O parte dintre actorii Teatrului „Andrei Mureşanu” şi-au făcut publice nemulţumirile,  în cadrul unei conferinţe de presă, după ce s-au afişat rezultatele concursului de ocupare a postului de manager a instituţiei de  cultură.

. .

Aceştia sunt de părere că cea de-a doua etapă a concursului, şi anume interviul cu cele două candidate, nu a fost corect, cerând anularea acestuia şi reevaluarea celor două candidate.

„Noi am spus că vrem să organizăm o conferinţă în care să discutăm despre concursul care a avut loc ieri (n.red.-9 iunie) pentru ocuparea postului de director, pentru că o parte dintre  noi nu suntem neapărat împăcaţi cu rezultatul acestui concurs, mai ales că am asistat la această probă. Am avut ocazia să ascultăm cu urechile noastre ceea ce s-a discutat şi noi nu prea ne regăsim în acest proiect managerial pe care l-a susţinut doamna Anna-Maria Popa. Am senzaţia că nu s-a optat pentru persoana cea mai potrivită să ocupe postul de director al nostru”, a declarat Elena Popa, unul dintre actorii nemulţumiţi.

Alături de colegii săi prezenţi la conferinţa de presă, Daniel Rizea, Claudia Ardelean, Fatma Mohamed, Sebastian Marina şi Ion Fiscuteanu jr, actriţa a spus că majoritatea colegilor din teatru vor o schimbare pentru instituţia de cultură, fiind de părere că schimbarea nu va veni odată cu numirea în funcţie a actriţei Anna-Maria Popa, din cauza ideilor pe care aceasta le-a prezentat în cadrul interviului.

Chiar dacă nu au puterea juridică de a contesta concursul, actorii cer anularea concursului şi realizarea altuia, onest. Actorii au pus la îndoială obiectivitatea şi competenţa unor membri ai comisiei, astfel că îşi doresc o nouă  comisie din care să facă parte cel puţin un practician din lumea teatrului. Lista cu membrii comisiei nu a fost publică decât în momentul în care a început consursul, astfel că nimeni nu a putut face contestaţie în acest sens.

„Să se facă un concurs onest. Să se anuleze acest concurs. Din câte înţelegem noi, lucrurile nu sunt foarte clare şi curate. (…) În caietul de sarcini i se spune candidatului că trebuie să fie la curent cu situaţia teatrului. Ea (n.red.- Anna-Maria Popa), întrebată fiind de către membrii comisiei, care este primul lucru pe care îl veţi face când veţi merge la teatru în calitate de director, ea a spus că va face o analiză. Dar nu trebuia să fie făcută deja? (…) Cum de nu a fost niciun practician de teatru activ, în această comisie? Unde este directorul de teatru, sau un actor, regizor, scenograf, un om din lumea teatrului, practician astăzi (…) Doamna Felicia Filip, cu tot respectul pentru cariera dumneaei muzicală, nu are competenţe teatrale pentru a face parte din această comisie, şi a demonstrat-o la concurs printr-o întrebare absolut lamentabilă, dacă doamna Maria Popa are în planul managerial spectacole pentru premiile Uniter. Această întrebare te descalifică. Ai demonstrat că nu ai ce să cauţi în acea comisie”, au spus actorii.

Prezenţi la concurs, colegii actriţei Teatrului „Andrei Mureşanu”, Alexandrina-Ioana Marina, contracandidata actualului manager câştigăror, spun că din prezentarea colegei lor au fost punctate mult mai bine problemele pe care teatrul le are în momentul de faţă. Confimarea că proiectul managerial al colegei lor a venit în urma punctării acestuia cu o notă mai mare decât a managerului desemnat. Emoţiile pe care actriţa le-a avut în timpul prezentării au fost cauzate de modul personal în care sunt prezentate problemele teatrului în care aceasta îşi desfăşoară activitatea, motiv pentru care actriţa a fost întreruptă în timpul celor 10 minute de prezentare, de către profesorul universitar Carmen Croitoru.

„Nu mai putem aşa! Noi suntem actori. Facem spectacole de teatru, nu facem fontă într-o fabrică”

Conferinţa de presă de ieri organizată de actorii menţionaţi, a fost prima de acest gen din ultimii, cel puţin, 15 ani. Aceştia au motivat nevoia lor de a se face auziţi, după ce au trecut prin mai multe experienţe neplăcute cu ultimii manageri ai teatrului.

„Trebuie să înţeleagă toată lumea că acesta nu este un post. Acesta este un teatru la care sunt implicaţi actorii şi personalul. Acest teatru nu produce fontă, produce spectacole. Se manageriază un club, sau altceva, acesta este un teatru, dacă se va păstra acest lucru”, este de părere Claudia Ardelean.

Actorii au spus că au fost sistematic umiliţi de directorii de teatru şi de anumiţi oameni din jurul acestuia, dorind ca acest cerc vicios să se încheie. În  acelaşi context, actorii  şi-au exprimat părerea cu privire la candidatura doamnei Anna-Maria Popa, susţinând că ar exista  suspiciunea că aceasta ar fi putut candida la cerinţa unui anumit partid politic, aşa cum a fost cazul unui alt manager pe care TAM l-a avut în trecut.

Cu privire la acestă suspiciune, consilierul local Mădălin Guruianu,  membru al comisiei de evaluare a candidaturii celor două, a declarat: „Eu cred că este o jignire totală să-ţi imaginezi că un consilier a manipulat  ca să voteze 6 membri ai juriului. Mi se pare jignitor pentru ceilalţi membri. În momentul în care ai doi oameni politici într-un juriu de 7, mi se pare că acea comisie este foarte echilibrată. Cât despre membrii comisiei, Felicia Filip este managerul unei instituții culturale, doamna Croitoru a scris legea teatrului, este un om important în Ministerul Culturii, Andrea Chiricescu este cel mai bun scriitor şi manager de proiecte europene dar şi trainer de proiecte din Sfântu Gheorghe, domnul Dumitru Măciucă a avut o experiență  în acest teatru de 15 ani ca manager economic iar domnul  Marius Deac, pe lângă experienţa din teatru, a fost manager al Centrului de Cultură Arcuş. Componenţa  comisiei de evaluare este formată din 1/3 repezentanţi ai Consiliului Local şi 2/3 din specialiştii propuşi  de cei 4 membri romnâni din Consiliul Local. Propunerile noastre au fost înaintate domnului primar, care a semnat lista.”

Pe lângă posibilul caracter politic  al candidaturii, actorii au primit o serie de informaţii neverificate, care arată că actuala desemnată pentru postul de manager nu ar îndeplini una dintre cerințele din caietul de sarcini, întrucât nu ar avea o experienţă în teatru de cel puţin 5 ani.

Pe lângă acestea, modul în care noul manager s-a raportat la echipa cu care va lucra, nu a fost pe placul actorilor. „Când chemi un regizor, nu managerul îi spune ce să facă şi cum să facă. Nu îi spui să facă Romeo şi Julieta cu maghiari şi români. Îl întrebi pe regizor trei titluri, îi spui ce oameni ai la dispoziţie şi de ce buget dispui. Doamna nu cunoaşte componenţa acestei trupe. Ţin să o anunţăm că în momentul de faţă, cu distribuţia pe care o avem acum, nu avem cum să montăm Romeo şi Julieta. Abia dacă acoperim jumătate de distribuţie, de unde îi aducem pe ceilalţi? Pe ce bani?”,a spus Elena Popa.

Totodată, colegul acesteia, Sebastian Marina, a completat: „Este contrar tuturor principiilor mele estetice şi morale ceea ce propune acest prezumtiv viitor manager. Sigur, poţi să vii să-mi spui dacă nu-ţi convine, poţi să pleci.Ok, dar de ce să plec eu care sunt de 10 ani aici? Eu îmi rup picioarele aici şi înghit praful de 10 ani, nu altcineva. În mai multe directorate experimentale, toţi aceşti angajaţi, actori, au fost sistematic umiliţi de către directori şi de oamenii din jurul acestui teatru.”

Nu-şi doresc ca TAM să se transforme în institut cultural

În timpul prezentării proiectului, actriţa Anna-Maria Popa a menţionat că îşi doreşte să scoată teatrul din anonimat şi să-l aducă la statutul de institut cultural. Această declaraţie nu a fost pe placul actorilor TAM, deoarece acest lucru înseamnă că în cadrul insituţiei se vor desfăşura mai multe activităţi din afara ariei teatrale. Pe lângă acest lucru, actorii au contestat decizia noului manager de a pune accent pe un plan managerial bazat pe dezvoltarea teatrului pentru copii şi nici nu au îmbrăţişat ideea contractării unui număr mare de parteneri cu care teatrul să desfăşoare o serie de „acţiuni pseudoculturale”, din cauza riscului de a nu transforma instituţia într-un „teatru-bâlci”.

„Dumneaei propune să facă un Institut Cultural Român (ICR). Ce vrea să spună prin asta? Noi legăm această chestiune de desfiinţarea Centrului de Cultură Arcuş. Este o coincidenţă cel puţin bizară. Se desfiinţează Centrul Cultural Arcuş, şi brusc, în concurs se menţionează că vreau să fac din acest teatru un institut cultural”, au spus actorii.

Îngrijorările actorilor sunt nejustificate

Potrivit  AGERPRES, Anna-Maria Popa a declarat  că îngrijorările trupei sunt „nejustificate” şi consideră că ar trebui să-i acorde şansa de a explica pe larg viziunea ei.
„Îi înţeleg, este o reacţie firească având în vedere prin câte a trecut teatrul acesta în ultimii ani. (…) Dar sunt îngrijoraţi fără temei. Aş vrea să înţeleagă că nu vine un duşman, vin să construiesc pentru ei şi pentru acest teatru, să îi ajut să se dezvolte şi să facă fiecare ce ştie mai bine. Nu vrea nimeni să le facă rău, dimpotrivă. (…) Nu consider că trebuie să pornim cu stângul, e normal să existe astfel de reacţii, mai ales într-un mediu artistic, ei au acţionat pe un fond personal, conduşi de emoţii, (…) dar aceste lucruri nu mă fac decât să mă motiveze şi mai mult să fac tot ce pot să le arăt că îngrijorarea lor nu are nici un fel de temei. Le cer un pic de încredere, sper să am ocazia să le vorbesc faţă în faţă să înţeleagă concret ce vreau şi cum m-am gândit să ating obiectivele propuse”, a declarat Anna Maria Popa.

Rezultatele concursului contestat de către contracanditat

Actriţa Alexandrina-Ioana Costea a contestat ieri rezultatul concursului, fiind nemulţumită de modul în care a decurs proba orală, fiind întreruptă sistematic de către unii dintre membrii comisiei.
„Nu contest nici comisia şi nici prestaţia contracandidatei mele, dar contest modul în care am fost examinată şi evaluată. (…) Nu am avut ocazia să răspund la întrebări pentru că am fost mereu întreruptă, discuţia a fost mereu deviată de una dintre membrele comisiei şi am avut în repetate rânduri senzaţia că nu sunt interesaţi de ceea ce spun”, a declarat Alexandrina-Ioana Marina. Aceasta a menţionat în contestaţia pe care a depus-o ieri la primăria municipiului Sfântu Gheorghe faptul că nu s-a respectat procedura, examenul începând cu mai bine de jumătate de oră  mai târziu decât a fost planificat, pentru că doi dintre membrii comisiei veniţi din Bucureşti nu au ajuns la ora stabilită.

Actriţa este de părere că nota mai mare de la proiectul scris şi experienţa de 10 ani în cadrul Teatrului „Andrei Mureşanu” sunt două atuuri importante. Faptul că deja cunoaşte foarte bine problemele cu care teatrul de confruntă şi că  în decursul anilor s-au creat punţi de comunicare cu membrii teatrului, poate face mai mult decât o persoană venită din afara instituţiei de cultură. Aceasta este de părere că nu i s-a acordat prilejul de a se face înţeleasă în timpul interviului.

„Cunosc foarte bine teatrul din interior, (…) sunt foarte implicată, ştiu care sunt problemele şi cred că se poate face ceva, se poate face mai mult şi cred că se poate şi altfel. Am avut un proiect managerial foarte bun la care am lucrat foarte mult, care oferă soluţii la multe probleme. (…) Majoritatea oamenilor din colectivul artistic, tehnic şi administrativ m-au încurajat să-mi depun candidatura şi mă susţin”, a mai spus actriţa.

Maricela Dan


Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail