În anul școlar următor, rețeaua școlară de la nivelul județului nu va suferi modificări față de cea din acest an școlar, a anunțat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. Kiss Imre. Totuși, vor funcționa cu două unități de învățământ mai puțin ca acum.
Potrivit inspectorului școlar general al ISJ Covasna, proiectul planului de școlarizare a fost transmis la Ministerul Educației, cu aproximativ o săptămână în urmă. Proiectul este bazat pe rețeaua școlară aprobată pentru anul școlar următor în Consiliul de Administrație al ISJ, iar aceasta nu prevede modificări față de situația existentă. Astfel, anul școlar 2018-2019 este planificat să înceapă în județul Covasna tot ca și acest an, cu 77 de unități cu personalitate juridică.
„Întocmirea planului proiectului de școlarizare este o activitate deosebit de complexă, de durată, și necesită foarte multe consultări și luarea unor decizii care, bineînțeles, au efect în viitor. Noi am respectat metodologia de întocmire a proiectului planului de școlarizare, ne-am încadrat și în toate termenele stabilite de lege, astfel încât pe data de 22 ianuarie am și predat la Minister proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2018-2019. Bineînțeles, acest plan de școlarizare se bazează pe rețeaua școlară proiectată și propusă pentru anul școlar următor. Pașii au fost respectați, ceea ce înseamnă că noi am solicitat de la fiecare Unitate Administrativ-Teritorială, deci, de la fiecare Consiliu local, proiectul de hotărâre privind organizarea rețelei școlare. Am și primit de la fiecare, iar în urma analizei din cadrul Consiliului de Administrație, Inspectoratul Școlar Județean Covasna a acordat și avizul conform pentru fiecare solicitare. În concluzie, pot să spun că nu vor fi modificări în rețeaua școlară existentă, proiectată pentru anul școlar următor, deci vom rămâne tot cu 77 de unități cu personalitate juridică, plus una particulară (Școala Postliceală particulară de la Târgu Secuiesc).” – a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul școlar general al ISJ Covasna, prof. Kiss Imre. Acesta a punctat faptul că în întocmirea proiectului planului de școlarizare s-a respectat legea și că în toate unitățile cu personalitate juridică există numărul minim de elevi stipulat în vederea funcționării unităților.
„Respectăm și prevederile Legii nr.1 privind funcționarea unităților de învățământ cu numărul minim de elevi. Acest lucru înseamnă că în toate unitățile de învățămînt din mediul urban avem peste limita minimă prevăzută de lege, atât la grădinițe – unități cu personalitate juridică – cât și la școli gimnaziale sau liceale. Pentru învățământul rural, legea prevede că, indiferent de numărul elevilor, trebuie să existe în comună o unitate de învățământ cu personalitate juridică. Există doar o singură comună în care sunt două școli cu personalitate juridică și aceasta este comuna Bățanii Mari – unde avem școala cu personalitate juridică, și la Herculian o altă școală, dar cu mult peste 300 de copii. În rest, în fiecare Unitate Administrativ Teritorială (UAT) din mediul rural avem o școală (…). În toate unitățile de învățământ din județ este asigurat numărul minim de elevi pentru funcționarea școlilor. ”- a precizat inspectorul școlar general. Acesta a menționat că, totuși, față de acest an școlar, anul școlar 2018-2019 ar urma să înceapă cu două unități de învățământ mai puțin. Este vorba despre Grădinița Nr. 3 din Cernat, care se va închide pentru cel puțin un an, pentru lucrări de reparații capitale, și despre școala primară de la Măgheruș, unde numărul copiilor ar fi fost foarte mic pentru ca unitatea să funcționeze.
„Ca unități de învățământ – în loc de 311, în anul școlar 2018-2019 vom avea elevi școlarizați în 309. Diferența de două rezultă după cum urmează: la Cernat avem Grădinița Nr. 3, iar Primăria a hotărât ca pentru un an școlar, cel puțin, să închidă această grădiniță, având în vedere că vor avea loc lucrări de reparații capitale. S-a solicitat ca grupa din această clădire să fie mutată temporar într-o altă locație și bineînțeles copilașii vor fi transportați acolo. Este vorba despre o situație temporară, ce depinde de data la care se vor finaliza reparațiile capitale, care se desfășoară din fonduri europene. O altă unitate de învățământ care nu va funcționa este Școala Primară de la Măgheruș. La Măgheruș, grădinița nu mai funcționa de aproximativ 3 ani de zile din cauza faptului că nu mai erau copii de vârstă preșcolară. A rămas doar o clasă la învățământul primar unde, pentru anul școlar următor, ar fi rămas cinci copii, dintre care trei frați, care, după discuții cu doamna directoare, s-ar părea că ar urma să ajungă la Casa familială << Böjte Csaba>>. Ar fi rămas, astfel, doi copii, și atunci, de comun acord, s-a luat hotărârea ca școala primară de la Măgheruș să fie închisă și copiii care mai rămâneau să fie transportați la Școala Primară din Lisnău (…). Acolo pot fi menținute două clase la învățământul primar, asigurând câte o învățătoare pentru fiecare clasă (…). Deci, practic, închiderea acestei școli are loc în mod natural, nu a fost ceva forțat de nimeni, pentru că după depopularea localității rezultă, din păcate, această închidere. Astfel, intenționăm să începem anul școlar următor cu 309 unități de învățământ. Proiectul de școlarizare, practic, se bazează, cum spuneam, pe rețeaua aprobată în Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar, în sensul că am acordat avizul conform și bineînțeles, am răspuns la solicitarea comunităților locale privind susținerea în continuare a școlilor și a grădinițelor din raza lor teritorială, chiar și cu efective mici. Închiderea unei școli într-un mediu rural are repercusiuni pe o durată mai lungă. Astfel, și politica noastră privind rețeaua școlară este ca, atâta timp cât se pot face eforturi, pentru că nu depinde doar de Inspectorat, grădinița și școala să fie menținute în localitatea respectivă pentru că sunt instituții vitale, care pot influența viitorul localității. (…)”-a explicat inspectorul Kiss Imre.
Potrivit acestuia, în ceea ce privește formațiunile de studiu pentru anul școlar următor, proiectul planului de școlarizare cuprinde 1699 de clase.
„În acest an funcționăm cu 1700 de formațiuni de studiu – grupe și clase – iar pentru anul școlar următor, conform proiectului, avem 1699 de clase proiectate pentru 34.064 de elevi. ”- a precizat inspectorul, care a oferit și cifre pentru fiecare ciclu de învățământ în parte:
„La învățământul preșcolar (…) avem proiectate 339 de grupe, în total, cu 6521 de copii, iar pentru cei de vârstă ante-preșcolară, în continuare sunt grupe care funcționează în cadrul grădinițelor, dar care sunt finanțate de către autoritățile locale. Vorbim despre astfel de grupe la Covasna, la Sfântu Gheorghe și la Întorsura Buzăului, grupe de ante-preșcolari care se dezvoltă de la an la an. Anul acesta sunt 10 grupe, iar de la anul, 11 grupe proiectate. La învățământul primar avem proiectate 593 de clase, cu 10.894 de elevi. Din acestea, 117 clase pregătitoare, în care am proiectat 2184 de locuri. Tot din totalul de 593 de clase de învățământ primar, 146 sunt proiectate să funcționeze în regim simultan. La învățământul gimnazial sunt proiectate 410 clase, pentru 8256 de elevi, iar dintre acestea, pentru clasa a V-a, 104 clase, pentru un total de 2272 de elevi. Și aici avem 47 de clase care vor funcționa în regim simultan.” –a spus inspectorul școlar general.
O clasă de tip „A două șansă”, proiectată pentru anul școlar următor
Prof. Kiss Imre a declarat și că pentru anul școlar 2018-2019 a fost proiectată, la învățământul primar, și o clasă de tipul „A două șansă”, adresată celor care nu au frecventat deloc şcoala, au abandonat clasele primare, sau celor care nu au parcurs ciclul primar.
„Am proiectat și o clasă care să funcționeze la Școala Gimnazială <<Godri Ferenc>> din Sfântu Gheorghe, la învățământul primar, în programul <<A doua șansă>> – cu 25 de elevi, unde pot fi înscriși tineri, elevi care nu și-au finalizat studiile primare.” –a spus inspectorul școlar general.
Situația claselor a IX-a
În ceea ce privește clasele a IX-a proiectate pentru anul școlar 2018-2019, acesta a spus:
„Au fost proiectate, în total, 69 de clase a IX-a, dintre care pentru învățământul teoretic, vocațional și pedagogic, 32 de clase, reprezentând 46,38% din totalul claselor, iar pentru învățământul tehnic-profesional, 37 de clase, reprezentând 53,62% din total. La filiera teoretică sunt 25 de clase liceale; la cea vocațională, 6; la pedagogic, o clasă liceală; la tehnic, 11 clase liceale, iar la învățământul profesional, 26 de clase. Cele 26 de clase din învățământul profesional se compun din 21,5 clase proiectate pentru învățământ profesional cu durata de trei ani, iar 4,5 clase, în învățământul profesional dual.”- a precizat inspectorul școlar general al ISJ Covasna.
Potrivit acestuia, proiectul planului de școlarizare pentru 2018-2019 cuprinde și o clasă a IX-a de învățământ seral, la Târgu Secuiesc.
Totodată, sunt prevăzute și 5 clase pentru învățământul liceal seral –cu distribuție în Întorsura Buzăului, Sfântu Gheorghe și Târgu Secuiesc.
Proiectul cuprinde și două clase a IX-a, învățământ special profesional la Liceul „Puskas Tivadar”, pentru domeniile –tâmplari și confecționeri produse textile.
„Urmează ca, prin Hotărâre de Guvern, să fie aprobate cifrele de școlarizare și bineînțeles, conform calendarului, va urma înscrierea în clasele pregătitoare, după aceea, în grădinițe și la finalul anului școlar și în clasele a V-a ”- a spus inspectorul școlar general al ISJ Covasna, prof. Kiss Imre.
Ana Ciorici Costache