Marți, 2 aprilie, a început a doua etapă de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020. Etapa este rezervată completării/depunerii/validării cererilor – tip de înscriere și se adresează copiilor care nu au fost înscriși/nu au participat în prima etapă.
Înscrierea în învățământul primar se face în baza unei metodologii aprobate de Ministerul Educației. Conform calendarului, completarea și depunerea cererilor se realizează în două etape. La etapa a doua participă doar cei care nu au fost cuprinşi într-o unitate de învăţământ după prima etapă.
Prima etapă s-a derulat în perioada 4-22 martie, iar marți, 2 aprilie, a început etapa a doua. În această etapă, înscrierea se face pe locurile disponibile, prin completarea/depunerea/validarea unor noi cereri.
Acestea pot fi completate, online sau la secretariatul unității de învățământ în care se dorește înscrierea copilului, până în data de 8 aprilie, inclusiv, a transmis Ministerul Educației Naționale.
Cererile – tip completate online trebuie validate ulterior, în unitatea de învățământ aleasă pentru înscriere, în prezența părintelui și (cel puțin) a unui membru al comisiei, între orele 08:00 – 18:00, zilnic, de luni până vineri.
Conform metodologiei, în clasa pregătitoare se vor înscrie copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2019, inclusiv.
Potrivit aceleiași surse, se vor înscrie, la solicitarea părinţilor, copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2019, inclusiv, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare.
Orice altă situaţie va fi rezolvată de către inspectoratele şcolare, în interesul educaţional al elevului şi în conformitate cu cadrul legal.
În clasa pregătitoare copiii îşi vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primele contacte cu lumea numerelor şi a literelor, vor învăţa să observe mediul înconjurător şi să interacţioneze cu ceilalţi copii, prin jocuri didactice, activităţi în echipă, activităţi de descoperire, prin desen sau muzică.
„Clasa pregătitoare este un timp de acomodare a copilului cu viața școlii, care să-i permită o bună adaptare la programul și cerințele specifice acestui mediu. În clasa pregătitoare, copilul este încurajat să capete încredere în forţele proprii, să-și sporească stima de sine, iniţiativa şi dorinţa de reuşită. Exersarea deprinderilor şi capacităţilor motrice este o ţintă importantă, prin participarea copiilor la activităţi de dezvoltare motrică, dar şi la alte activităţi de mişcare în asociere cu muzica (prin intermediul Educaţiei fizice şi a disciplinei Muzică şi mişcare).”- se arată pe site-ul MEN.
Listele finale cu elevii înmatriculați în clasa pregătitoare vor fi afișate în data de 11 aprilie 2019.
Locuri libere, după prima etapă
La nivelul județului Covasna, după prima etapă, au fost admise 1949 de cereri. Pentru etapa a doua au rămas libere 326 de locuri, conform datelor Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna.
„Față de proiectul planului de școlarizare, înscrierea s-a realizat în procent de 85,67%. Proiectul planului de școlarizare a fost întocmit pentru 2275 de elevi și este un proiect ușor supradimensionat. (…) Ne așteptăm la aproximativ 2100- 2120 de elevi înscriși, după etapa a doua (…). Cei care nu se înscriu, din diferite motive, nici în etapa a doua de înscriere, mai au această posibilitate până când începe școala. Important e ca fiecare copil să fie înscris și să vină la școală. Locuri sunt pentru toată lumea!”- a declarat, marți, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, prof. Kiss Imre.
Potrivit acestuia, numărul elevilor din clasa pregătitoare este constant. Astfel, anul trecut, au început clasa pregătitoare 2182 de copii din județ, iar în grupa mare, la grădiniță, la începutul anului școlar, au fost 2496 de copii, însă din grupa mare nu toți se vor înscrie acum, din cauza vârstei (fie împlinesc 6 ani după 1 septembrie, fie împlinesc 6 ani, după 1 ianuarie).
Majoritatea evaluărilor psihosomatice, cu aviz pozitiv
Datele IȘJ Covasna mai arată și că s-au făcut 230 de evaluări psihosomatice, dintre care 214 au obținut rezultat pozitiv (ceea ce înseamnă că elevul poate fi înscris în clasa pregătitoare), iar în 16 cazuri, evaluarea psihosomatică a avut rezultat negativ (ceea ce înseamnă că elevul nu poate fi înscris în clasa pregătitoare).
„Părinții sunt cei care ne creionează rețeaua școlară.”
Acesta a precizat că, în final, părinții sunt cei care „creionează” planul de școlarizare și că există tendința ca aceștia să aleagă unitatea de învățământ la care să își înscrie copilul, pentru a ajunge în clasa anumitei învățătoare sau a unui anumit învățător.
„Am spus de fiecare dată, deși există o metodologie, vorbim de circumscripții școlare, părinții sunt cei care ne creionează rețeaua școlară (…). Prima concluzie pe care o putem formula este că părinții aleg învățătoarea. Este o tendință care se remarcă și la noi: aceea de a alege școala, în funcție de învățătoare. Nu știu dacă chiar putem avea pretenția să alegem și învățătoarea. Învățământul este de stat.”- a spus inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre/.
În ceea ce privește înscrierile, doar în zona Târgu Secuiesc au fost modificări față de proiectul planului de școlarizare. La Școala Gimnazială „Nagy Mozes” din oraș a fost suplimentat numărul de clase, cu încă una la secția maghiară (pentru că, pe 25 de locuri s-au înscris 37 de elevi din circumscripție) și a fost redus numărul cu o clasă, la Școala Gimnazială „Turoczi Mozes” (din cauză că nu s-au înscris copii).
„Practic, ceea ce am redus la <<Turoczi Mozes>>, am suplimentat la <<Nagy Mozes>>, pentru că la Turoczi Mozes, pe 50 de locuri se înscriseseră 17 elevi.”- a explicat inspectorul școlar general.
În rest, nu a fost suplimentat sau redus la nicio școală numărul de clase prevăzut în proiectul planului de școlarizare.
Aproape 150.000 de cereri depuse la nivel național, în prima etapă
Conform datelor Ministerului Educației, la nivel național, până vineri, 29 martie 2019, dată la care fiecare unitate de învăţământ avea obligaţia să afişeze listele cu copiii înscrişi în prima etapă (4 – 22 martie) și informaţii privind locurile rămase libere, au fost admise 149.439 de cereri de înscriere în învățământul primar, ceea ce reprezintă 99,6% din totalul cererilor depuse (150.101). 662 de cereri au fost respinse fie din cauza opţiunilor insuficiente, fie din cauza lipsei de locuri în unităţile de învăţământ dorite. Acestea vor fi soluționate în etapa a II-a (2 – 8 aprilie 2019).
„Tipologia cererilor depuse în prima etapă (150.101) relevă că 128.718 (85,8%) de cereri au vizat înscrierea copiilor care vor împlini 6 ani până la data de 31 august 2019, inclusiv, iar 21.383 (14,2%) de cereri, copii care vor împlini 6 ani după data de 1 septembrie 2019. În funcție de opțiuni, 127.752 (85,1%) de cereri au fost admise la prima opțiune (făcută pentru școala de circumscripție). Acestora li se adaugă alte 21.031 (14%) de cereri, admise tot la prima opțiune (făcută, în schimb, pentru altă școală). 656 (0,4%) de cereri au fost admise la a doua opțiune (revenire la școala de circumscripție).”- a informat MEN.
Potrivit aceleiași surse, pe medii de rezidență, 82.815 de cereri provin din mediul urban (55,2%), iar 67.286 de cereri din mediul rural (44,8%).
Detalii despre înscrieri, metodologia, calendarul și alte informații pot fi găsite pe site-ul IȘJ Covasna, www.isj.educv.ro, la secțiunea „Înscrieri învățământ primar 2019”.
Ana Ciorici COSTACHE
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail