Anularea unor sporuri, renunţarea la posturi nedidactice, precum şi eliminarea studierii celei de-a doua limbi moderne în unele şcoli se numără printre măsurile prevăzute în planul de reducere a cheltuielilor întocmit de Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna, pe baza propunerilor venite din partea unităţilor de învăţământ din judeţ.
Şeful IŞJ, Kiss Imre, a declarat, pentru AGERPRES, că, în cadrul unor şedinţe cu directorii unităţilor de învăţământ, s-au identificat o serie de măsuri ce ar putea fi aplicate în următoare perioadă, cum ar fi anularea „sporului de condiţii vătămătoare” în cazul bibliotecarilor şi a sporului de noapte în cazul paznicilor, precum şi reducerea sporului acordat pentru îndrumarea practicii pedagogice.
O altă propunere este renunţarea la unele posturi nedidactice în urma pensionării sau plecării din sistem, predarea orelor de Educaţie fizică de către profesorii pentru învăţământ primar, în locul profesorilor de calificaţi în domeniu, comasarea grupelor la orele de laborator tehnologic în învăţământul profesional şi tehnic, renunţarea la predarea intensivă a unei limbi moderne pe grupe, precum şi la compensaţiile acordate pentru zone izolate.
Pe lista de propuneri se mai află renunţarea la reducerea de normă pentru cadrele didactice cu o vechime de 25 de ani şi grad didactic I, renunţarea la studiul celei de-a doua limbi moderne la secţia maghiară în unele şcoli şi cuprinderea în oferta educaţională a şcolilor a numărului minim de opţionale prevăzute de planurile-cadru.
„Aceste propuneri au fost sintetizate din propunerile transmise de către direcţiunile unităţilor de învăţământ din judeţ, unele dintre ele fiind aplicabile, dar şi contestabile în acelaşi timp, pentru că ele nu respectă drepturile angajaţilor, asigurate de legislaţia în vigoare. De asemenea, unele măsuri pot afecta calitatea procesului instructiv-educativ din şcoli”, a mai spus Kiss Imre.
În opinia sa, în momentul stabilirii costului standard şi a modului de calcul al acestuia, Ministerul Educaţiei nu a ţinut cont de faptul că fiecare judeţ are specificul său, în cazul judeţului Covasna existând atât şcoli cu predare în limba maghiară, cât şi cu predare în limba română care au clase sub efectiv şi nu pot fi nici desfiinţate şi nici comasate.
Oana Mălina Negrea/AGERPRES