Ziua Naţională a Meseriilor, instituită prin Legea nr. 66/2019, este sărbătorită anual la 11 martie.

Ministerul Educaţiei Naţionale, inspectoratele şcolare, instituţiile de învăţământ, precum şi Parlamentul, Preşedinţia, Guvernul, autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale organizează, cu ocazia acestei zile, evenimente educaţionale pentru promovarea învăţământului profesional şi tehnic, precum şi a meseriilor. Fondurile necesare pentru organizarea manifestărilor prilejuite de celebrarea Zilei Naţionale a Meseriilor se asigură din bugetele instituţiilor de învăţământ, din bugetele autorităţilor publice centrale şi locale în limita alocaţiilor bugetare aprobate, se precizează în actul normativ promulgat.

Un prim demers în instituirea unei astfel de zile a aparţinut WorldSkills Romania (WSRo), fundaţie care promovează dezvoltarea de competenţe în meserii prin proiecte dedicate comunităţilor locale, care a anunţat, la 15 iulie 2016, în cadrul dezbaterii „Meseriile – arc peste timp”, organizate cu prilejul Zilei Internaţionale a Tinerilor Meseriaşi (proclamată de UNESCO în 2015 şi sărbătorită pe 15 iulie), că îşi propune să iniţieze un proiect de lege prin care să se instituie o Zi naţională a meseriilor, urmărindu-se creşterea gradului de conştientizare şi schimbare a mentalităţii în privinţa importanţei şcolilor de meserii. Totodată, în cadrul dezbaterii s-a precizat că se doreşte ca Ziua naţională a meseriilor să fie dedicată tuturor meseriaşilor, indiferent de vârstă.

În martie 2018, un grup de parlamentari PNL şi PMP au depus în Parlament o propunere legislativă pentru instituirea Zilei Naţionale a Meseriilor, precizând, în expunerea de motive publicată pe site-ul www.cdep.ro, că prin actul normativ propus doresc să creeze un cadru naţional care să ofere ocazia de a promova învăţământul profesional şi tehnic: „În prezent, sunt 1.195 de instituţii de învăţământ profesional şi tehnic, la care se vor adăuga şcolile duale. Acestea sunt răspândite inegal pe teritoriul ţării. (…) Cea mai mare problemă cu care se confruntă educaţia profesională este imaginea prăfuită şi anacronică pe care o au instituţiile de învăţământ de acest tip. Relansarea învăţământului profesional şi tehnic în România poate fi realmente unul dintre motoarele care pun în mişcare creşterea economică. Însă, pentru ca acest obiectiv să fie atins, instituţiile de învăţământ profesional şi tehnic trebuie să devină o opţiune reală pentru absolvenţii de gimnaziu, nu un debuşeu pentru cei care nu reuşesc în învăţământul teoretic. (…) Prin acest proiect de lege dorim să oferim un cadru naţional care să ofere ocazia de a promova învăţământul profesional şi tehnic”. Totodată, iniţiatorii proiectului legislativ au propus data 25 noiembrie pentru marcarea acestei zile, având în vedere că la 25 noiembrie 1864 domnitorul Alexandru Ioan Cuza a promulgat „Legea asupra instrucţiunii a Principatelor Unite Române”, care statua pentru prima dată învăţământul profesional.

Propunerea legislativă a fost adoptată de Senat, la 26 septembrie 2018, cu o modificare importantă, ziua urmând, astfel, a fi celebrată la 11 martie, dată la care în 1864 a fost votată cu o largă majoritate „Legea asupra instrucţiunii a Principatelor Unite Române”, promulgată la 25 noiembrie de domnitorul Alexandru Ioan Cuza. La 20 martie 2019, propunerea a fost adoptată de Camera Deputaţilor, iar la 18 aprilie 2019 preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea prin care se instituie ziua de 11 martie ca „Ziua Naţională a Meseriilor”.

La 11 februarie 2020, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a lansat campania „Meseria face diferenţa!”. Campania, care s-a derulat în toată ţara până la 11 martie 2020, de Ziua Naţională a Meseriilor, a avut drept scop prezentarea celor mai relevante meserii în care se pot forma absolvenţii de clasa a VIII-a, dar şi avantajele pe care le oferă învăţământul profesional şi profesional dual. Învăţământul dual a fost introdus începând cu anul şcolar 2017-2018, an în care s-a înregistrat un număr de 2.268 elevi în prima promoţie pentru această formă de organizare a învăţământului profesional, potrivit unui comunicat de presă al MEC din 11 februarie 2020. Datorită eforturilor comune ale tuturor celor implicaţi, sprijiniţi de Ministerul Educaţiei şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, numărul elevilor din învăţământul dual a crescut, ajungând în anul şcolar 2019-2020 la 12.908 elevi, aproape dublu faţă de anul şcolar precedent, potrivit aceluiaşi comunicat de presă.

AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail