Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Covasna a început pregătirile pentru concursul județean interdisciplinar adresat elevilor de clasa a IV-a. Evenimentul este unul cu o tradiție de 25 de ani.
Competiția este organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Covasna, prin inspectorul școlar pentru învățământ primar și alternative educaționale – secția română, prof. Mihai Sebastian Banciu, și a fost inițiată de regretata prof. Elena Boricean, în anul 1996.
Pe perioada „Școlii online” și a restricțiilor generate de pandemie, concursul nu a mai putut fi organizat, fiind reluat în acest an cu cea de-a XXV-a ediție.
„După o perioadă de trei ani în care concursul nostru a fost suspendat, ne bucurăm că avem posibilitatea să-l reluăm. Și nu oricum, ci cu a XXV-a ediție a acestuia. Suntem încântați că elevii de clasa a IV-a pot participa din nou, în format fizic, la o competiție interactivă, în echipe, în care vor experimenta emoția și atmosfera unui concurs interdisciplinar, vor cunoaște colegi de aceeași vârstă din alte școli din toate zonele județului și, de ce nu, își vor etala competențele acumulate pe parcursul a aproape cinci ani de școală.”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, inspectorul școlar pentru învățământ primar și alternative educaționale – secția română, prof. Mihai Sebastian Banciu.
Conform sursei citate, scopul principal al concursului este acela de a crea oportunități și motivații, atât pentru elevii claselor a IV-a din unitățile școlare din județul Covasna, cât și pentru cadrele didactice implicate, de a se afirma pe plan local și județean, prin abordarea interdisciplinară a disciplinelor din planul cadru, în vederea pregătirii pentru viață.
„Acest concurs își propune să stimuleze interesul elevilor din județul Covasna pentru cunoaștere, cercetare și explorare, oferind posibilitatea de a participa la o competiție de nivel județean. Un alt scop este acela de a dezvolta personalitatea acestor elevi, spiritul de inițiativă și de competiție.”- a transmis inspectorul școlar pentru învățământ primar și alternative educaționale – secția română, prof. Mihai Sebastian Banciu.
Desfășurarea concursului presupune evaluarea și valorificarea competențelor și abilităților specifice la: limba și literatura română, matematică, științe ale naturii, geografie, istorie, educație civică, arte vizuale și abilități practice, educație fizică, probele fiind elaborate din toate disciplinele de învățământ, în conformitate cu planul cadru și programele școlare în vigoare.
Concurs pe echipe
Conform regulamentului, concursul este o întrecere pe echipe și va cuprinde 9 probe obligatorii. Fiecare echipaj va trebui să aibă un nume și să fie formate din câte cinci elevi.
Potrivit inspectorului Mihai Sebastian Banciu, nu sunt schimbări în modul de organizare a concursului, cu excepția faptului că proba de cultură generală va avea un număr de 25 de întrebări (și nu 20 ca în anii anteriori).
Mai exact, conform regulamentului, probele vor consta în: prezentarea echipajului (în limita a trei minute); o sesiune de întrebări – fulger cu patru variante de răspuns, dintre care una singură este corectă, cu subiecte din toate disciplinele clasei a IV-a (25 de întrebări) – limba și literatura română; matematică; geografia României; istoria României; îndemânare; dramatizare pe temă dată (timpul alocat fiind de cel mult trei minute); probă sportivă.
În afara concursului, fiecare echipă va trebui să pregătească un moment artistic la alegere (cu durata de cel mult cinci minute).
La final, vor fi acordate diplome pentru premii (I, II, III) și mențiuni (I; II; III). În regulament se precizează că, în cazul în care două sau mai multe echipaje obțin punctaje egale, se va aplica o probă de departajare cu întrebări de cultură generală, similare celor de la sesiunea de întrebări- fulger.
Concurs în două etape
Concursul se va derula în două etape: zonală și județeană.
Etapa zonală se va desfășura (în perioada 10-30 mai, la decizia școlilor organizatoare), în școlile desemnate de Inspectoratul Școlar Județean în cele cinci zone ale județului. Aceste școli sunt: pentru zona Covasna, Școala Gimnazială „Avram Iancu”- Covasna, pentru zona Baraolt – Școala Gimnazială „Bölöni Farkas Sándor”- Belin- structura Școala Primară Belin Vale; pentru zona Întorsura Buzăului – Școala Gimnazială „Nicolae Russu”- Sita Buzăului; pentru zona Sfântu Gheorghe, Liceul de Arte „Plugor Sándor”, Sfântu Gheorghe, pentru zona Târgu Secuiesc, Școala Gimnazială „Turóczi Mózes”- Târgu Secuiesc.
Înscrierea echipajelor la faza zonală se realizează în perioada 2 mai 2023- până în preziua etapei.
Conform regulamentului, la această etapă fiecare echipaj va fi însoțit de cadrul didactic coordonator și de un alt cadru didactic din școala din care provine. Diplomele pentru această fază vor fi semnate de directorul unității de învățământ organizatoare și de cadrul didactic numit de director ca responsabil pentru desfășurarea fazei zonale în școala respectivă. După cum se arată în regulament, cadrul didactic responsabil nu va avea elevi în competiție.
Potrivit aceleiași surse, subiectele și probele de concurs pentru faza zonală vor fi elaborate sub coordonarea responsabilului cu organizarea concursului și a responsabilului sau responsabililor de cerc pedagogic din fiecare zonă, respectând strict probele și punctajele maxime prevăzute în regulament. Școlile participante pot trimite propuneri de subiecte la responsabilul de cerc. Dacă responsabilul de cerc pedagogic are elevi în competiție, va desemna un înlocuitor.
La etapa județeană – programată în perioada 5-9 iunie (data exactă urmând să fie comunicată din timp printr-o adresă a ISJ), vor participa echipajele care au obținut premiul I la faza zonală. Organizatoare a acestei etape va fi Școala Gimnazială „Turóczi Mózes”- Târgu Secuiesc. Și la această etapă, etapă fiecare echipaj va fi însoțit de cadrul didactic coordonator și de un alt cadru didactic din școala /zona respectivă. Diplomele vor fi emise de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna.
Subiectele și baremele pentru faza județeană vor fi elaborate de o comisie, la sediul ISJ Covasna. Responsabilii de cerc pedagogic din fiecare zonă vor trimite propuneri de subiecte.
Comunicarea către școli a rezultatelor finale se va face în 12 iunie 2023.
Vom reveni cu informații.
Ana CIORICI COSTACHE