În fiecare an, cu o zi înainte de finele lui Gerar, adică  pe 30 ianuarie, sunt prăznuiţi Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur.  Ei au trăit în secolul al IVlea, provenind din familii  creştine şi având  în tinereţe parte de pregătire aleasă. Pomenirea fiecăruia  se face şi separat în zile anume pe care  credincioşii le ştiu foarte bine. Şi ziarul nostru prezintă detaliat în cadrul prezentei rubrici evenimentele respective.

 

Vasile cel Mare

Dar să-i prezentăm pe scurt pe fiecare. Sf. Vasile cel Mare a venit pe lume în  anul 329 şi a trăit până în 379.  Se trăgea dintr-o familie  numeroasă,  fiind  nu mai puţin de zece fraţi.  A studiat în Cezareea,  apoi la  Constantinopol şi la Atena, ajungând episcop al  Cappadociei. A manifestat toată viaţa aplecare spre carte, dovedind înzestrare spre oratorie, dar şi către ştiinţele exacte, frecventând în tinereţe cursuri  de drept,  matematici, astronomie şi medicină.

Era o persoană  de  statură înaltă, uscăţivă, purtând  o barbă mare, neagră. I se atribuie o Sfântă Liturghie,  prăznuită în fiecare an de zece  ori. Anume, pe 1 ianuarie, când este şi ziua sa, ca şi   în primele cinci duminici ale Postului Mare, în Joia Patimilor, în Ajunul Sfintelor Paşti, al Crăciunului şi Bobotezei. Cu excepţia unor rugăciuni, ritualul este identic cu al Liturghiei Sf. Ioan Gură de Aur.

 

Grigore Teologul

Sf. Grigore Teologul a fost şi el un mare părinte şi învăţător al Bisericii.  S-a născut la Arianz, lângă Cappadocia  (în Turcia de azi)  în jurul anului 329 şi a trăit până  în 390.  Interesant de precizat este faptul că tatăl său a avut iniţial convingeri păgâne,  dar după   ce  s-a căsătorit cu o femeie  care provenea dintr-o familie de creştini, a pornit şi el pe calea dreptei credinţe, ajungând chiar episcop al Cetăţii Nazianz.  Copilul Grigore  a urmat primele studii  acasă, cu părinţii săi. Ulterior, tânăr fiind,  merge  în Pont pe malul Râului Iris, la mănăstirea prietenului său,  Vasile cel Mare,  petrecând mult  timp în meditaţii alături de acesta.  Între anii 350-358 este prezent pentru studii la Atena, pentru ca mai apoi să fie  pe rând hirotonisit preot de către tatăl său. Următorul mare pas este cel de episcop, funcţie datorată  bunului său prieten, Vasile cel Mare.

Se spune că Grigore era de statură mijlocie şi avea un beteşug la un ochi din pricina unei lovituri primite de la un duşman.

Mai târziu  renunţă la funcţia de episcop şi se retrage în localitatea sa de baştină, dedicându-se scrisului. Pe lângă lucrări teologice deosebit de valoroase, a compus şi multe poeme, dăinuind peste timp  circa 18.000 de versuri. Ca  reper de studiu a rămas tratatul său  „Despre preoţie”, în care se regăsesc multe dintre normele privitoare la  slujirea în altar.

 

Ioan Gură de Aur

Cel de-al treilea personaj din triadă  a fost Sf. Ioan Gură de Aur, care s-a născut la Antiohia în  anul 354, provenind dintr-o familie  bogată. Tatăl sau fusese dregător militar şi om de încredere al Curţii imperiale. Va rămâne însă orfan de tată încă din copilărie.  După ce şi mama s-a prăpădit, Ioan  se retrage în munţi, devenind monah. După  patru  ani petrecuţi lângă  un  bătrân sihastru, se izolează  vreme de doi ani într-o… peşteră.  În anul 386 din diacon  va fi hirotonisut  preot de către episcopul Flavian. Vreme de doisprezece ani, Ioan (supranumir „Gură de Aur”, pentru harul său oratoricesc) predică în Antiohia în fiecare duminică, ca şi în zilele de sărbătoare, pentru ca în  397 să fie numit arhiepiscop al Constantinopolului.  A ctitorit numeroase aşezăminte de îngrijire a sărmanilor, bătrânilor,  bolnavilor, primind şi onorantul apelativ de  „Ambasador al săracilor”.

Obiceiuri, superstiţii

Tradiţia populară spune în data de 30 ianuarie, atunci când sărbătoriţi cei  Trei Ierarhi, creştinii au datoria  de a face pomeni întru aducerea aminte a rudelor  plecate într-o lume mai bună. În  special trebuie să aibă loc ofrande pentru morţii neîmpărtăşiti.

În legătură cu acest aspect am întâlnit o datină interesantă în satul Floroaia, unde femeile merg dimineaţa la biserică, asistă la Slujba specială care se oficiază în amintirea Celor Trei Sfinţi, după care impart întâi la trei bărbaţi darurile sfinţite aduse de acasă: colivă, colaci, fructe etc, fiecare după posibilităţi. Se continuă apoi  împărţirea  de pachete cu alimente celor sărmani aflaţi acolo. La oraş a devenit un obicei ca ofrandele pentru pomenirea morţilor să fie duse nu doar la cimitir, ci şi la case de bătrâni, la persoanele singure şi nevoiaşe.

În această zi importantă, soţiile  care doresc să le fie ocrotită căsnicia, ferită de neînţelegeri şi certuri postesc şi se roagă ca viaţa să le fie liniştită. De asemenea,  în popor s-a păstrat o superstiţie potrivit căreia  cine ignoră cu bună ştiinţă  această zi de Sărbătoare va avea probleme, necazuri, se poate îmbolnăvi grav, mai ales cu…ochii. Praznicul trebuie respectat cu sfinţenie: nu se fac treburi casnice, cum ar fi spălatul rufelor, geamurilor, curăţenie general, bătutul covoarelor, măturatul, aspiratul etc.

 

. . Primele semne ale schimbării vremii

 

În vechile calendare populare se precizau  date şi informaţii legate de obiceiuri străvechi, unele perpetuate în timp. De pildă, oamenii  credeu că după această dată  se schimbă simţitor vremea, apărând primele semne firave  de încălzire, un mic prolog al  primăverii.  De fapt, cât de curând, mai exact pe 2 februarie este Ziua ursului (sau a cârtiţei, în tradiţia occidentală), dată când vom afla într-un mod empiric cât va mai dura iarna, în funcţie de faptul că vieţuitoarele amintie îşi văd sau nu umbra!

Revenind la semnificaţiile zilei de astăzi, să mai adăugăm  că  acum  germinează sub zăpadă  restul grâului pus în toamnă şi  rămas neîncolţit, afirmaţie în legătură cu care   unii ţărani, oameni ai ogoarelor au păreri diferite.

Foarte timid  vremea dă semne că se înmoaie, iar  dacă streşinile curg înseamnă că  primăvara va fi friguroasă. În caz că avem parte de zile reci, chiar geroase,  vara va fi călduroasă.

 

Ziua împăcării şi a toleranţei

 

Puţină lume ştie că Praznicul Celor Trei Ierarhi constituie şi o Sărbatoare a reconcilierii şi toleranţei. Prietenii, cunoştinţele, rudele certate, care nu şi-au vorbit o perioadă de timp au datoria să se împace, încercând să uite vechile diferende. Totodată, există şansa ca anumite  proiecte  comune concepute în această  zi  să aibă sorţi de izbândă, să fie cu noroc.

O altă superstiţie  se referă la interdicţia de a împrumuta pentru  ziua respectivă vecinilor, cunoştinţelor, amicilor anumite  lucruri din casă, în felul acesta fiind  protejat căminul de pagubă şi risipă.

Fiecare mamă care are o fată de măritat trebuie să respecte şi ea tradiţiile străbune. Ca atare, pe 30 ianuarie nu va efectua  munci gospodăreşti, nu se va sfădi cu nimeni. În plus, are datoria să meargă la biserică şi să se roage  pentru norocul  fiicei, în speranţa că aceasta va deveni  cât mai curând  mireasă şi se va aşeza la casa ei, intrând cât mai curând în rândul femeilor măritate.

 

În apărarea…văduvelor

 

În popor există părerea că Sf. Grigore Teologul este apărătorul… văduvelor. Femeile care şi-au pierdut soții, mai cu seamă cele sărace, necăjite, bolnave şi cu multe probleme financiare pe cap se roagă  la Sfântul Ierarh Grigore, cel care este potrivit tradiţiei apărătorul lor dovedit.

Se mai spune că soţia  care nu respectă datinile legate de  cinstirea Celor Trei Sfinţi,  poate fi aspru pedepsită, pierzându-şi … soţul!

Este bine să se ştie că în ziua Praznicului, acele femei ce au păcătuit făcând un avort, trebuie să dea pomeni,  să împartă ofrande, sperând că astfel  le va fi iertat păcatul.

 

Mari pastori ai creştinătăţii

Pe data de 30 ianuarie  au loc  pelerinaje la lăcaşuri de cult ce au  hramul Celor Trei Sfinti. Tot în această zi, conform unor practice vechi, este bine sa fie ajutaţi copiii săraci, care doresc să devină preoţi.

Cei Trei Ierarhi sunt respectaţi şi pomeniţi în lăcaşurile creştine din întreaga lume, fiind consideraţi  mari învăţători şi păstori ai istoriei creştinătaţii, adevărate  modele de viaţă duhovnicească. De aceea Sfinţii Vasile cel Mare, Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur  au fost şi sunt veneraţi până  în zilele noastre, învăţătura şi pilda lor de viaţă şi conduită păstrându-se nealterate.

                                                                                            Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail