Ziua internaţională a educaţiei este marcată la 24 ianuarie, potrivit Rezoluţiei adoptată de Adunarea General ONU la 3 decembrie 2018, în cadrul Reuniunii globale a educaţiei care s-a desfăşurat la Bruxelles, Belgia, în zilele de 3-5 decembrie 2018, potrivit www.un.org şi https://en.unesco.org/.
Adoptarea Rezoluţiei 73/25 „Ziua internaţională a educaţiei”, de către Nigeria şi alte 58 de state membre, în cadrul Reuniunii globale a educaţiei, de la Bruxelles, a demonstrat voinţa politică neclintită de a sprijini acţiunile eficiente pentru educaţie incluzivă, echitabilă şi de calitate pentru toţi, fără de care ţările nu ar reuşi să atingă egalitatea de gen şi să rupă ciclul sărăciei care lasă în urmă milioane de copii, tineri şi adulţi neşcolarizaţi. În prezent 258 de milioane de copii şi tineri nu frecventează şcoala; 617 milioane de copii şi adolescenţi nu pot citi şi nu pot efectua exerciţii matematice de bază; mai puţin de 40% dintre fetele din Africa sub-Sahariană termină şcoala primară şi aproximativ patru milioane de copii şi tineri refugiaţi sunt fără şcoală, subliniază www.un.org.
Comunitatea internaţională a reiterat, astfel, în cadrul Reuniunii, faptul că educaţia, un drept fundamental al omului, are un rol esenţial în construirea unor societăţi durabile şi rezistente contribuind la realizarea tuturor celorlalte obiective de dezvoltare durabilă. Reuniunea globală a educaţiei a fost convocată de UNESCO, în calitate de agenţie specializată a ONU pentru educaţie şi a fost prima, la nivel global, de la adoptarea în septembrie 2015 a Agendei 2030: „transformarea lumii noastre: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă”.
Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă garantează o educaţie de calitate. Cadrul de acţiune Educaţie 2030 subliniază faptul că profesorii sunt indispensabili unei educaţii echitabile şi de calitate, astfel încât aceştia „trebuie să fie recrutaţi şi remuneraţi în mod adecvat, să fie motivaţi, să beneficieze de o formare profesională satisfăcătoare, să fie susţinuţi şi dotaţi cu resurse suficiente”. Pentru atingerea acestui obiectiv, este nevoie nu numai de creşterea substanţială a numărului de cadre didactice calificate, dar mai ales de motivarea acestora, prin valorizarea muncii lor. Se estimează că până în 2030 vor fi necesare 3,2 milioane de cadre didactice suplimentare pentru a asigura învăţământul primar universal, şi încă 5,1 milioane de profesori, pentru asigurarea învăţământului secundar general (gimnazial).
Ziua internaţională a educaţiei a fost marcată, începând cu anul 1994, odată cu Ziua profesorului, la 5 octombrie.
În ţara noastră Ziua educaţiei este distinctă de Ziua învăţătorului care se sărbătoreşte la 5 iunie începând cu anul 2013 conform unei decizii luate, la 3 iunie 2013, de ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, şi de cei doi lideri ai sindicatelor din învăţământul preuniversitar, Simion Hăncescu (Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ) şi Marius Nistor (Federaţia Sindicatelor din Educaţie ‘„Spiru Haret”).
AGERPRES