Moto: :
,,Toţi cei ce au acces la o biblioteca, la cărţi, sunt nişte inşi mai buni decât alţii, mai puternici, iar durerile îi ating mai puţin şi nefericirile trec mai repede.”

(Mircea Eliade)

 

Pentru al şaptelea an, în cadrul proiectului ,,Luna Internaţională a Bibliotecilor Şcolare’’, organizat de Asociaţia Internaţională a Bibliotecarilor Şcolari, elevii şi cadrele didactice de la Liceului Teoretic ,,Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului au organizat o serie de activităţi sub genericul “School Libraries : Doorways to Life” – Bibliotecile şcolare : căi de acces pentru viaţă  .

Proiectul intitulat,   „Cartea, un dar pe care îl poţi deschide iar şi iar…”  a fost reluat şi anul acesta sub forma unui concurs de prezentare şi donaţie de carte, desfăşurat în parteneriat cu Biblioteca Orăşenească Întorsura Buzăului, Asociaţia de tineret „Alexandra Ducancea” şi Comitetul  de părinţi.

Echipa de proiect alcătuită din directorul şcolii, profesor Maria Badiu, coordonatorul educativ, profesor Corina Niţu, profesor documentarist Camelia Mantaroşie, profesorii diriginţi ai tuturor claselor şi eleva Barbu Ana Maria au demarat seria manifestărilor la începutul lunii octombrie, ele finalizându-se vineri 25 octombrie, printr-un concurs care s-a bucurat de prezenţa unui public numeros.

Pentru a cunoaşte şi a ne apropia mai mult de preferinţele de lectură ale elevilor , s-a cerut fiecărei clase să citească şi să prezinte, într-un mod cât mai original,  cartea lor favorită. Partea  a doua a concursului  a urmărit obţinerea feedback-ului de la elevii din public. Fiecare clasă a pregătit un poster de promovare a cărţii prezentate din care au lipsit  unele elemente cum ar fi numele autorului cărţii, titlul, etc. Elevii participanţi la concurs, ajutaţi de data aceasta de colegii lor de clasă,  au încercat să identifice cât mai multe titluri ale cărţilor prezentate, astfel  şi expoziţia s-a bucurat de un real interes. Cărţile promovate în cadrul acestui proiect au fost donate bibliotecii Centrului de Documentare şi Informare pentru a putea fi accesate de  toţi  cititorii.

Elevii au fost răsplătiţi pentru munca lor cu diplome şi dulciuri de către membrii juriului, profesorii Rusu Valentina, Neşa Voichiţa, Bularca Maria, Costaru Anca  şi Asociaţia „Alexandra Ducancea”, reprezentată prin preşedinte Badiu Maria. Premiul întâi la secţiunea „Prezentare de carte” a fost obţinut de elevii clasei a VI-a, urmaţi de clasele a XI-a C şi a X-a  A. La secţiunea „Postere”,  câştigătoare au fost clasele a XII-a B, a XII –a A şi a X –a A . Cei mai mici concurenţi , elevii clasei a V-a au primit pentru „posterul mobil” premiul pentru originalitate.

Concursul a constituit pentru elevi un prilej de afirmare într-un mediu competitiv, putem spune chiar  profesionist. Experienţa şi  aptitudinile dobândite  într-un  astfel de context  contribuie cu siguranţă,  la dezvoltarea personală.

Scopul acestui proiect internaţional  a fost acela de a promova lectura şi de a-i atrage pe elevi spre biblioteca şcolară, prin intermediul unor activităţi plăcute deoarece  biblioteca şcolară are menirea  de a promova  lectura, de a forma abilităţi de învăţare , precum şi abilităţi de informare, ajutând astfel la fundamentarea educaţiei permanente a tinerilor.

Numărul mare de participanţi, ţinuta prezentărilor, grafica posterelor, rezultatele obţinute în concurs şi nu în cele din urmă numărul mare de cereri de la bibliotecă pentru cărţile promovate în concurs ne îndreptăţesc să afirmăm că proiectul şi-a atins ţelul şi că tinerii sunt încă dispuşi pentru lectură, dar îşi doresc să fie implicaţi  în  situaţii care să-i stimuleze .

Această manifestare culturală  cu caracter competitiv, organizată de şcoala noastră  a reuşit să antreneze  elevii talentaţi şi pasionaţi de literatură, de artă , dar a reuşit să atragă şi  atenţia  celorlalţi care  au apreciat atmosfera şi, cel puţin din curiozitate, îşi doresc acum să deschidă  cărţile despre care tocmai au aflat şi le-au trezit o emoţie artistică.

Desigur, nu există reţete pentru stimularea lecturii, dar  biblioteca a demonstrat că încă există posibilitatea de a descoperi  noi strategii pentru promovarea culturii individuale prin lectură.

 

Prof. documentarist,

Camelia Mantaroşie

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail