După ce la nivelul țării a fost reclamat faptul că aproximativ 14.000 de carduri de sănătate, emise în luna decembrie a anului trecut, sunt nefuncționale și nu pot fi validate de către medicii de familie, datorită unei probleme a softului, am luat legătura cu președintele C.A.S. Covasna, Dragoș Tatu, pentru a clarifica situația și a ne spune cum stăm de fapt la nivel județean. . .
„Vorbim despre 5204 carduri, emise în luna decembrie, asiguraților din județul Covasna. Compania Națională Poșta Română are termene stabilite prin contractul încheiat cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate (C.N.A.S.), prin care trebuie să distribuie cardul nou emis. Poate apărea un interval de aproximativ 15 – 20 de zile, termen în care poștașii încearcă să predea cardul asiguratului. După ce distribuirea cardurilor s-a încheiat, Poșta trimite ca retur către Casa de Asigurări de Sănătate (C.A.S.) Covasna numărul de carduri rămase nedistribuite, și aici vorbim de 397 de carduri de sănătate care au intrat în posesia noastră, și sunt la ghișeu. Din momentul în care Compania Națională Poșta Română comunică încheierea procesului de distribuire, cardurile respective pot fi trecute într-o stare care permite activarea, dată de la care cardul respectiv poate fi activat la furnizorul de servicii medicale. Noi, C.A.S., am comunicat medicilor de familie ce se întâmplă cu aceste carduri. Mai exact, verificând pe pagina Casei Naționale, CNP-ul în cauză, dacă medicului îi apare informația că pentru acel CNP nu a existat un card emis, singura lui obligație este să verifice calitatea de asigurat a persoanei, moment în care îi acordă pacientului serviciile medicale.” – a explict președintele C.A.S. Covasna, Dragoș Tatu.
Singura condiție pentru a beneficia de serviciile medicale este ca titularii de card să fie asigurați
Potrivit acestuia, asigurații care au primit deja cardurile de sănătate, însă nu au fost activate încă, vor putea beneficia de serviciile medicale deoarece informația referitoare la statutul lor de asigurați și faptul că acel card încă nu a putut fi activat, există la nivelul cabinetelor medicilor de familie.
„Rugăm titularii de card care au intrat în posesia lor, începând cu luna decembrie 2015, să nu intre în panică dacă la nivelul cabinetului de medic de familie la care s-au prezentat, cardurile respective nu pot fi activate, acest lucru fiind posibil în momentul în care starea cardurilor se va schimba, din punct de vedere electronic. Până în acel moment, singura condiție pentru a beneficia de serviciile medicale este ca ei să fie asigurați, iar medicii de familie au această informație” – a mai spus președintele C.A.S..
Încă de la implementarea acestui sistem, controversatul card de sănătate a iscat discuții aprinse în nenumărate rânduri: fie medicii s-au revoltat deoarece, spun ei, de când cu aceste carduri, sunt nevoiți să stea cu nopțile să introducă datele, fie farmaciștii s-au plâns de faptul că sistemul nu este bun și se blochează iar oamenii sunt nevoiți să stea la cozi cu orele pentru o rețetă. Cu toate acestea, Dragoș Tatu a menționat că: „Nemulțumiri pot apărea în momentul în care sistemul funcționează puțin mai greoi, în anumite momente în care poate este un flux de activitate mare la nivel național. În ultima vreme, față de momentele de început a lucrului cu cardurile – vorbim de anul trecut, luna mai – și momentul actual, lucrurile s-au schimbat foarte mult și sistemul răspunde chiar foarte repede, dar mai apar neplăceri în anumite momente.”
Au existat persoane care au refuzat încă de la început ideea folosirii cardului, din diverse motive, unii dintre ei invocând chiar faptul că numele de „card” pronunțat invers invocă forțe „necurate”, însă au fost și persoane sceptice care au considerat că prin acceptarea și folosirea cardului de sănătate le vor putea fi verificate acțiunile, iar cardul respectiv va conține informații personale cu ajutorul cărora vor putea fi urmăriți. Președintele C.A.S. Covasna face asigurări că aceste lucruri nu sunt adevărate, însă spune că fiecare persoană în parte are dreptul de a refuza utilizarea cardului.
„Legislația prevede că în situația în care, din motive religioase sau de conștiință, asiguratul nu a dorit să preia cardul, persoana respectivă are dreptul să îl refuze, iar C.A.S. Covasna îi va elibera o adeverință special concepută pentru această situație. Pe cardul de sănătate, în momentul actual, nu sunt alte informații decât cele legate de CNP-ul pacientului și de codul PIN de acces pe card”– a explicat președintele C.A.S. Covasna.
Potrivit acestuia, până în prezent au fost eliberate 73 de astfel de adeverințe, persoanelor care nu au dorit să beneficieze de cardurile de sănătate.
Programul în care se pot ridica cardurile de la sediul C.A.S. Covasna este de luni – miercuri între orele 08:30 -14:00, joi în intervalul orar 08.30 – 18:00 și vineri de la 8:30 până la 12:00.
Ioana Ardeleanu