Postul Paștelui  2019 începe  astăzi şi se încheie în dimineaţa zilei de duminică 28 aprilie, după Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie. Fiind cel mai lung şi cel mai aspru dintre perioadele de austeritate și rugăciune stabilite de Biserica Ortodoxă, este cunoscut şi sub denumirea de Postul Mare. El  aminteşte  de Postul celor 40 de zile ţinute de Iisus înainte de începerea activităţii Sale mesianice. În vechime, Postul Sfintelor Paşti avea menirea de a-i pregăti pe cei ce urmau să primească Botezul în noaptea Învierii.

 

Paștele Catolic se sărbătorește anul acesta cu o săptămînă înainte (pe 21 aprilie) față de cel  Ortodox (28 aprilie)

 

  Acum doi ani, Paștele Catolic și cel Ortodox au picat în aceeași zi. În 2019, însă, este  o săptămână distanță între ele. Se pune întrebarea  de ce  sunt, totuși, date diferite? Calcularea zilei la care creștinii sărbătoresc Paștele ține de două fenomene naturale, unul cu dată fixă (Echinocțiul de Primăvară), iar altul cu dată schimbătoare (Luna plină). Acesta din urmă face ca data Paștelui să varieze în fiecare an. În plus, utilizarea a două calendare diferite explică decalajul acestei sărbători la catolici și ortodocși. Biserica Catolică se raportează la Echinocțiul de Primăvară după Calendarul gregorian, în timp ce Biserica Ortodoxă calculează același eveniment astronomic după Calendarul iulian, pe stil vechi.

„Quadragesima”

 

Postul cel Mare marchează pentru credincioși o perioadă lungă și aspră de existență, un interval cu o mare încărcătură spirituală, cu multe opreliști legate de existența lumească de zi cu zi. Va fi o perioadă în care închinătorii trebuie să dea dovadă de cumpătare şi smerenie, să țină un regim alimentar strict și să se împace cu sine şi ceilalţi, respectând în felul acesta obiceiurile înaintaşilor.

Perioada îndelungată de curăţire spirituală şi trupească numită  Postul Mare sau Al patruzecimii („Quadragesima”) se termină în Noaptea Învierii. Resticţiile alimementare sunt severe, existând numai  două zile când este permis să se consume peşte: de Buna Vestire ( în 25 martie) şi de Florii (pe 21 aprilie 2019).

Şi chiar dacă  trăim o viaţă modernă, trepidantă, cu multe solicitări şi provocări,  iar mulți  dintre semeni trec tot  mai rar pe la biserică, este bine să luăm aminte că măcar în acest interval din an  atât trupul, dar mai cu seamă sufletul să se purifice, să fie pregătite pentru Marea Sărbătoare Pascală.

 

                                            Datină interesantă

 

Conform tradiţiilor la care ne raportăm în cadrul rubricii de față,  precizăm că prima zi a Postului Paștelui se mai numeşte şi „Ziua de luni cea curată”. Mai cu în mediul rural se mai păstrează datina ca unele gospodine  să înceapă încă de acum în mod treptat anevoiosul şi necesarul proces de  curăţire şi purificare a locuinţelor, ce va culmina în apropiere de Înviere.

D-na Maria  Bobeş, din  Sărămaş, ne spunea mai demult  că  ştie de la părinţii şi bunicii săi că în această  zi femeile au datoria să urmeze un obicei arhaic ce vizează  spălatul ritual al  vaselor „de dulce”, pe care după aceea le urcă în pod şi nu mai mâncă din ele până la Paşte.

 

Înalţare  spirituală

Perioada  ce urmează reprezintă mai cu seamă pentru  locuitorii din mediul rural, dar şi pentru unii orăşeni (dintre cei proveniţi  mai cu seamă de la ţară) un complex de rigori pe care le respectă cu sfinţenie.  Cunosc mulţi oameni, simpli sau intelectuali, care păstrează  cu mare rigoare datinile severe învățate din copilărie legate de perioada Postului cel lung în care abia am păşit.

Subliniem  mai cu seamă pentru cititorii mai tineri, că acestă cutumă religioasă nu vizează  doar o simplă restricţie  alimentară, nu constituie o cură de dexintoxicare şi…slăbire! Deşi,  prin  Post  se realizează şi aceste obiective legate de îmbunătățirea sănătății.

Sunt familii întregi, alcătuite din părinţi, bunici, dar şi membrii mai  tineri și copiii lor  care se supun benevol  abţinerii de la consumul de carne, peşte, brânză, ouă, grăsimi animale, lapte.   Credinţa Ortodoxă  impune însă  nu  doar privaţiuni legate de hrană. Ci şi  abţinerea de la plăceri trupeşti, alcool, tutun, alte vicii, combătând comportamentul inadecvat şi propăvăduind cumpătarea. De asemenea, rugăciunile trebuie să  treacă pe primul plan, împreună cu reculegerea şi meditaţia,  oferindu-le credincioşilor posibilitatea împăcării cu sine şi cu lumea din jur.

 

Din nou se face Pomenirea morţilor

 

Fiecare  duminică din  Post  constituie  în mod simbolic  o nouă etapă  din  finalul vieţii pământeşti a Mântuitorului Iisus, iar  în fiecare sâmbătă  se face pomenirea celor duşi dintre noi.  Trebuie  îmbinate înfrânarea de la mâncarea „de dulce” cu milostenia şi rugăciunea. Din acest motiv, Evanghelia ne învaţă nu doar cum să postim, dar să şi iertăm, să fim mai îngăduitori.

Postul  se cere perceput mai degrabă ca un exerciţiu spiritual, ca o  absolvire a răutăţilor, ranchiunei  şi pizmei, o iertare a pricinilor mai vechi sau mai noi, înlăturarea diferendelor  întemeiate ori nu  avute cu ceilați  membri ai familiei, cu prietenii, colegii de serviciu, cu diferite cunoştinţe.

Gestul împăcării  cu aceştia  ne uşurează sufletul, ne dă ulterior o stare de linişte şi pace interioară.   Postul înseamnă un  exercitiu de voinţă pentru fiecare credincios,  o modalitate de dobândire a autocontrolului, iar într-un sens filosofic, înălţarea  spiritului  spre sublim.

 

Un regim alimentar binevenit

 

Dar, aşa cum preciza dr.  Magdalena Baciu, din Sf. Gheorghe,  chiar şi în  perioada de Post oricât am fi de cumpătaţi şi echilibraţi cu hrana,  organismul uman  are nevoie de o alimentaţie diversificată, bogată în vitamine, minerale, fibre, mai cu seamă că ne  aflăm după perioada de iarnă,  în perioada de trecere spre primăvară.

În loc de carne, lactate, cei care postesc vor trebui să  consume legume şi fructe, alimente bogate în proteine, carbohidraţi, vitamine.

Tot d-na Maria, pe care am citat-o mai sus, zice în acest sens că sunt foarte bune ciupercile, ce  pot să suplinească relativ uşor consumul  cărnii.  Ciupercile reprezintă o alternativă viabilă, fiind utilizate în prepararea de sarmale, ardei umpluţi, tocaniţe, pilaf ori supe şi ciorbe de post.

Se recomandă, de asemenea, varza crudă sau murată, pregătită sub formă de salată sau gătită  la cuptor, dar şi  fasolea  uscată  şi cea verde, care sunt foarte hrănitoare. Organismul are mare nevoie şi de vitamina C în această perioadă de trecere, când virozele, gripele sunt frecvente.  De aceea este indicat să consumăm  multe citrice, fie sub formă de suc sau  stoarse în salate.

 

Ofrandă păsărilor

 

În unele sate covăsnene unde trăiesc ortodocşi, precum în zona Buzaielor,  exista  un  obicei interesant, chiar emoţionant,  practicat imediat  după ziua de  Lăsata Secului de brânză. Luni-dimineaţa, în prima zi a Postului Mare, bărbatul cel mai în vârstă  din casă ia faţa de masă pe care au rămăs firimituri de la  ultimul ospăţ îmbelşugat  şi le împrăştie  păsărilor din văzduh, spunând un descântec.

Amintitul  ritual are scopul de a ţine departe înaripatele cerului de lanuri, protejând astfel viitoarea  recoltă.

 

Povețe înțelepte

 

Aşa cum îndeamnă slujitorii  Bisericii, mai presus de abţinerea de la mâncarea îmbelșugată şi de la alte practici  nesănătoase,  trebuie să  fim atenţi nu atât  la ce punem  concret în gură, ci la modul figurat la ce…scoatem  de acolo: vorbe grele, răutăţi, sudalme. Un om cu frica lui Dumnezeu are menirea  să iubească pacea sufletească, liniştea şi armonia din jur.  Doar în felul acesta  perioada specială a „Quadragesimei” care abia a debutat și se va termina în Noaptea Învierii, îi va fi de folos fiecărui credincios…

Doamne ajută și Post ușor!

Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail