„Excelența sa – lectura”- a fost tema din acest an, a XV-a la număr, a simpozionului de creativitate pedagogică, derulat joi, 31 martie, la Târgu Secuiesc, dar și în format online. Evenimentul este unul cu tradiție în județul Covasna, fiind unul de înaltă ținută și având printre invitați reprezentanți ai Ministerului Educației, profesori universitari și nu numai.
A XV-a ediție a simpozionului a fost organizată de Inspectoratului Şcolar Judeţean (IȘJ) Covasna, în colaborare cu Asociația Pedagogilor Români din județul Covasna, prin implicarea președintei Asociației, prof.înv.preșcolar Loredana Muntean și împreună cu cadrele didactice din atelierul metodic din zona Târgu Secuiesc, atelier al cărui responsabil este prof. Monica Rusu. Simpozionul a fost găzduit de Grădinița cu Program Prelungit „Manocska” – Târgu Secuiesc.
Inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale, Florica Nica, a declarat că simpozionul de creativitate pedagogică se desfășoară anual de către cadrele didactice din învățământul preșcolar –secția română.
„În acest an, la a XV-a ediție, am propus tema: EXCELENŢA SA – LECTURA – având ca scop – conştientizarea valorii şi importanţei cărţii în desăvârşirea personalității umane.”- a spus inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale, Florica Nica.
La eveniment au fost invitați și au participat oaspeți de seamă, printre care inspectorul școlar general din cadrul Ministerului Educației, Viorica Preda, președinta Asociației OvidiuRo, Maria Gheorghiu, prof. universitar doctor Rodica Niculescu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea „Transilvania” din Brașov, profesor doctor Emilia Stana, de la Colegiul Național Pedagogic Spiru Haret, Buzău, inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Covasna, prof. Luminița Bobeș, inspectori școlari ai IȘJ Covasna: Maria Pandele și Szocs Imola, directori ai unor unități de învățământ covăsnene, cadre didactice din județ.
Tema din acest an a fost dedicată lecturii, data evenimentului apropiindu-se de Ziua internațională a cărții pentru copii (celebrată în 2 aprilie). Nu trebuie uitat nici că, în acest an, pe 15 februarie, s-a sărbătorit în premieră, Ziua națională a lecturii. Acestea și nu numai, s-au numărat printre motivele alegerii temei:
„Am ales această temă pentru că: nu am abordat niciodată această temă în cadrul Simpozionului. Lectura rămâne una dintre cele mai intense, mai educative și mai răspândite activități. Cu cât apropierea copilului de carte se face mai devreme, cu atât mai importante și mai durabile sunt efectele ei în domeniul limbajului, al comunicării, precum și în cel al comportamentului și al socializării. În acest context, pentru a potența efectul demersurilor inițiate, încă din 2002, în cadrul proiectului național Să citim pentru mileniul III, se statuează în Curriculumului pentru educație timpurie, ca moment obligatoriu, de 15 minute/zi, Momentul poveștilor. Pe de altă parte, un motiv al alegerii acestei teme a fost și acela că implementăm mai multe proiecte bazate pe lectură, în județ (proiecte printre care: „Lectura în sărbătoare” –Proiect susținut de Guvernul României, „Citește-mi 100 de povești”- în parteneriat cu Asociația OvidiuRo, „Grădina de relaxare, liniște și învățare”- proiect naționalaprobat de Ministerul Educației, derulat în parteneriat cu Asociația „Creștini-Craiova”, „Ursulețul de pluș” – proiect transnațional România- Republica Moldova; „Arta povestirii, metodă interactivă în arta educației”- proiect educațional național, în parteneriat cu Asociația „Magia Cuvântului” și AtelieR de Cuvinte– Timișoara; „Basmele și poveștile românești – moștenire culturală a neamului nostru” – proiect național, în parteneriat cu Asociația „Magia Cuvântului” și AtelieR de Cuvinte– Timișoara; Târgul de carte – în parteneriat cu Asociația „Pro Pignoris”; „Într-o altă lume, lumea cărților” –Parteneriat cu Biblioteca Județeană ,,Bod Peter” sau cu biblioteci școlare, orășenești; „Minunata călătorie în lumea basmelor /Citim împreună” – în parteneriat cu Colegiul Național „Mihai Viteazul”, din Sfântu Gheorghe). Totodată, în alegerea temei am avut în vedere și ceea ce ne arată unele studii, și anume: conform datelor Eurobarometru şi Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi; 93,5% nu cumpără nici măcar o carte pe an; 68,5% nu au citit o carte în ultimul an şi doar 6,2% dintre români citesc cărți în mod constant. Iar, conform datelor PISA, 41% dintre elevi nu au atins un nivel de bază în citire. O cercetare publicată în 2013, realizată de Institutul pentru Educație din Marea Britanie a arătat că acei copii cărora părinții le citeau la vârsta de 5 ani au înregistrat rezultate mult mai bune la vârsta adolescenței, la teste de matematică, vocabular și ortografie decât cei cărora nu li se citea deloc. ”- a transmis inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale, Florica Nica.
Beneficii ale lecturii, pentru copiii de vârstă preșcolară
Aceasta a prezentat și un set de beneficii pe care lectura le aduce în cazul copiilor de vârstă preșcolară: „Un preșcolar care a intrat de mic în contact cu lumea cuvintelor și a informațiilor se va integra mai ușor în peisajul școlar și va fi mai familiarizat cu numeroase noțiuni cu care va trebui să opereze. Pe de altă parte, intrând în permanență în contact cu termeni și expresii noi, copilul își va dezvolta vocabularul. Lecturile ajută copiii să se familiarizeze cu termeni și idei mai puțin frecvente, care apar mai rar în conversațiile de zi. Auzindu-ne citind în mod corect, copilul va <<înregistra>> cum se pronunță corect cuvintele și va învăța să se exprime cu o mai mare ușurință, atât ca nivel de pronunție, cât și în ceea ce privește cursivitatea, coerența. Lectura dezvoltă imaginația copiilor. Am observat că, citindu-le frecvent povești, copiii vor avea mai mult „material” pentru a țese întâmplări imaginare cu personajele favorite și, nu de puține ori, vor crea finaluri diferite pentru povești pe care le-au auzit de mai multe ori. Lectura dezvoltă curiozitatea copiilor. Întâlnindu-se cu idei noi și cu personaje deosebite, copiii vor pune mai multe întrebări și vor fi interesați să știe cât mai multe despre întâmplările eroilor pe care îi îndrăgesc. Lectura dezvoltă capacitatea copiilor de a gândi logic, de a face legătura între cauză și efect, de a recunoaște diverse tipare de acțiune. Cititul poate avea și o finalitate terapeutică, într-o anumită măsură, atunci când copilul se poate identifica, astfel, cu unul dintre personaje. Lecturile contribuie la dezvoltarea trăsăturilor de caracter. În concluzie, utilizarea lecturilor, poveştilor şi a basmelor în activităţile cu copiii, are numeroase beneficii. Ele trebuie citite cât mai des, pentru a le dezvolta copiilor interesul ṣi dragostea pentru lectură. Datorită exemplelor date de personajele poveṣtilor, datorită învăṭăturilor dobândite în urma lecturii, copiii vor dezvolta un caracter frumos, asemănător cu cel al personajelor pozitive din basme ṣi poveṣti.”- a transmis inspectorul Florica Nica.
Program amplu
Evenimentul, găzduit de Grădinița cu Program Prelugit „Manócska”, din Târgu Secuiesc și derulat, totodată, și în mediul online, a urmărit creșterea calității educației în învățământul preșcolar și oferirea unui cadru pentru ca dascălii de la acest ciclu de învățământ să realizeze un schimb de experiență și să își manifeste creativitatea.
Programul a fost unul amplu, cuprinzând un recital de poezie pregătit de preșcolari de la unități de învățământ din Târgu Secuiesc și de dascălii lor, „insule de lectură” (momente de lectură cu preșcolarii) – „Lectura ne unește”, în cadrul cărora cadre didactice și elevi le-au citit preșcolarilor participanți povești, povești ascultate și de alți preșcolari din județ beneficiind de avantajele online-ului; dar și un atelier cu tema „Povestea terapeutică – mijloc de dezvoltare personală”, moderat de Mirela Cojocaru -prof de psihologie în cadrul Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică (CJAP) -Covasna.
A urmat, apoi, secțiunea de comunicări științifice, în cadrul căreia au fost susținute prezentări valoroase, de către cadre didactice din județ și din țară, și trecerea în revistă a lucrărilor cu participare indirectă, la fel de valoroase și de reușite.
Ana CIORICI COSTACHE