu Orchestra Simfonică „Dunărea”. Din 1995 este dirijor principal al Concertului Dunării, un eveniment de muzică clasică în Budapesta, care își propune să-i ajute pe turiștii străini să înțeleagă bogata istorie muzicală a Ungariei.
Din anul 2000, este unul dintre invitații de seamă ai concertelor „Salute to Vienna”, care este singurul Concert de Anul Nou din America de Nord, aprobat în mod oficial de orașul Viena. Datorită debutului său încununat de succes la Chicago cu acest eveniment, a fost invitat ca dirijor la Filarmonica din Chicago. De-a lungul anilor a dirijat în numeroase orașe mari din lume și în prestigioase săli de concert. Pe lângă numeroasele sale apariții în SUA și Canada, maestrul Deák a evoluat și în Finlanda, Bulgaria, Slovacia, Polonia, Germania, Elveția, Spania, Israel, Austria, Rusia, Mexic. Anul 2006 marchează debutul dirijorului maghiar la celebra Musikverein din Viena, conducând Orchestra Mozart și revenind de atunci în numeroase ocazii ca invitat.
Pentru contribuția sa artistică recunoscută la nivel internațional întru promovarea muzicii, maestrul Deák András a fost distins în 2004 în țara sa natală cu prestigioasa decorație „Ordinul Crucea Cavalerului”.
…Iubitorii operetei maghiare din judeţele Braşov, Covasna şi Harghita, indiferent de etnia lor, sunt invitaţi și pe această cale la spectacol antrenant, de calitate, pentru că respectivul gen muzical este foarte îndrăgit de melomani, indiferent de vârstă”, a precizat pentru ziarul nostru dl. director Ovidiu Lucian Mezei.
Spectacol Extraordinar de Balet
Este de la sine înțeles că nu putea să lipsească nici la ediția a XVII-a cea de-a treia componentă din titulatura Festivalului, anume baletul. Ca atare, i s-a dedicat o seară specială în data de 26 octombrie a.c. Începând cu ora 18.30 va evolua la Brașov un colectiv excepțional, invitaţii fiind tot unul şi unul. Ne referim la artiștii Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, care vor prezenta un Spectacol Extraordinar, în buna tradiție a participării renumitului colectiv tomitan la edițiile anuale ale Festivalului Internațional de Operă, Operetă și Balet din vechiul burg transilvan. Ne referim la capodopera genului, „Lacul lebedelor”, balet pe muzică de P.I. Ceaikovski. Coregrafia îi aparține lui Mihai Babuşka, după montarea clasică a marilor maestri ruși Lev Ivanov și Marius Petipa. Asistent coregrafie – Monica Cherecheș. Scenografia este realizată de Adriana Urmuzescu. Soliști sunt balerinii internaționali Douglas Stewart, Mayu Takahashi, Bogdan Bîrsănescu, Ryan Brown, Mizuki Kubota, Yuria Soeta, Cătălina Iliescu, Andrada Ion, Cecilia Ursul, care împreună cu colegele din ansamblul vor oferi o seară magică…pe poante.
La finalul Festivalului urmează o premieră – „Contesa Maritza”, operetă de E. Kálmán
Închiderea Festivalului Internaţional de Operă, Operetă şi Balet 2019 se va face, cum altfel?, cu o premieră. Aşa cum este deja o…„cutumă”. De data aceasta va fi pusă în scenă opereta „Contesa Maritza”, de Emmerich Kálmán, fiind două spectacole cu distribuţii diferite în zilele de 2 şi 3 noiembrie a.c.
Va oficia la pupitru dirijorul Mircea Holiartoc, regia fiind asumată de tânărul Alexandru Nagy, care nu este la prima colaborare cu Opera din Brașov. Coregrafia este creația Ramonei Mezei, iar scenografia poartă, ca de obicei, amprena talentatei creatoare Rodica Garștea. Iși dau concursul la reușita noului spectacol soliștii, Orchestra, Corul și Baletul Teatrului liric brașovean.
Evenimente artistice care nu trebuie ratate!
…Dar până se va lăsa ultima cortină din maratonul festivalier, pasionaţii muzicii de calitate, iubitorii spectacolelor de ţinută au posibilitatea de a viziona în următoarele trei weekend-uri alte reprezentații atractive: peste două zile o seară dedicată Farmecului Operetei maghiare, apoi un Spectacol Extraordinar de Balet, iar la început de Brumar o Premieră cu…repetitive – opereta „Contesa Maritza” de E. Kálmán.
Sunt, așadar, suficiente motive de încântare ale retinei, minții și inimii pentru dumneavoastră, dragi cititori. O dată pe an asemenea evenimente artistice nu trebuie ratate!
Horia C. Deliu