În organizarea Fundației „Mihai Viteazul”din Sfântu Gheorghe, duminică a avut loc a 30-a ediție a manifestării „MIHAI VITEAZUL ȘI VISUL UNIRII”, care s-a desfășurat la  Grupul Statuar al primului unificator de țară, din centrul municipiului.

Sub soarele cald și blând de sfârșit de octombrie,  locuitori ai urbei dar și oaspeți sosiți din Hăghig, Vâlcele, Covasna și Dobârlău  au ținut ca și în acest an să fie prezenți la această activitate, pentru a aduce un omagiu viteazului Mihai.

După întonarea Imnului Național și oficierea unui ceremonial religios, prefectul județului Covasna, Sebastian Cucu, s-a adresat celor prezenți spunând, printre altele:

„Iată că, cu o zi înainte de 28 octombrie, zi în care în urmă  cu mai bine de 400 de ani Mihai Viteazul dădea una dintre cele mai importante lupte care îi deschidea  drumul, practic, către  Alba Iulia și înfăptuirea primei reuniri a urmașilor dacilor, suntem aici să aducem  omagiu celui mai viteaz dintre români. Paradoxul face, însă, că iată după atâtea sute de ani visul de unire al românilor  să fie încă, în parte, un vis, și sper ca următoarele generații, dacă noi nu vom mai prinde, să vină aici și să se bucure de totala unire a neamului nostru. Am avut, de-a lungul istoriei, nevoie de câte un viteaz care  să înfăptuiască  lucruri mărețe, fie că a fost Mihai, fie că a fost Cuza, fie  că a fost Brătianu sau Maniu, și poate  că avem nevoie de un alt viteaz care, sigur, în alte vremuri și cu alte mijloace, nu cele medievale, să înfăptuiască  lucruri la fel de mărețe ca aceștia. Eu vreau (…) să mulțumesc Fundației Mihai Viteazul și acestor minunate doamne care în fieacre an nu uită să marcheze și să organizeze acest eveniment care  pentru unii poate părea anost, dar pentru cei care înțeleg, are  o adâncă trăire și o mare importanță. Este exemplul cel mai bun despre oameni care fac, și nu vorbesc, un exemplu de perseverență și iubire de neam  și de țară.”

În discursul său  prin care a punctat  importanța marcării celor  420 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, președinta Fundației Mihai Viteazul, prof. ing. Maria Peligrad, a menționat: „Nicolaie Bălcescu începea opera sa Istoria Românilor sus Mihai Vodă Viteazul astfel:

<<Deschid sfânta carte unde se află înscrisă gloria României, ca să pun dinaintea ochilor fiilor ei câteva pagini din viața eroică a părinților lor. …Povestirea mea  va cuprinde numai 8 ani, 1593 – 1601, dară anii din istoria Românilor celor mai avuți în fapte vitejești, în exemple minunate de jertfire pentru patrie. Timpuri de aducere aminte glorioasă!

Timpuri de credință și de jertfire! Când părinții noștri, credincioși sublimi, îngenuncheau pe câmpul  bătăliilor, cerând de la Dumnezeul armatelor laurii biruinței sau cununa martirilor, și astfel îmbărbătați, ei năvăleau unul împotriva a zece prin mijlocul vrăjmașilor. și Dumnezeu le da biruința, căci el e sprijinitorul pricinilor drepte , căci el a lăsat libertate pentru popoare și cei ce se luptă pentru libertate se luptă pentru Dumnezeu! Moștenitori ai drepturilor pentru păstrarea cărora părinții noștri s – au luptat atăta ăn veacurile trecute, fie ca aducerea aminte a acelor timpuri eroice să deștepte în noi simțământul datorinței ce avem d – a păstra și d – a mări pentru viitorime această prețioasă moștenire!>>

Această operă trebuie cunoscută de fiecare fiu al poporului român, să o simtă, s-o iubească și s-o transmită urmașilor săi, în orice împrejurare, orice spațiu geografic, pentru că Mihai Viteazul este simbolul luptei dusă cu consecvență, cu dârzenie și curaj, cu vitejie și artă militară, în scopul cuceririi libertății și independenței poporului român.

Dar Mihai Viteazul  înseamnă mai ales UNIREA!

<<De la 1600 încoace nici un român n-a mai putut gândi unirea  fără uriașa sa personalitate, fără paloșul sau securea lui ridicată  spre cerul dreptății, fără chipul său de curată și desăvârșită poezie tragică>> după cum spunea marele istoric Nicolaie Iorga.

A devenit simbolul unui singur stat al tuturor românilor din spațiul cuprins între Dunărea de Jos și vârfurile  semețe ale Carpaților nordici și în egală măsură în spațiul <<de la Nistru pân – la Tisa>>. Un singur Domn, o singură lege, o singură Credință, săvârșite prin victoria obținută la Șelimbăr și intrarea triumfală acum 420 de ani în Alba Iulia, la 1 noiembrie.

Mihai Viteazul este apărătorul creștinismului european, al Bisericii ortodoxe din Transilvania, în folosul căreia a lucrat.”

 

„Mihai nu a făcut o Românie, dar a făcut pentru o clipă o Dacie, sub egidă românească, ceea ce nu a putut trece neobser­vat nici atunci și nici de atunci încoace.”

 

Președinta Fundației „Mihai Viteazul” a dat citire și materialului  intitulat  „Amintirea lui Mihai Viteazul în Transilvania”, pregătit de prof. Anca Preda  de la  Școala  Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului, în care se arată:

„Acum când se împlinesc 420 de ani de la unirea Țării Românești cu Transilvania sub sceptrul viteazului Mihai, și în acest an în care Biserica Ortodoxă Română omagiază țăranul român, se cuvine să ne referim succint la rolul pe care voievodul muntean Mihai Viteazul l-a avut în istoria țăranilor români din Transilvania.

 

Mai întâi trebuie precizat faptul că potrivit Decretului de la Turda din 28 iunie 1366, al regelui Ludovic de Anjou, în Transilvania apartenența la clasa nobiliară era condiționată de apartenența la religia catolică, românii fiind excluși treptat din viața politică. Prin măsurile succesive luate mai ales de Ludovic I și consolidate în secolul al XVI-lea, situația românilor se tranșase definitiv: românii ca grup nu au acces la viața politică și confesională a țării. Ei nu sunt acceptați ca națiune în sens politic dar, firește, se manifestă ca națiune în sens etnic. Mihai a încercat să schimbe acest lucru prin a-i ridica și pe români la puterea politica și confesională, dar nu dintr-o dată, ci cu multă precauție.

 

Mihai Viteazul a avut o conștiință de creștin și de român. A luat măsuri în Ardeal cum n-a mai luat nimeni înaintea lui: a  introdus  în  sfatul  princiar  și  în  dietă  și boieri munteni,  a  creat   dregătorii  comune  pentru  ambele  țări,  conduse  de  români, a   făcut  danii  de  moșii  și  românilor,  s-a  bazat  pe   oastea  proprie  și  nu  pe  cea  a  nobilimii,   a  pus  în  fruntea   celor  mai  importante  cetăți  căpitani  români, la Gherla, la Chioar, la Bistrița. La Cluj a numit primar român, a împărțit Transilvania în județe.

 

Sub aspect lingvistic, Transilvania condusă de Mihai a fost administrată prin  porunci  și  acte  în  slavonă,  dar  mai  ales  în  românește. Trebuie precizat că Mihai și colaboratorii săi au utilizat româna și slavona ca limbi oficiale, deopotrivă ale documentelor și actelor solemne ale vieții cotidiene, cum se întâmpla în Țara Românească şi Moldova.

 

În plan confesional a  impus   scutirea  preoțimii  române  de  sarcinile  iobăgești,  în  vederea  ridicării  sale  alături  de  preoții  confesiunilor  recepte.  Măsura  aceasta   viza  socotirea   religiei  române   între   cele  legal  admise,  iar  religia  trebuia  să  atragă  după  sine   între   națiunile   politice   și  națiunea   română. A ridica  între  religiile  recepte  o  confesiune  disprețuită,  era  inadmisibil  pentru  stările privilegiate. Intenții de ușurare a sarcinilor iobăgești ale preoțimii române se mai auziseră în perioada Reformei protestante, dar cu condiția trecerii la calvinism. Cei care deveneau calvini urmau să fie chiar oameni liberi în rând cu ceilalți preoți. Mihai a preluat deci o mai veche problemă, dar a încercat să-i dea o rezolvare radicală, obligând dieta să îi scutească de robotă pe preoții români, fără nici o altă condiție. Mihai dorea însă să-i ridice la demnitate pe preoții români ortodocși, ceea ce nu se mai pomenise până atunci.

 

Măsurile au continuat cu reașezarea Mitropoliei Ardealului sub oblăduirea Mitropoliei Țării Românești, ridicarea bisericii mitropolitane la Alba Iulia, numirea de ierarhi din Țara Românească sau din lumea ortodoxă la Vad și la Muncaci, aducerea din Țara Românească a unor preoți în parohiile vacante din Transilvania și a ctitorit biserici pentru românii transilvăneni.

 

Sub aspect social, Mihai  începe  să  asculte  plângerile   satelor   românești și  impune  să  li  se  acorde  și  turmelor  acestora  dreptul  la  pășunat  pe  hotarul  satelor  ungurești  sau  săsești  din  vecinătate.  Chestiunea dreptului la pășunat se mai pusese destul de acut, căci românii erau mari crescători de animale, și de timpuriu li s-a limitat accesul în hotarul satelor națiunilor privilegiate, după ce propriile lor pământuri au fost ocupate abuziv. Mihai a dat rezolvare problemei, deși dieta nu a ascultat decât în parte, respectiv satele ungurești și săsești trebuiau să dea pășunat liber turmelor satelor românești, la toate animalele, în afară de oi, care erau cele mai numeroase.

 

Toate   acestea   sunt   măsuri  semnificative  pentru  spiritul  național,  aflat  în   tranziție   de   la  medieval  la  modern. Mihai a încercat să  facă din  Transilvania  o  țară  politic  românească,  să  ducă  acolo  o  politică  românească,  să-i ridice  pe  români  la  demnitate  și  putere,  după  ce   cunoscuseră  numai  umilință  și  supunere.

 

Mihai  a  fost ucis,  dar  amintirea  faptei  lui  a  rămas pentru românii transilvăneni ca  o binecuvântare.  După  secole  întregi  de  discriminare,  de  supunere,  de  prozelitism,  după  îndepărtarea  dintre  stări,  românii  marginalizați  și  înjosiți   se  ridicaseră  la  conducere  sau  voiseră   s-o  facă  sub  Mihai  Viteazul.   Mihai nu a făcut o Românie, dar a făcut pentru o clipă o Dacie, sub egidă românească, ceea ce nu a putut trece neobser­vat nici atunci și nici de atunci încoace.”

 

„Se-aude glas peste Carpați/Să fim azi toți românii frați…”

 

Manifestarea a cuprins un moment artistic de cântece și dansuri prezentat de Corul Bărbătesc din Voinești-Covasna, Ansamblul de dansuri „Oltul” din Hăghig și Corul „Voievozii Munților” din Vâlcele, care a încântat sufletele celor prezenți la evenimentul organizat la statului lui Mihai Viteazul.  La final, toți cei prezenți și-au dat mână cu mână, ca frații, prinzându-se  în Hora Unirii.

 

Maria Crețu-Graur

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail