Felicitări, în primul rând, d-nă prof. Sebestyén Lázár Enikő, pentru revenirea ca director al prestigioasei unităţi de învăţământ din judeţul Covasna, anume  Liceul de Artă „Plugor Sándor” din Sfântu Gheorghe!

  Vă mulțumesc.  Mă bucur că stăm din nou de vorbă, fiindcă de fiecare dată ziarul „Mesagerul de Covasna” a fost alături de școala noastră.  Iar prin intermediul dv. citiorii au aflat de prezenţa noastră la manifestări naţionale, cum este prestigiosul Concurs „Crai Nou”, care în curând va avea o nouă ediţie. Elevii, colectivul didactic şi eu personal vă mulțumim pentru această dăruire și angajament față de învățământul artistic covăsnean.

  – Când aţi dat examenul? A fost greu?

 

Prof. Sebestyèn Lázár Enikő

  Revenirea mea ca director s-a întâmplat după  multe  ezitări personale. Am  trecut în revistă nu o dată  argumentele  pro  şi contra, fiindcă  ştiam  că este o funcție cu  multe responsabilități. Să nu uităm apoi că traversăm o perioadă cu  destule probleme la nivelul învățământului din România,  cu reorganizări,  modificări, birocrație etc. De aceea  nu  prea sunt profesori  amatori să se înhame la actul de conducere.

   Eu însă am crescut și m-am format în această școală.  Aici, la Sf. Gheorghe m-am întors  după terminarea facultăţii. Tot în acest  loc mi-am clădit cariera de dascăl. Deja au trecut… 26 de ani, de aceea consider Liceul de Artă „Plugor Sándor” ca pe o „Alma Mater” într-un mod foarte specific şi sper că aşa va rămâne.

Concursul pentru directori a avut loc  în lunile octombrie-noiembrie 2016. Adică într-o perioadă  când munca la catedră era intensă, iar  procedura de înscriere  mi s-a părut   complicată şi mare consumatoare de timp. Concursul în sine nu a fost uşor, au picat destui de mulți candidați. Dar cu ajutorul lui Dumnezeu am reuşit să-l promovez. De fapt, să…recâştig postul pe care l-am mai ocupat.

  – De ce aţi plecat? De ce aţi revenit?

  Într-adevăr, am mai fost directoarea Liceului „Plugor Sándor” între anii  2010 şi 2013, prin detaşare în interesul învățământului. Însă, aşa cum am menţionat, conducerea unei școli presupune un mare consum de nervi  și de timp. Cele două fete ale noastre  erau în perioada aceea  micuțe, aşa că  împreună cu soțul am  analizat  ce  este mai important pentru  familie. De aceea  am decis să predau ștafeta altcuiva,  unui  profesor  tânăr –  muzicianului  și  dirijorului de  talent  Löfi Gellért Attila –  care a condus instituția noastră  din 2013 până  în ianuarie 2017, când am fost numită din nou.

      Revenirea mea se datorează cred competenţei, loialităţii și devotamentului pe care le-am arătat față de liceul amintit, dar  într-un fel a fost și o necesitate.  Colegul,  prof. Löfi, nu avea  vechimea  impusă de regulile  concursului  pentru  directori, ca atare  am considerat că ar fi bine să-mi mai acord  o șansă. M-am bazat şi pe experiența dobândită  în cariera de artist și profesor de muzică.  Doresc  ca împreună cu colegii să  facem multe lucruri frumoase pentru învățământul artistic preuniversitar din județul nostru.

    Liceul de Artă „Plugor Sándor”  reprezintă   o instituție cu multe realizări. Avem mulți copii talentați, dar şi absolvenți ajunşi  artiști cunoscuți pe plan local, național  și chiar  internațional. Toţi sunt mândria  noastră;  ei constituie „ambasadorii” şcolii.

   – Vorbiţine despre profilul liceului pe care îl conduceţi.

    Unitatea de învăţământ  a devenit Liceu de Artă cu clasele I-XII în  anul 1990, având în oferta sa curriculară trei profiluri artistice: muzică, arte plastice şi balet.  Din anul 2000 s-a adăugat şi teatrul.  Procesul de predareînvăţare se desfăşoară la toate cele trei nivele ale învăţământului preuniversitar (primar, secundar inferior şi superior)  cu predare în limbile română şi maghiară. De reţinut că la nivelul judeţului Covasna este singurul liceu vocaţional cu profil artistic. De aceea este perceput în conştiinţa comunităţii ca un furnizor de cultură, o pepinieră de talente.  

   Liceul de Artă din Sfântu Gheorghe prin oferta sa educaţională specifică îşi exprimă personalitatea, setul de valori fundamentale pe care le oferă, promovează cu responsabilitate  prin cadrele  sale didactice, personalul didactic-auxiliar şi nedidactic, dar şi prin elevii săi,  importante valori etice şi profesionale: responsabilitate, integritate morală,  respect,  toleranţă, onestitate şi corectitudine, imparţialitate, obiectivitate. Dar şi cunoaşterea şi respectarea cadrului legislativ, autoexigenţă în exercitarea profesiei, implicare în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului şcolii.

  – Aş vrea săl evoc cu acest prilej pe prietenul Sándor (Sanyi) Plugor, un redutabil artist plastic, cu care dialogam des, invitândul mereu să  treacă pe la redacţia ziarului „Cuvânul Nou”, unde lucram.  A fost un om minunat!

   Desigur că ştiţi că în  luna octombrie a anului 2006 colectivul şcolii noastre i-a adus un cald omagiu regretatului nostru coleg, artist plastic de renume naţional şi internaţional, graficianul Plugor Sándor (1940-1999),  organizând Ceremonia de dezvelire a bustului său  amplasat în curtea liceului. Cu această ocazie, pentru a-i cinsti  memoria, instituţiei noastre  i s-a acordat numele său.

 

    Care sunt specializările liceului ?

Liceul de Artă din Sf. Gheorghe

      – Să începem cu  muzică, pentru „a-i da Cezarului”…ce i se cuvine. Disciplina  a fost inclusă la nivelul ciclului primar şi gimnazial încă din anul 1968. Mai târziu, când  s-a  trecut la statutul de liceu, profilul a fost generalizat la toate clasele. Elevii frecventează în prezent ore, în grup, de muzică de cameră, ansamblu orchestral, ansamblu coral, teoria muzicii, istoria muzicii, armonie, forme muzicale. De asemnea, au  studiu  individual  de instrument: vioară, violă, violoncel, contrabas, chitară clasică, flaut, clarinet, fagot, trompetă, trombon, corn, tubă,  percuţie, pian, pian complementar și canto clasic. Profesorii secției de muzică sunt oameni bine pregăţiţi, artiști-interpreți, iar  elevii participă cu succes la concursuri de specialitate de nivel național, dar și internațional.

    Secţia de arte plastice a demarat în  anul 1990, oferind specializări în desen, grafică, pictură monumentală, sculptură, textile, procesare computerizată. 

     Ne ocupăm şi cu teatrul, fiinţând cu bune rezultate  o asemenea disciplină. Ea a debutat în anul 2000  la secția maghiară, sub conducerea atentă şi consecventă a câtorva  actori profesionişti ai teatrului din municipiu. Pe lângă dobândirea deprinderilor şi abilităţilor specifice, elevii au  posibilitatea de a participa la activităţi de autocunoaştere şi dezvoltare a personalităţii, trening-uri în tabere de specialitate organizate cu instructori calificaţi. Cursanţii prezintă  periodic  spectacole  inedite, cu care participă apoi la festivaluri de profil al liceenilor sau la concursuri naţionale şi internaţionale de profil.

   Există în acest domeniu o iniţiativă frumoasă a dv. despre care ziarul nostru a scris recent…

  – Da,  noutatea  la Secția de teatru constă în faptul că va exista şi o specializare la Secția română din anul școlar 2017-2018, în parteneriat cu Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sf. Gheorghe, instituție  care va asigura actori-profesori. Dar asupra acestei idei aş vrea să revin ceva mai târziu.

    De ştiut că instituția noastră furnizează învățământ integrat de artă,  predarea fiind atât  în cadrul  orelor  individuale, cât și în grup.  Momentan școala noastră are  560 de elevi și 115 profesori, dintre care profesori de specialitate artistică sunt 70.

    – Vă întreb tranşant dacă mai sunt atraşi adolescenţii, tinerii, din ziua de astăzi de instruirea în domeniul artistic?

   Categoric, da! Consider că învățământul artistic a avut, are și va avea mereu o atractivitate  puternică în rândul tinerei generaţii. Există artă de când e omenirea! Fiecarui individ îi place să cânte, să creeze, să deseneze.  Pentru copilul mic desenele constituie realitatea, vocea mamei este muzica, iar joaca face parte intrinsecă din viață. Noi încercăm să relevăm frumosul din  adolescenţi, să le descoperim şi le  dezvoltăm aceste abilități. Pot să afirm cu tărie că tinerii din ziua de azi sunt interesați de învățământul artistic!

    Majoritatea realizează că prin specializarea în domeniul artistic pot face o carieră frumoasă în viaţă. Este falsă ideea că  activând  în cultură  nu ar avea mari posibilități de a se realiza. Uitați-vă în jur, numai în urbea noastră (pe care ne place să o numim ,,Capitala  culturală a  regiunii”) sunt prezenți  mulți muzicieni, actori, artiști plastici, care au finalizat studiile preuniversitare la școala noastră şi au mers mai departe, ajung să activeze în teatre prestigioase, în filarmonici, opere  din România şi din  străinătate.

     Ce vă gândiţi să întreprindeţi pentru a atrage câţi mai mulţi elevi spre Liceul „Plugor Sandor”?

    Consiliul de administrație și echipa  de manageri (subsemnata  ca director  şi prof.  Roxana  Naum – director adjunct) îşi propun  ca pentru următorul an școlar să introducă o nouă specialitate la clasele liceale de la Secția română. Din  anul 2000 funcționează specialitatea  de teatru la Secția maghiară – singura din țară – iar de anul acesta ne-am gândit, cum arătam mai înainte,  ca şi și la Secția română să înființăm  aşa ceva. Cu ajutorul  conducerii și a actorilor Teatrului „Andrei Mureșanu” credem că amintita disciplină  va avea  viitor în paleta  învățământului artistic  covăsnean.  Momentan Secția română a liceului funcționează cu profilele de muzică și arte vizuale. Dacă se materializează iniţiativa, clasa ar  funcționa cu trei profile: muzică/arte vizuale/teatru, urmând a  se  da  admitere  din doi în doi ani. Ideea introducerii acestei specialități şi la Secția română a venit în urma  viabilităţii profilului  la Secția maghiară. Plus că am găsit un partener serios în persoana  directoarei Teatrului „Andrei Mureșanu”, Anna Maria Popa, urmând ca  instituția pe care o conduce să  ne furnizeze  actori-profesori. De asemenea, trebuie să constituim clasa a V-a, la Secția română, cu profil muzică/arte plastice, la care îi așteptăm cu mult drag pe elevii care vor să descopere  lumea artei.  Pentru aceasta organizăm selecții în tot județul.

   Pentru școala noastră este o problemă mai aparte  constituirea claselor la Secția română, momentan  având încă locuri libere. În ultimii ani însă, mai ales la ciclul primar, se observă o creștere a numărului de elevi, ceea ce ne bucură.

   – Aşadar, şi dumneavoastră aţi studiat aici? Daţi-ne, vă rog, câteva detalii despre cariera dv. didactică. V-aş ruga să punctăm  şi câteva date biografice. Sunteţi căsătorită, aveţi copii?

    Încă din clasele primare  a ieșit la iveală  faptul că am aptitudini muzicale, spre bucuria părinţilor. De mică am deprins tainele unui instrument popular numit  țiteră, apoi am cântat la diferite serbări școlare și religioase. În clasa a VI-a m-a atras  vioara. Din clasa a VII-a am devenit eleva acestui liceul, unde am fost violonistă. În clasa a XI-a am început şi studierea violei. După absolvire am dat admitere la Facultatea creștină ,,Partium” din Oradea, la Pedagogie muzicală. În acel an s-a format Corul Filarmonicii din Oradea, în care  am fost admisă. Eram colegă cu studenţi ai Facultăţii  de Muzică şi astfel am descifrat multe taine ale  lumii minunate a cântului profesionist. Ca atare,  în anul următor devenisem  studentă  la Secția canto clasic.

    Din anul 2000 m-am transferat la Facultatea de Muzică  a Universităţii „Transilvania” din Brașov, venind  mai aproape de casă. La scurtă vreme am început să predau la Liceul de Artă din Sf. Gheorghe, ca profesor suplinitor. Cochetam pe  atunci cu ideea de a intra în corul Operei din Braşov, însă a intervenit atitudinea decisă a fostului director al  liceului meu de
suflet, dl. prof. Kerezsi János, care m-a convins să aleg cariera didactică. Şi nu am regretat!

    Din anul 2005 sunt profesor de canto titular, în 2007 am luat Definitivatul, din  2014 am Gradul  II, iar acum în 2017 trebuie să-mi susțin lucrarea de Grad didactic I.

   Referindu-mă la a doua întrebare, precizez că  sunt căsătorită. Soțul este inginer constructor, avem două fete de 13, respectiv 8 ani. Amândouă învaţă  la Liceul de Artă.  Una studiază  pianul, cealalta  flautul  şi sunt foarte talentate. Poate chiar mai înzestrate decât…am fost eu!!!

   Am avut bucuria ca în ultimii şase ani să urmăresc pe viu elevi foarte talentaţi de la „liceul dv.” performând la Concursul Naţional de Interpretare Vocală „Crai Nou” , care se desfăşoară în vacanţa de iarnă la Braşov. Ce ne puteţi spune despre această  prezenţă?

    Acum  am să vorbesc în calitatea mea de profesor de canto.  Dumneavoastră știți cel mai bine  cum a fost la fiecare ediţie,  fiindcă v-aţi  aflat alături de noi la acestă importantă competiţie şcolară şi aţi scris pe larg în cotidianul „Mesagerul de Covasna”.  Participarea la Concursul „Crai Nou” constituie un test  valoric foarte important, observând  la ce nivel se află  elevii  noştri comparativ cu ceilalţi copii din ţară. Apoi deplasarea la Braşov  ne este  accesibilă din punct material, costurile fiind reduse. Nu în ultimul rând, am constatat că avem de-a face cu o echipă   organizatorică profesionistă. Mă folosesc de acest prilej pentru a o felicita pe iniţiatoarea şi fermentul acţiunii, prof. Magdalena Suciu, de la Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” din Braşov. Nu mai vorbesc de îndrumările, sfaturile primite din  partea  exigentului şi prestigiosului Juriu,  condus de reputata artistă lirică dr. Felicia Filip. Din echipa de jurizare  mai fac parte şi cunoscutele  soliste ale Operei locale, soprana  Nicoleta Chirilă şi mezzosporana  Asineta Răducanu, plus prof. Magda Suciu. Soprana  Felicia Filip, exigentă şi imparţială cum o ştim, a  manifestat  mereu simpatie față de învățământul de artă din judeţul Covasna şi îl susţine cu tărie şi pe mai departe. De asemenea, îi mulţumim  maestrului dr. Cristian Mihăilescu, reputatul regizor, care ne-a încurajat de fiecare dată când a putut fi prezent la Concurs.

Maestrul Cristian Mihăilescu şi prof.Sebestyèn Lázár Enikő, la Concursul Crai Nou

     Elevii covăsneni  merg cu mare bucurie, dar şi emoţie, la competiţia de la Braşov,  deşi  în perioada respectivă  se află în vacanţă, însă constituie  o experienţă interesantă pentru ei, ca viitori artişti.

    – I-aţi urmărit cumva pe cei mai talentaţi după ce au părăsit băncile şcolii? Am vrea câteva exemple. Sunt şi celebrităţi din rândul mai vechilor absolvenţi, ştiu eu, să zicem…vedete?

   Fireşte. Urmăresc  continuu drumul și cariera foștilor mei elevi, care au dus mai departe prestigiul școlii. Mulţi dintre ei trec pe la liceu  să ne vadă când vin la Sf. Gheorghe. Unii mă caută expres, îmi vorbesc despre evoluţia lor, despre succese,  ne reamintim cu drag anii petrecuți împreună.  Desigur, nu fiecare a continuat cariera muzicală, dar procentual 70% activează în domeniul artistic. Ceea ce consider o mare realizare.

     Dintre  foștii elevi ai mei i-aș enumera pe câțiva: Orendt Gyula – bariton, a urmat Academia de Muzică „Liszt” din Budapesta şi acum este solistul Operei din Berlin. Alexandru Aghenie – bariton, a urmat Facultatea de Muzică din Brașov şi cântă cu mare succes pe scena Operei din Brașov. Apoi Gergely Elek  și Gergely Arnold, ce au urmat Academia de Muzică din Cluj-Napoca şi momentan sunt soliștii Operei Maghiare din Cluj sau mezzosoprana Nagy Szilvia Klára (pe care o cunoașteți şi aţi scris elogios despre ea) este acum studentă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca și statistă (figurantă-n.red) la Opera Maghiară de acolo. Ne mândrim şi cu tenorul Bartos Barna, actualmente  student la Academia de Muzică „Liszt”  din Budapesta ori  Székely Kitti Fruzsina, şi ea studentă, dar la Facultatea de Muzică din Brașov.  Dintre fostele  eleve ale mele care au urmat cariera de dascăl  le pot aminti pe   sopranele  Simon Piroska  şi Domokos Orsolya, ambele  profesoare de canto la noi în liceu,  ca şi pe mezzsoprana Tasi Nóra, valoroasă interpretă de jazz și cadru didactic la Liceul Vocațional din Târgu Mureș.

    Șirul desigur va continua, fiindcă avem elevi foarte talentați și serioși.

  Prestaţi o muncă plină de responsabilitate, greu cuantificabilă. Aveţi satisfacţii profesionale?

   Ceea ce am realizat până acum în cariera mea de profesor de canto mi-a adus mari satisfacții și sper să mai pot forma mulți tineri, să-i ajut să urmeze această  frumoasă  carieră.  Îmi place ceea ce fac, îmi place să predau. Funcția de director incumbă multă  responsabilitate. Este  o sarcină anevoioasă, dar consider că prin  efortul depus, prin  managerierea tuturor situaților ivite în beneficiul școlii,  al elevilor şi profesorilor, voi  avea satisfacții. Nu mă aștept la vreo recompensă, la  nimic extraordinar.  Sunt pe deplin conștientă că  muncă depusă va aduce un beneficiu comunității noastre.

   Au existat şi momente  mai dificile? Nu va bătut gândul  să renunţaţi, nu aţi regretat nici o clipă alegerea făcută?

  De ce să nu recunosc?, am avut câteodată  regrete  că nu fac parte din colectivul unei instituţii profesioniste, să zicem  Operă sau Filarmonică. Cu toate că  potențial aveam.  La facultate  profesorii mi-au zis că am prezență scenică și interpretativă foarte bună, pregătirea vocală era OK…

     Numai că fiecăruia îi  este sortit să facă ceva pe lumea asta. Eu  cred în destin.  Acum când mă uit la realizările în plan didactic, la cariera mea de interpretă liber profesionistă,  la familia reuşită, la faptul că  sunt sănătoasă și pot depune o muncă folositoare comunității…n-am ce să regret! În fiecare zi îi mulțumesc lui Dumnezeu că mă poartă în binecuvântarea Sa.

    Sunteţi o fire optimistă? Ce vă împinge de la spate atunci  când vă este greu?

     Pot spune că-s  optimistă de felul  meu. Dar cu o doză mare  de… realism. Am avut destule greutăți în viață și, probabil,  voi mai avea. În perioadele dificile  mă ajută credința  în Dumnezeu, am suportul  familiei, al părinților.

    – Ce pasiuni aveţi? Cum vă petreceţi timpul liber ?

      Îmi place să călătoresc, să fac excursii în natură cu ai mei, cu  prietenii. Ador, totodată,  să merg la părinții mei la țară, unde este  liniște și pace. Acolo închid telefonul mobil, nu am Internet. Fac toate acestea desigur când îmi permite timpul liber, care este tot mai puţin…

    – După ce  principii vaţi condus în viaţă?

    De la părinții  mei, care  sunt  oameni  harnici și serioși,  am deprins  atitudinea mea  hotărâtă față de muncă. Tot de la ei am învățat conduita  corectă   în viață.  M-am condus după principii creștine,  punând pe primul plan responsabilitatea morală, socială şi profesională, toleranţa faţă de ceilalţi, onestitatea şi corectitudinea față de semeni.

   – Ce anume apreciaţi la ceilalţi?

   Sinceritatea, respectul și credibilitatea.

    – Şi ce nu vă place la oameni, în general ?

    – Invidia. Şi nici prefăcătoria.

    – Ce vă doriţi pentru 2017? Dar pentru anii viitori?

     Îmi doresc pentru mine și pentru colectivul Liceului de Artă „Plugor Sándor” realizări semnificative. Pentru anii viitori  sper să avem rezultate şi mai bune în plan profesional. Dorim  să  facem mai mult pentru  viața culturală a  orașului și judeţului nostru. 

   Ne propunem să devenim o şcoală etalon pentru învăţământul preuniversitar local. Sperăm să asigurăm condiţii pentru dezvoltarea armonioasă a fiecărui elev din şcoală, să-i sădim încrederea în sine, să îl încurajăm să se manifeste liber prin creativitatea sa şi să îl ajutăm să înţeleagă că, prin muncă perseverentă,  prin descoperirea talentului său  poate deveni „Artistul de mâine”.

                                                                                                Horia C. Deliu.

                                                                                                                  

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail