Evenimentul intitulat „Provocare la lectură – Ora de limba şi literatura română…altfel” s-a adresat elevilor din ciclurile gimnazial şi liceal, secţia română şi secţia maghiară, s-a desfăşurat în mediul online, iar la el au participat aproximativ cinci mii de elevi din tot judeţul.

Iniţiatoarea proiectului, inspectorul de Limba şi literatura română Manuela Nicoleta Stîngă, a dezvăluit că toţi invitaţii au legătură cu Harghita şi toţi îşi fac meseria cu pasiune.

Rând pe rând, cei zece invitaţi le-au vorbit copiilor despre importanţa lecturii, dar şi despre cărţile care le-au plăcut pe vremea când erau elevi sau mai târziu, când au descoperit anumiţi autori.

Printre cei care au participat la proiect s-a numărat şi ministrul Mediului, Tanczos Barna, care, din biroul său de la Bucureşti, a mărturisit că dintre cărţile obligatorii de la şcoală i-a plăcut romanul „Baltagul”, de Mihail Sadoveanu, întrucât l-a atras acţiunea, care semăna „cu a unui film western”.

 

Tanczos Barna i-a îndemnat pe elevi să citească şi să găsească lecturi atractive, iar copiilor maghiari le-a spus că pot începe cu articole scurte de ziar sau chiar cu subtitrarea unor filme. În ciuda faptului că acum sunt preferate filmuleţele pe Youtube sau pe TikTok, „citirea unei cărţi frumoase lasă amintiri frumoase” – le-a transmis ministrul.

„Începeţi să citiţi, poate articole scurte, dar să citiţi, să aflaţi despre lume citind şi în limba română. Sau, un alt exerciţiu, dacă vă uitaţi la filme, porniţi subtitrarea în limba română, pentru că sunt foarte multe filme, englezeşti sau în alte limbi, pe care nu le înţelegeţi şi atunci, de ce nu, începeţi să citiţi subtitrarea. Este greu la început, merge textul foarte repede, dar este un exerciţiu bun şi puteţi începe şi aşa. Încă o dată, ‘Baltagul’ mie de aceea mi-a plăcut (pentru acţiune – n.r.) şi v-aş recomanda să citiţi o carte în limba română şi să vă căutaţi cărţi care oferă acţiune (…). Dacă nu puteţi porni cu o carte groasă, porniţi cu un ziar mai subţire şi cu articole scurte sau încercaţi să porniţi subtitrarea la câte un film”, le-a spus ministrul Tanczos Barna.

Printre invitaţi s-a numărat şi preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, care le-a recomandat copiilor „Romanul adolescentului miop”, de Mircea Eliade, şi şi-a amintit că a scris şi el, în liceu, o autobiografie, pe care o reciteşte uneori şi îşi aduce aminte cu plăcere de amintirile din acea perioadă.

 

„Interesul pentru lectură se dezvoltă, eu cred, încetul cu încetul, începând din familie, apoi în şcoală, urmând apoi noi, cei care putem deveni exemple de urmat pentru generaţiile de tineri. Dragostea pentru lectură trebuie să pornească din suflet, din interior şi trebuie o decizie proprie de a începe”, le-a spus el elevilor.

Potrivit preşedintelui CJ Harghita, cărţile dezvoltă imaginaţia, modelează personalitatea, dezvoltă empatia, abilităţile de comunicare sau gândirea critică, acestea fiind doar câteva argumente pentru a-i provoca la lectură pe participaţi.

Un alt invitat la această acţiune a fost inspectorul şcolar general Demeter Levente, care le-a recomandat copiilor să citească „Băieţii din strada Pál”, roman semnat de scriitorul maghiar Ferenc Molnár, pe care l-a catalogat ca fiind „o experienţă de lectură definitorie, nu numai pentru copilăria sa, ci şi pentru iubirea de a citi, până în ziua de astăzi”.

 

De asemenea, medicul epidemiolog Sergiu Sîngeorzan a mărturisit că a descoperit pasiunea lecturii târziu, la 30 de ani, chiar dacă a citit în timpul studiilor toate cărţile şi cursurile de care are nevoie, şi le-a recomandat copiilor cartea lui Lorand Soares Szasz, „De la grădinar la business coach”, îndemnându-i să-şi formeze obiceiul de a citi câteva pagini în fiecare zi, pentru că vor avea numai de câştigat.

Printre cei care i-au provocat pe copii la lectură s-au numărat şi actriţa Fincziski Andrea, din Odorheiu Secuiesc, care a propus cartea lui Daniel Keys, „Flori pentru Algernon”, „care ne învaţă să fim mai sensibili faţă de oamenii care nu au posibilitatea ori intelectuală sau socială de a învăţa”, procurorul Amalia Jere, care le-a recomandat copiilor cartea scrisă de Agatha Christie – „Moarte pe Nil” şi i-a încurajat să citească, pentru a-şi dezvolta imaginaţia, jurnalistul Cătălin Nunu, care a propus cartea „Banii în mişcare”, a lui Iancu Guda, dar şi şeful Poliţiei din Odorheiu Secuiesc, Szanto Mihaly, care a venit cu două propuneri de lectură semnate de Jose Rodrigues Dos Santos – „Semn de viaţă” şi „Formula lui Dumnezeu”.

Invitat special a fost şi actorul Pavel Bartoş, originar din Miercurea Ciuc, care, la rândul său, i-a îndemnat pe copii să citească şi să recitească, pentru a înţelege, punctând faptul că în meseria pe care o practică, în special în televiziune, cititul înseamnă evoluţie, pentru că îi îmbogăţeşte vocabularul.

Acţiunea dedicată Zilei Naţionale a Lecturii a fost încheiată de părintele franciscan Bojte Csaba, cel care conduce Fundaţia Sfântul Francisc, prin intermediul căreia are grijă de copii orfani sau aflaţi în situaţie materială precară.

Acesta le-a recomandat copiilor să citească Sfânta Scriptură, despre care a spus că este ca o busolă, care îi ghidează în viaţă.

 

„Merită să citim, să deschidem o carte, dar mai ales Cartea Cărţii – Sfânta Scriptură, să o luaţi în mână şi să citiţi. Că autorul acestei cărţi nu este prea departe de noi, este în inima noastră. Şi cuvântul Domnului schimbă viaţa noastră. Este ca o busolă care ne arată în ce direcţie să mergem, ce vorbe să spunem şi eu zic că este o carte foarte importantă şi foarte interesantă”, a arătat părintele franciscan.

La proiectul ISJ Harghita au participat 131 de şcoli, cu aproximativ cinci mii de elevi, care timp de două ore au urmărit online recomandările la lectură ale invitaţilor.

Iniţiatoarea proiectului, Manuela Nicoleta Stîngă, a declarat pentru AGERPRES că au fost momente fascinante, iar copiii şi adulţii, deopotrivă, s-au simţit ca la spectacol.

„Invitaţii, cu siguranţă, au atins sufletele copiilor. Întâmplător sau nu, ideea ‘Orei de limba şi literatura română… altfel’ porneşte ‘din dragoste’, mai mult decât o senzaţie pe care ultimul nostru invitat a transmis-o. Au fost momente fascinante, cărţile alese erau un mister chiar şi pentru mine. Am ascultat în rând cu toţi copiii şi, aşa cum mi-au transmis şi alţi colegi, chiar m-am simţit ca la un spectacol, cu bilete în primul rând. Poate că am fost scenarist, regizor, actor, inginer de sunet şi de imagine, IT-ist începător, totuşi, spectacolul a fost, chiar şi pentru mine, o surpriză. Invitaţii – nemaipomeniţi, modele umane. Personal, m-am simţit provocată de fiecare dintre ei. Am citit majoritatea cărţilor prezentate, dar, ca întotdeauna, îmi dau seama că au mai rămas câteva. Mi-am notat numele autorilor şi titlurile. Ştiu ce voi face în următorul moment liber”, a afirmat Manuela Nicoleta Stîngă.

Proiectul va continua şi în perioada următoare. Elevii care s-au simţit provocaţi de o anume carte sau de un anumit invitat au la dispoziţie 30 de zile pentru a o citi, în timpul liber, lectura putând să se facă şi în limba maghiară.

Profesorii vor iniţia discuţii pe tema cărţilor alese, iar elevii vor redacta, în limba română, o scrisoare adresată invitatului care i-a provocat la lectură.

Scrisorile vor fi scanate şi vor fi trimise Inspectoratului Şcolar, iar invitaţii vor alege maximum trei scrisori care le-au atras atenţia şi vor transmite inspectorului de specialitate numele autorilor şi şcoala de provenienţă.

Elevii selectaţi şi profesorii lor coordonatori vor primi bilete de acces la un centru spa din Odorheiu Secuiesc.

 

AGERPRES

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail