La vremea când străbunul Mărțișor înfrunta noaptea pentru a aduce lumii în dar lumina primului clinchet de ghiocel, un suflet nobil, prea curând răpus de boală, a urcat la Domnul lăsând în urma sa o familie îndurerată, un colectiv sărăcit de absența unui cadru didactic de excepție, o călăuză greu de înlocuit pentru mulți dintre studenții pe care-i coordona în diferite proiecte educaționale. La 1 Martie 2021, după o viaţă de muncă rodnică şi elevată, însufleţită de vocaţie şi pasiune, a încetat din viață cea care prin noblețea felului în care a trăit, ne-a oferit un mod exemplar de mamă, soție, colegă, profesor MARIANA NOREL, un intelectual de prestigiu național, din Târgu Secuiesc. Pentru merite deosebite în activitatea didactică și educațională, la 1 decembrie 2000 i s-a conferit distincția Ordinul Național Serviciul Credincios în grad de Cavaler. Dincolo de această merituoasă recunoaștere și altele care au fost, școala românească îi datorează mai mult decât i-ar putea înapoia vreodată.
Profesor universitar doctor Mariana Norel, șefa Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic din cadrul Universității Transilvania, s-a născut la data de 2 iulie 1956 din părinții Dumitru și Parascheva Coltofeanu, în Târgu Secuiesc, localitate în care s-a întors „pentru a se naște în împarația lui Dumnezeu” cum frumos a spus părintele în predica sa la slujba de înmormântare care a avut loc joi, 4 Martie 2021. Când alături de familia greu încercată, soțul Norel și copiii: Raluca și Eduard, și-au luat pentru ultima dată rămas bun: rudele, prietenii, colegii, studenții, cunoscuții și cei care au admirat-o pentru dragostea cu care s-a dedicat profesiei pe care a înnobilat-o cu frumoase simțăminte, fiind unul dintre acei rari și de neuitat dascăli care știu să scoată lumina din om.
„Îndrumată de părinți, și-a urmat un vis, absolvind astfel Facultatea de Filologie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în anul 1981. Se spune că cel care citește trăiește nu o viață, ci o mie. Nu întâmplător, Mariana Norel alege să urmeze cursurile școlii doctorale în același domeniu, obținând titlul de doctor în filologie în anul 2007, la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Facultatea de Litere. Dragostea pentru literatură a transmis-o și celorlalți. Astfel, în 1981 devine profesor de Limba și literatura română la o Școală generală din Târgu Secuiesc, apoi la Liceul cu predare în limba maghiară. Mai mult decât atât, din anul 1997 a ales să îi învețe și pe ceilalți ce înseamnă menirea unui pedagog din postura de metodist la Inspectoratul Școlar Județean Covasna și cadru didactic asociat al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic Brașov.
În anul 2003 devine lector universitar, iar în 2004 șefa Catedrei de pedagogie din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației – Universitatea Transilvania din Brașov. Urmând pașii carierei universitare, în 2008 devine conferențiar, iar în 2014 profesor universitar și coordonator al programului de studii Pedagogia învățământului primar și preșcolar. Una dintre preocupările sale permanente a constituit-o formarea și dezvoltarea personalului didactic, astfel încât, din anul 2017 a preluat conducerea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic Brașov.
Numele său rămâne în amintirea tuturor colaboratorilor săi și prin intermediul numeroaselor activități pe care le-a desfășurat. A fost: autor de programe școlare, coautoare a nenumărate manuale; președinte al Comisiei Naționale pentru Limba și literatura română, membru în numeroase comitete științifice din țară și străinătate;expert evaluator ARACIS; membru al organismului consultativ al Ministerului Educației, Culturii, Tineretului și Sportului – Consiliul pentru Curriculum.”
Aceste fapte sunt doar câteva repere importante citite de părintele Galaton Gabriel la slujba de înmormântare. CV-ul impresionant de pe pagina Universității fiind cel care zugrăvește întreaga sa activitate profesională, o viață închinată studiului și educației.
„Din 2000 – până în prezent – formator resurse umane: personal didactic din învățământul preuniversitar (educatoare, învățători, profesori de limba și literatura română, profesori care predau limba maternă și limba română în școli cu predare în limbile minorităților naționale, profesori de alte specializări etc.);
▪ 2013-2016 – director cursuri de formare „Calitate în sistemul de învățământ preșcolar”, „Strategii de promovare a succesului educațional”, „Responsabil educațional pentru certificarea calității în educație”, propuse de Istituto di Scienze Psicologiche dell’Educazione e della Formazione, I.S.P.E.F. Roma, Italia și acreditate prin OMEN nr. 3483/01.04.2013;
▪ 2004-2007 și 2012 – coordonator workshop în cadrul consfătuirilor naționale pe teme de didactică a disciplinei limba și literatura română – nivel gimnazial și liceal pentru școli cu predare în limbile minorităților naționale;
▪ 2005-2006 și 2006-2007 (șase sesiuni) – formator în programul național de formare a inspectorilor de specialitate, cu tema: Particularitățile predării-învățării-evaluării la limba și literatura română în școli cu predare în limbile minorităților naționale (în centrele regionale de formare Constanța, Miercurea-Ciuc, Iași).
Din 2016 – președinte al Comisiei Naționale pentru limba și literatura română – școli cu predare în limbile minorităților naționale;
▪ din 2016 – membru în grupurile de lucru pentru elaborarea programelor de limba și literatura română pentru clasele gimnaziale (româna ca limbă maternă și româna pentru școlile cu predare în limbile minorităților naționale);
▪ 2012 – coordonator grup de lucru pentru elaborarea noilor programe de limba română pentru minorități;
▪ 2010-2011 – formator în proiectul UNICEF, coordonat de Institutul de Științe ale Educației, București: „Extinderea intervenției ZEP în 24 de comunități din 12 județe care înregistrează rate ridicate de absenteism și abandon școlar”
▪ 2009 – formator în domeniul curriculumului preșcolar/școlar bilingv, în cadrul proiectului „Educaţia de calitate – un pas spre egalitate id 4813” (2009-2011), co-finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013;
▪ din 2004 – coordonator, în cadrul Comisiei Naționale de specialitate, al secțiunii Limba română pentru minorități;
▪ 2003-2004 – autor programe școlare pentru limba și literatura română, specifice sistemului ZEP (pentru clasele I-IV și V-VIII) și formator în cadrul proiectului „Program de intervenție în sistemul zonelor prioritare de educație”, derulat sub egida Institutului de Științe ale Educației, a Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și finanțat de UNICEF; ▪ din 2000 – formator național.
La 1 dec. 2000 primește Ordinul Naţional Serviciul Credincios în grad de Cavaler, pentru merite deosebite în activitatea didactică și educațională (cf. Decretului emis de Președinția României, nr. 525/2000, privind conferirea unor decorații naționale personalului din subordinea Ministerului Educației Naționale) Afilieri
▪ din 2014 – membru în comitetul științific al colecției Storia delle Istituzioni Educative e della Letteratura per l’Infanzia, editată de Casa Editrice Franco Angeli, Milano, Italia; ▪ din 2014 – membru în comitetul științific al colecției Pedagogia del lavoro, editată de Aras Edizioni (Fano), Italia;
▪ 2005-2012 – secretar științific al Comisiei Naționale de Limbă, comunicare și literatură română – nivel de excelență;
▪ din 2011 – membru în European Center of Education, Roma, Italia; ▪ din 2010 – expert evaluator ARACIS;
▪ din 2010 – membru în comitetul ştiinţific internaţional al Centro di documentazione, ricerca e formazione sulla teoria delle intelligenze multiple e le sue applicazioni, Universitatea din Macerata, Italia;
▪ din 2010 – membru al organismului consultativ al MECTS – Consiliul pentru Curriculum;
▪ din 2004 – membru în Comisia Naţională de limba şi literatura română, literatură universală, literatură pentru copii, Limbă, cultură și civilizație românească și Școli europene (Schola Europea);
▪ din 2002 – coordonator, în cadrul Comisiei Naționale de specialitate, al secțiunii Limba română pentru minorități.
A fost membră în mai multe comitete:
din 2014 – membru în comitetul științific al colecției Storia delle Istituzioni Educative e della Letteratura per l’Infanzia, editată de Casa Editrice Franco Angeli, Milano, Italia;
▪ din 2014 – membru în comitetul științific al colecției Pedagogia del lavoro, editată de Aras Edizioni (Fano), Italia;
▪ 2005-2012 – secretar științific al Comisiei Naționale de Limbă, comunicare și literatură română – nivel de excelență;
▪ din 2011 – membru în European Center of Education, Roma, Italia;
▪ din 2010 – expert evaluator ARACIS; ▪ din 2010 – membru în comitetul ştiinţific internaţional al Centro di documentazione, ricerca e formazione sulla teoria delle intelligenze multiple e le sue applicazioni, Universitatea din Macerata, Italia;
▪ din 2010 – membru al organismului consultativ al MECTS – Consiliul pentru Curriculum;
▪ din 2004 – membru în Comisia Naţională de limba şi literatura română, literatură universală, literatură pentru copii, Limbă, cultură și civilizație românească și Școli europene (Schola Europea);
▪ din 2002 – coordonator, în cadrul Comisiei Naționale de specialitate, al secțiunii Limba română pentru minorități.” sursă: pagina Universității Transilvania din Brașov.
Pe lângă prodigioasa activitate didactică, prof. univ. Mariana Norel a fost autoarea mai multor cărți de specialitate traduse în mai multe limbi. O selecție a cărților publicate: (2018) Didactica limbii și literaturii române în învățământul primar. Brașov: Editura Universității Transilvania, (2018) Romanian language and literature curricula, and national evaluations. „Journal Plus Education”. Volume Special Issue. 439-444
(2017) Abordarea interculturală și integrată a curriculumului de limbă și literatură română, în Ghidul profesorului de limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară. Cluj-Napoca: Editura Abel, (2016) Formation and development of the linguistic competences of the 3rd and 4th graders. „Journal Plus Education”. Vol. XVI, No. 2 (2016). 121-129, Norel, M.; Bota, O. A. (2012). Didactica domeniului experiențial „Limbă și comunicare”. Cluj Napoca: Editura ASCR.
„Ca dascăl, părintele Dumitru Stăniloae spunea că nu există misiune şi demnitate mai înaltă decât cea de învăţător; afirmaţia părintelui este întemeiată pe faptul că Însuşi Mântuitorul a împlinit la modul desăvârşit această slujire.Profesia aceasta este o lucrare din dragoste spre mai multă dragoste, căci pe măsură ce dragostea învăţătorului se revarsă în sufletul învăţăcelului, face să crească în el o dragoste – răspuns; ele se întreţin reciproc, menţinând cele două suflete într-o strânsă comuniune. Mariana Norel a înţeles complexitatea şi nobleţea acestei profesii, cu care s-a identificat. Şi-a iubit elevii-studenții ca un părinte, pătrunzând în sufletul lor cu discreţia omului înţelept şi iscusit. Îşi fascina elevii, dincolo de multitudinea informaţiilor şi a tactului pedagogic, cu glasul, cu vorbele şi cu gesturile ei pline de eleganţă, cu fineţea sufletului său iubitor.”
A plecat grăbit, prea discret, prea tăcut, prea nedrept, prea neverosimil. De pe un pat de spital, la care s-a hotărât prea târziu să ajungă… Mariana Norel a crescut atât de mulți copii și dascăli încât e imposibil de cuprins întinderea durerii. A scris cărți și a crescut OAMENI. A fost un OM. Soiul acela rar și bun. Cu inimă mare și cu mintea la fel… ”. Dumnezeu s-o odihnească în Împărăția Lui.
Mihaela Aionesei – Târgu Secuiesc