Maestrul Lucian Vlădescu este dirijor al Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian” și unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni din generaţia sa, absolvent cu cea mai înaltă distincţie al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Din 1994, dirijează cele mai apreciate spectacole ale Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, printre care: „Contesa Maritza”, „Silvia”, „Văduva veselă”, „Secretul lui Marco Polo” şi „Liliacul”. Fiind un muzician activ şi complex, şi având ca scop promovarea spectacolului muzical, are în portofoliu spectacole dintre cele mai variate, de la operetă şi muzică de cameră la muzică simfonică şi musical.
În data de 29 noiembrie, la Sala Arta a Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, Lucian Vlădescu va prezenta alături de Teatrul de Operetă şi Musical un Concert de romanţe. Pentru acesta, selecţia de romanţe şi cântece de voie bună a fost realizată de maestru în baza materialelor orchestrate încă din perioada în care a fost implicat în Festivalul „Crizantema de Aur” de la Târgovişte. Aşadar, alături de câţiva dintre soliştii Operetei – Mioara Manea-Arvunescu, Tina Munteanu, Ernest Fazekas şi Cătălin Petrescu – şi de grupul orchestral „Romanţe”, dirijorul şi orchestratorul Lucian Vlădescu va prezenta un program menit să reînvie atmosfera cafenelelor interbelice.
În acest context, maestrul a acceptat invitaţia de a răspunde la o serie de întrebări menite să contureze şi să prezinte puţin din personalitatea sa publicului din Sfântu Gheorghe.
Maestre, sunteţi de peste 20 ani la pupitrul dirijoral al Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”. Ce vă ţine aproape de această instituţie?
Cred că, în primul rând pasiunea mea pentru meseria pe care o practic dar mai ales îmbinarea atât de fericită între preferinţele mele muzicale şi profilul Teatrului de Operetă, impus în ultimii ani de conducerea instituţiei. Diversificarea genurilor muzicale abordate, iniţierea de proiecte noi în care creaţia muzicală modernă ocupă rolul principal (a se vedea producţia Maria de Buenos Aires pe muzica lui Astor Piazzola); toate acestea arată faptul că fenomenul modern este îmbrăţişat în totalitate de Teatrul de Operetă şi Musical. Acest lucru alături de faptul că talentul meu de compozitor a fost apreciat şi folosit la cote maxime, faptul că pot compune atât musical pentru copii, spectacole de operetă, cât şi realiza orchestraţii complexe – aşa cum este cazul Paris, Mon Amour, formează un tot care mă face să mă simt extrem de bine în familia operetei.
În tot acest timp aţi avut parte atât de spectacole jucate pe scene proprii cât şi de nenumărate altele prezentate în deplasare. Care este, pentru dumneavoastră, diferenţa dintre acestea? Vă pregătiţi diferit pentru ele?
Scopul principal al acestui efort este prezentarea în faţa publicului, având grijă ca mesajul să fie transmis complet şi la o calitate cât mai bună. Iar acest scop nu face diferenţe, fie că este vorba de turnee în străinătate (precum cele desfăşurate în Israel, Germania, Italia sau Egipt) sau de cele din ţară, care au inclus majoritatea localităţilor importante din România. Publicul este la fel de inteligent oriunde, şi prezentarea în faţa sa trebuie să aibă aceeaşi calitate înaltă, oriunde. Poate singura diferenţă este că spectacolele realizate în deplasare trebuie susţinute cu o atenţie sporită la detalii, deoarece presupun adaptarea la o scenă nouă, ceea ce poate da naştere la un stres suplimentar dar şi la o emoţie artistică mai mare.
Menţionaţi, la un moment dat, în cartea „Lucian Vlădescu… în jocul liber al gândurilor” (publicată în cadrul colecţiei Memorii a Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”) că aţi cunoscut-o – copil fiind – pe Maria Tănase. V-a influenţat în vreun fel, profesional vorbind, această experienţă?
Eram mult prea mic, elev fiind, să mă poată influenţa profesional. Dar sunt sigur că la nivel de subconştient cu siguranţă a avut un efect asupra mea. Atunci când cunoşti o asemenea personalitate este imposibil ca întâlnirea să rămână fără urmări. În plus, ce m-a influenţat pe mine a fost nu neapărat persoana. Poate nici măcar personalitatea, ci interpretarea ei carismatică, unicitatea vocii ei. Mesajul transmis de ea şi patrimoniul spiritual pe care l-a creat şi-au pus cu siguranţă amprenta asupra muzicii pe care o abordez.
De-a lungul carierei aţi dirijat şi, mai important, aţi realizat orchestraţia pentru nenumărate opere muzicale. Ce vă doriţi să „lucraţi” în continuare?
În general, acest proces este determinat de solicitările pe care le primesc. Eu sunt mereu dispus să abordez o diversitate întreagă de opere muzicale. În plus, solicitările şi nevoile instituţiei joacă un rol foarte important, aşa cum s-a întâmplat, de altfel, şi cu Paris, Mon Amour, de aici şi un oarecare hazard. Momentan nu am nişte proiecte speciale în acest sens.
La invitaţia Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe pregătiţi cu ocazia Zilei Naţionale a României un Concert de romanţe, ce se va desfăşura în data de 29 noiembrie. Care a fost provocarea realizării aranjamentelor muzicale pentru acest tip de melodii?
E o întreagă istorie de fapt. Înainte de Revoluţie, am petrecut 14 ani la Târgovişte: leagănul romanţei, oraşul lui Ionel Fernic şi gazda singurului festival care nu şi-a întrerupt manifestările din anul 1967 – Festivalul de romanţe „Crizantema de Aur”. Cu acesta din urmă am avut o colaborare foarte amplă, din 2000 până în 2009, timp în care am orchestrat în jur de 100 de romanţe.
La ideea doamnei Alina Moldovan am pus la dispoziţia Teatrului de Operetă şi Musical cele mai frumoase dintre acestea, din punctul meu de vedere, pentru a crea un concert care, după mine, ar trebui să poarte numele de „Parfumul amintirilor”, întrucât romanţele sunt parte a tezaurului românesc. Impactul avut de acest concert a fost unul foarte bun, iar publicul l-a primit cu foarte mare încântare atât la Sibiu, la Sărata Monteoru, cât şi în Bucureşti în cadrul ediţiei a VI-a a Festivalului „Viaţa e frumoasă!”. Aşadar, ne-am hotărât că trebuie să îl aducem şi în faţa publicului din Sfântu Gheorge.
În încheiere, la ce ar trebui să se aştepte publicul din Sfântu Gheorghe de la acest eveniment?
Aşa cum anticipam în întrebarea anterioară, reacţiile de până acum au fost pozitive, aşadar mă aştept ca şi publicul de aici să rezoneze cu noi şi să participe la muzica pe care o fac împreună cu soliştii Teatrului de Operetă şi Musical.

Teatrul de Operetă şi Musical „Ion Dacian” este invitat – cu ocazia celebrării Zilei Naţionale a României – la Sfântu Gheorghe, la Teatrul „Andrei Mureşanu” pentru a susţine un Concert de romanţe, în data de 29 noiembrie, începând cu ora 20:00.
Totodată, Teatrul de Operetă a pregătit şi un program special destinat copiilor, aşadar, începând cu ora 16:00, cei mici vor avea posibilitatea să ia parte la un atelier de improvizaţie teatrală susţinut de Valentino Tiron, actor în cadrul instituţiei. După finalizarea acestuia, toţi cei prezenţi vor putea participa şi la prezentarea Enciclopediei pentru copii „Spectacolul muzical pe înţelesul celor mici”.
Evenimentul este realizat cu sprijinul Asociaţiei de Tineret Ecou, a Prefecturii Covasna, a Consiliului Judeţean Covasna şi a Primăriei Sfântu Gheorghe, iar intrarea este liberă.

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail