Centrul de agrement de la Pădureni a găzduit, săptămâna trecută, tabăra cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Proiectul, finanţat de către Consiliul Judeţean Covasna, promovează calitatea în învăţământul preuniversitar covăsnean român. . .
Inspectoratul Şcolar Judeţean (IȘJ) Covasna, Casa Corpului Didactic (CCD) Covasna „Csutak Vilmos” şi Asociaţia Pedagogilor Români din Covasna, în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret (DJST) Covasna, au organizat în perioada 27 iunie – 1 iulie (a.c.) tabăra de perfecționare „cunoaște-ți impactul”, dedicată cadrelor didactice din învățământul preuniversitar covăsnean. Având ca temă „profesionalizarea carierei didactice prin intermediul taberelor de perfecţionare – „cunoaşte – ţi impactul”, tabăra de anul acesta a adunat 21 de educatoare de la secţiile române ale grădinițelor din judeţul Covasna. Potrivit organizatorilor, obiectivul general al proiectului este dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii, prin corelarea educaţiei şi învăţării, pe tot parcursul vieţii, cu piaţa muncii şi asigurarea de oportunităţi sporite pentru participarea viitoare pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă şi incluzivă.
„Am fost 21 de cadre didactice în tabără. Tabăra se ține de foarte mulți ani, în prima parte s-a ținut la Comandău, iar mai apoi la Pădureni. Acesta ar fi al zecelea an de când o ținem la Pădureni. Anul acesta am avut ca invitați formatori, printre care și inspectorul școlar general adjunct Marcela Ștefu, care a ținut un curs despre etică, doi formatori de la CCD – Rodica Secelean și Șuiu Eva, au susținut și ele cursuri, și de asemenea, cei de la DJST Covasna ne-au ținut un curs. Au fost ateliere de lucru, s-a bazat foarte mult pe educația nonformală, pe rolul jocului în grădinițe. (…) Au fost activități foarte interesante, jocuri pe care le pot aplica la clasă, din care toate educatoarele au avut ce învăța. (…) DJST ne-a prezentat atelierul de ornitologie, scufundările de la Dalnic, (…) lucruri foarte interesante pentru educatoare.” – a declarat inspectorul școlar pentru educație timpurie și alternative educaționale, Florica Nica.
Potrivit acesteia, profesionalizarea contribuie la creșterea performanței didactice, iar scopul acestui proiect este formarea și dezvoltarea competențelor personalului din sistemul preuniversitar, în vederea îmbunătățirii managementului și calității procesului educațional, și creșterea prestigiului județului Covasna, prin asigurarea unor cadre didactice bine pregătite din punct de vedere profesional.
„Profesia de cadru didactic înseamnă responsabilitate, demnitate, corectitudine, implicare și dăruire.”
Rândurile scriitorului Ioan Slavici i-au inspirat pe organizatori. Activitățile de anul acesta ale taberei de perfecționare a educatoarelor s-au desfășurat sub sloganul: „Menirea firească a şcolii nu e să dea învăţătura, ci să deştepte cultivând destoiniciile intelectuale în inima copilului, trebuinţa de a învăţa toată viaţa”.
Inspectorul școlar general adjunct Marcela Ştefu a subliniat, în cadrul taberei, importanţa carierei didactice, a profesionalizării acesteia, prin conduită şi etică profesională. Aceasta a vorbit despre importanţa existenței unui cod de etică și a unei conduite a cadrului didactic, care să respecte atât copilul și părintele, cât şi pe sine. Sub coordonarea formatorilor Șuiu Eva și Rodica – Nina Secelean, activităţile s-au bazat în cea mai mare măsură pe metode nonformale, și au urmărit dezvoltarea unor competenţe specifice, esenţiale pentru activitatea didactică a educatoarelor, şi anume: aprofundarea unor elemente didactice, însuşirea unor noi tehnici de management al grupei, analiza unor metode de lucru cu grupa de copii, din perspectiva achiziţiilor în dezvoltarea personală, abordarea unor probleme de etică profesională, dar şi evaluarea activităţilor propuse în vederea rezolvării unor situaţii problemă. Consilierul de tineret al DJST Covasna, Cătălin Lazăr, le-a prezentat cadrelor didactice o serie de proiecte educative ale direcţiei şi ale Asociaţiei Alutus, proiecte menite să educe tânăra generaţie în spiritul respectului pentru natură, sănătate şi sport. Educatoarele participante și-au arătat interesul în vederea implicării în proiectele respective, pentru a-i aduce pe copiii preşcolari mai aproape de natură și pentru a-i învăța să o respecte şi să o ocrotească.
„Era vorba despre educația copiilor pentru ocrotirea naturii, în special a păsărilor, despre niște tabere pe care ei le organizează pentru copii, pentru studierea păsărilor și a mediului natural al acestora.” – a explicat Rodica Secelean.
Tabăra de la Pădureni reprezintă un prilej atât pentru schimbul de experienţă și acumularea de informaţii noi între cadrele didactice, cât şi pentru socializare și întărirea relaţiilor dintre educatoarele de diferite generaţii.
„Anul acesta, în cadrul unei „cafenele publice”, s-a realizat o analiză profundă a activităţilor desfăşurate de educatoarele din judeţ de-a lungul anilor. Concluzia a fost una clară: tabăra este una dintre cele mai apreciate. Desfăşurată într-o locaţie extraordinară, lipsită de constrângerea şi zgomotul oraşului, fără tentaţiile unei vieţi moderne trepidante, tabăra este activitatea în care educatoarele pur şi simplu devin o familie. O familie în care membrii ei învaţă unii de la alţii, căci şi educatoarele cu ani de experienţă în spate au foarte multe de învăţat de la cele tinere, o familie cu minţi sclipitoare şi o imaginaţie şi creativitate ieşite din comun. Poate să pară lipsă de modestie, dar educatoarele din Covasna sunt, printre cadrele didactice cele mai active din judeţ, cele mai creative şi cele mai implicate. Aceste educatoare fac cel mai mult voluntariat, sunt cele mai solicitate la acţiunile altor organizaţii non-guvernamentale şi participă la cele mai multe cursuri de formare şi perfecţionare din judeţ, activităţi care spun multe despre implicarea lor în educarea tinerei generaţii, dar şi despre preocuparea lor pentru adaptarea educaţiei preşcolare la nevoile copiilor şi a unei societăţi cu o dinamică de progres şi dezvoltare ameţitoare. Poate că, în timp, societatea va observa că fără aceste educatoare viaţa copiilor ar fi mai săracă, iar performaneţele şcolare ar fi inexistente.” – a conchis echipa de implementare a proiectului.
Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail