Dascăli din patru școli din județ sunt implicați în proiectul intitulat „Motivație, stabilitate și competență – perspectiva calității formării resursei umane din școli defavorizate”, implementat de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna.

Conform conducerii IȘJ Covasna, proiectul „Motivație, stabilitate și competență – perspectiva calității formării resursei umane din școli defavorizate [MSC-EDU]” , POCU/73/6/6/106918, este cofinanțat din Programul Operaţional Capital Uman  2014-2020. Beneficiar al proiectului este Grupul Pentru Integrare Europeană, în timp ce Universitatea din Pitești, Argeș, Inspectoratul Școlar Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean Covasna sunt parteneri. Reprezentanții IȘJ Covasna, inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre și inspectorul școlar – prof. Bokor Attila, au oferit detalii despre proiect:

„Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea competențelor profesionale și transversale ale personalului didactic, personalului de sprijin și managerilor școlari la nivelul județelor Argeș, Covasna și Mureș, creșterea motivației și a stabilității pe post a acestora în vederea îmbunătățirii calității educației, prevenirii și reducerii fenomenului de părăsire timpurie a școlii. Numărul de identificare al contractului: POCU/73/6/6/106918, beneficiarul  fiind Grupul Pentru Integrare Europeană. Codul MySMIS al proiectului .106918 Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman  2014-2020.”, a declarat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre, coordonator al proiectului în județul Covasna.

Potrivit acestuia, unitățile școlare din județul Covasna, implicate în proiect (din cadrul cărora vor fi selectați profesorii din grupul țintă)  sunt: Școala Gimnazială Specială Sfântu Gheorghe, Școala Gimnazială „Benkő József” Brăduț, Școala Gimnazială „Konsza Samu” Bățanii Mari și Școala Gimnazială „Máthé János” Herculian, a declarat, la rândul său, inspectorul școlar Bokor Attila.

Activități derulate: întâlniri, cursuri, conversie profesională

Potrivit reprezentanților IȘJ Covasna, în cadrul proiectului, la nivelul județului s-au organizat șapte întâlniri de mediatizare ale proiectului în școlile partenere ca și în structurile aparținătoare. De asemenea, s-a constituit și o grupă formată din 25 de cursanți care au optat pentru conversie profesională în domeniul psihologiei, dar și pentru parcurgerea cursului „Soluții de eLearning pentru formarea specialiștilor”.  În afară de aceasta, s-au constituit încă 4 grupe pentru cursul menționat (cuprinzând 100 cursanți). Recrutarea membrilor din grupul țintă s-a realizat prin evenimente de promovare și de informare, activități de outreach, evaluare și selecție și de asemenea s-au luat și masuri de menținere a membrilor GT în proiect, a declarat inspectorul școlar general Kiss Imre.

Inspectorul Bokor Attila a precizat că pe parcursul lunilor octombrie, noiembrie 2018 au fost selectate 125 de cadre didactice pentru grupul țintă din cadrul Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu Gheorghe (3 grupe), respectiv din cadrul Școlii Gimnaziale Brăduț (două grupe).

„S-a elaborat și s-a aplicat o procedură de selecție, cu set de criterii clare și precise, de acces la proiect pentru includerea fiecărui membru din grupul țintă într-o formație de studiu/program de formare corespunzător nevoilor sale de formare și dezvoltare profesională, precum și pentru creșterea stabilității pe post. S-a realizat și un studiu diagnostic care reprezintă punctul de plecare a proiectării programelor de formare continuă ale proiectului care vor fi furnizate membrilor grupului țintă.”- a declarat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.

Potrivit acestuia, în cadrul parteneriatului „s-a realizat proiectarea curriculară a programelor de formare continuă, acreditarea programelor de formare continuă în sistem blended learning (combinație dintre formarea în sală și învățarea prin intermediul computerului – n.r.), conform legislației în vigoare, furnizarea programelor de formare continuă, evaluarea competențelor dobândite de către cursanți.”

Toate cele 125 de cadre didactice selectate au parcurs cursul Soluții de eLearning pentru formarea specialiștilor, acreditat cu 15 credite profesionale transferabile (cuprinzând și ore de teorie realizate face to face dar și aplicații efectuate pe platforma Moodle). Fiecare cursant a realizat sarcini on-line și aplicații de platforma intitulată „Moodle”, având activități conform unei programări prealabile.

„Astfel, cu toții s-au familiarizat cu noile tehnologii moderne utilizate în educație și au dat dovadă de noile competențe însușite și cu ocazia evaluării finale absolvind cu toții cursul. Ei vor valorifica noile competențe însușite în cadrul activităților educaționale derulate cu clasa de elevi. La început, locațiile acreditate pentru activitățile de formare erau la sediul IȘJ Covasna respectiv la Școala Gimnazială Specială Sfântu Gheorghe. Pe parcurs, au fost acreditate și alte locații (pentru activități de formare, cât și pentru evaluare) la Bățanii Mari, Doboșeni respectiv Herculian Și pentru cadrele didactice înscrise la programul de conversie profesională s-au derulat aplicații practice ca și mai multe sesiuni de cursuri teoretice. Cursanții vor beneficia și de stimulente respectiv burse prevăzute în bugetul proiectului”- au declarat cei doi reprezentanți ai IȘJ Covasna.

Activități viitoare

Potrivit acestora, pentru perioada imediat următoare în cadrul proiectului sunt prevăzute următoarele activități: formarea grupului țintă (recrutarea de încă 50 de cadre didactice de la Bățanii Mari respectiv Herculian); recrutarea membrilor grupului țintă prin evenimente de promovare și de informare, activități de outreach, evaluare și selecție; adoptarea de măsuri de menținere a membrilor grupului țintă în proiect, iar pentru anul 2019 sunt proiectate (printre altele) și activități constând în furnizarea programului de formare continuă Soluții de eLearning pentru formarea specialiștilor și pentru cele 50 de persoane din grupul țintă, (selectate din cadrul școlilor partenere de la Herculian respectiv Bățanii Mari); continuarea programului de către cele 50 de persoane cuprinse în programul de conversie la psihologie (absolvirea primelor trei semestre). Totodată, în 2019 se va realiza furnizarea de programe de formare continuă pentru cadrele didactice si personalul de sprijin din grupul țintă (125 de persoane) sub forma a două pachete integrate de programe moderne de formare continuă, organizate astfel:  un pachet integrat de formare continuă, care conține două module/ programe de formare continuă: ,,Schimbări curriculare si formarea de comportamente prosociale in educația de azi” (100 ore, 25 credite), „Self-managementul învățării și motivației sustenabile în educație” (100 ore, 25 credite),  și  un pachet integrat de formare continuă, structurat în două module/programe de formare continuă: „Psihopedagogia diversității, interculturalitate și educație incluzivă” (100 ore, 25 credite) și ,,Strategii de abordare și prevenire a situațiilor de risc în educație” (100 ore, 25 credite).

Rețea de sprijin profesional

„De asemenea, intenționăm și crearea unei rețele de sprijin profesional care să reunească atât profesori, personal de sprijin, consilieri școlari, manageri școlari din școlile țintă, cât și reprezentanți din alte organizații interesate de educația și formarea tinerilor, precum asociații de părinți (acolo unde există, iar unde nu există, vor fi sprijiniți părinții în înființarea acestora), ONG-uri proactive în sfera educației tinerilor, reprezentanți ai autorităților publice locale, ai comunității locale, a altor reprezentanți din școlile publice și private și chiar a altor proiecte similare, în vederea facilitării schimbului de bune practici și a deschiderii orizontului profesioniștilor din sistemul de învățământ la nivelul proiectului.”- au mai declarat cei doi reprezentanți ai IȘJ Covasna.

Vom reveni cu informații.

Ana Ciorici COSTACHE

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail