Grădinița cu Program Prelungit „Pinocchio” – structură a Școlii Gimnaziale „Nicolae Colan”, din localitatea Sfântu Gheorghe, județul Covasna, a implementat proiectul cu titlul „Integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă”
Proiectul se va derula sub coordonarea doamnei profesor învățământ preșcolar Szilvasi Melinda și a echipei de implementare: Sanda Cătălina, Munteanu Loredana și Kozma Tünde pe o perioadă de 18 luni, între 1 septembrie 2022 și 29 februarie 2024.
Proiectul a fost finanțat prin programul European Erasmus+ (Acțiunea Cheie 1 – Educația Școlară (SCH), contract numărul 2022-1-RO01-KA122-SCH-000076092), cu un grant nerambursabil în valoare de 23.610 EURO.
Astfel,12 cadre didactice ale grădiniței și școlii vor participa la două cursuri de formare și la perfecționare prin „job shadowing” (observare la locul de muncă, asistență la activități), în diferite țări europene.
Sunt definite două obiective specifice, fiecare având câte o direcție de acțiune pentru nevoile identificate la nivel de organizație incluziune și metodele de lucru cu elevi cu cerințe educaționale, în special prin cursuri de formare, respectiv schimb de experiență.
În contextul actual, în care copiii cu deficiențe de învățare trebuie integrați în învățământul de masă, ne confruntăm cu lipsa cunoștințelor și metodelor concrete de a identifica acești copiii și a le oferi șanse egale la educație. În anul școlar 2021-2022 ne-am confruntat cu 15 copiii cu cerințe educaționale speciale (deficit de atenție, hiperactivitate, dezvoltare cognitivă precară, sindrom Down, autism, dislexie, discalculie, disgrafie, tulburări de limbaj), care necesită integrarea în învățământul de masă. Cadrele didactice întâmpină reale dificultăți în gestionarea problemelor cu elevii / preșcolarii cu deficiențe de învățare, precum și relaționarea cu aceștia și familiile lor, impunând utilizarea unor modalități și instrumente adecvate însușite din practica europeană. Pentru a îmbunătăți nivelul calitativ al procesului instructiv-educativ în munca noastră este necesară formarea cadrelor didactice din instituție. În acest sens, colaborăm cu Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Covasna, pentru identificarea copiilor cu cerințe educative speciale și pregătirea părinților pentru programele educaționale speciale care vor fi urmate de copii.
Astfel, sunt necesare metode pentru lucru individual, dar și în colectiv cu acești copii/elevi, pentru consolidarea stimei de sine, empatiei, cooperării, valorizării, rezolvarea conflictelor, sensibilizarea și schimbarea unor atitudini. Pentru a spori eficiența strategiei proiectului, ne-am propus să acționăm asupra problemelor identificate, formând cadre didactice din unitate la cursuri de perfecționare din oferta educațională europeană.
Prin colaborarea la nivelul acestui parteneriat se urmărește și dezvoltarea dimensiunii europene în domeniul educației, îmbogățirea cunoștințelor despre sistemele de educație din țările europene, întărirea cooperării cu parteneri europeni, creșterea colaborării la nivel local și internațional, ceea ce va conduce la îmbunătățirea actului educativ în școlile partenere.
Prof. inv.preșc. Szilvási Melinda – coordonator proiect
Prof. înv.preșc. Sanda Cătălina – membru echipa de implementare Prof. înv.preșc. Loredana – membru echipa de implementare
Prof. înv.preșc. Kozma Tünde – membru echipa de implementare