De la începutul anului viitor, toate panourile publicitare din municipiul Sfântu Gheorghe vor fi inscripţionate, obligatoriu, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

Într-o şedinţă extra­ordinară ce a avut loc zilele trecute, Consiliul Local a aprobat un proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului pen­tru organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate, pe raza municipiului Sfântu Gheorghe.

Potrivit prevederilor regulamentului, de la 1 ianuarie 2012 întreprinzătorii privaţi români şi maghiari, deopotrivă, vor fi obligaţi să-şi facă reclamă în limba maghiară şi în limba română, pe panourile publicitare amplasate pe teritoriul oraşului. Consilierul local din partea PNL, Mădălin Guruianu, a  explicat că “panourile din Sfântu Gheorghe nu vor mai putea fi, de exemplu, doar în engleză. Dacă un operator se gândeşte că mesajul lui sună bine în engleză, va trebui să gândească şi alte două slogane, unul în română şi unul în maghiară, pe care să le pună pe acelaşi panou”.

Acesta a adăugat că orice panou, orice indicator va trebui să treacă printr-un compartiment de specialitate al Primăriei, din partea căruia să primească «girul» de legalitate cu privire la inscripţionarea în cele două limbi. «Problema este că acest Compartiment nu are cum să verifice nici conţinutul, nici formatul, pentru că nu cred că putem judeca noi dacă omul acela îşi face reclamă, şi cu ce. Probabil că singurul lucru pe care îl pot verifica angajaţii primăriei este acest respect al folosirii limbilor maghiară şi română”, a precizat Mădălin Guruianu.

Cine nu se supune, va fi pedepsit

Proiectul de hotărâre mai prevede că operatorii de publicitate care nu vor respecta prevederile regulamentului vor primi amenzi, iar valoarea acestora nu este deloc neglijabilă. Poliţia Locală va efectua verificări ale locaţiilor unde există panouri publicitare, şi va aplica sancţiuni contravenţionale.

Un răspuns la adresa Prefecturii?

Mădălin Guruianu, consilier local

Nu cu mult timp în urmă, Prefectura Covasna a somat anumite societăţi comerciale private să folosească limba română pe panourile publicitare. Întrebat dacă acest proiect de hotărâre vine ca un răspuns pentru prefectură, Mădălin Guruianu a declarat: „Este chiar un răspuns, pentru că este doar o chestiune tehnică, este o chestiune de aruncat în ochi, este o chestiune politicianistă, pe care să o poţi pune pe hârtie, la un moment dat – că ai schimbat reclamele din Sfântu Gheorghe. Părerea mea este că, aşa cum se întâmplă de fiecare dată, un lucru neanalizat în amănunt va duce la un rezultat  dezastruos. Deci, eu mă aştept ca de la 1 ianuarie comercianţii, practic, să se revolte, indiferent dacă sunt români sau maghiari».

Acesta a ţinut să precizeze că nu este împotriva bilingvismului. «Nu am nicio problemă să fie în limba maghiară, dar mai mult decât în bilingvism, cred în capacitatea  întreprinzătorului de a şti ce e mai bine pentru firma lui. Cred în capacitatea iniţiatorului de orice fel de proiecte culturale, sportive, economice, sociale, în capacitatea lui de a şti să-şi transmită mesajul în mediul care trebuie, în limba care trebuie, respectând evident legea. Dacă respectă întru totul legea, şi nu e discriminare sau  defăimare, nu e atac la persoană, nu văd cum să îi spunem noi în ce limbă să-şi facă publicitate», a încheiat Mădălin Guruianu.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail