La final de Brumărel, în fiecare an  la dată neschimbată anume pe 26 octombrieeste Sărbătoarea de  Sâmedru, fiind cinstit  Sf. Mare Mucenic Dumitru (Dimitrie), considerat vestitorul iernii, patronul spiritual al oierilor şi al recoltelor  bogate.

Să precizăm că  Biserica din Mărcuş  are Hramul Sf. Dimitrie.

 

Izvorâtorul de mir

 

Sfântul  pe care  credincioşii îl serbează cu respect  s-a născut, a crescut şi a trăit în Cetatea grecească Tesalonic, provenind  din familia unui mare dregător,  care nutrea adânc  respect faţă de cele sfinte. Deşi era o perioadă tulbure  în timpul împăraţilor Diocleţian şi Maximian Galeriu, cunoscuţi pentru prigoana creştinilor, el şi-a educat fiul întru dragoste faţă de Iisus.

Tânărul Dimitrie a manifestat de timpuriu  multă înţelepciune, curaj şi abnegaţie, calităţi ce l-au ajutat să parcurgă  repede ierarhia socială, devenind o importantă căpetenie militară.

Numai că fiind creştin declarat a  avut  multe de suferit  din partea  dictatorului Maximian, care l-a supus la umilinţe, cazne şi torturi spre a-l face să renunţe  la convingerile sale religioase. Însă fără succes, Dimitrie  declarându-se răspicat  un adept al poveţelor Mântuitorului.

Până la urmă, din porunca împăratului soldaţii  l-au ucis, străpungându-i trupul cu suliţele, fiind îngropat  de cei  apropiaţi  cu  evlavie. În mod miraculos, la scurtă vreme din mormânt  au început să apară stropi de mir, săvârşindu-se vindecări mir

aculoase. De aceea Sfântul Mare Mucenic Dimitrie mai este cunoscut în popor şi ca Izvorâtorul de mir.

 

Patronul oierilor

 

De la Gheorghe Boricean, din Întorsura Buzăului, am aflat că în zonă există o legendă ce istoriseşte povestea a doi „sfinţi-fraţi”. Deşi se prăznuiesc în luni separate ale anului – în Prier, respectiv Brumărel – având semnificaţii diferite,  totuşi se au ca fraţii buni. Primul se numeşte Sf. Gheorghe, şi are puterea de a înverzi natura, readucând păsările călătoare de peste mari şi ţări, confirmând sosirea  primăverii. Celălalt este Sf. Dumitru, patronul ciobanilor şi al recoltelor  bogate. El veştejeşte florile, frunzele, usucă iarba, încununând toamna arămie şi pregătind încet, încet, sosirea anotimpului hibernal.

 

 

„Moșii de toamnă”

Pe 26 octombrie se fac din nou slujbe de pomenire  la biserică  în amintirea  celor dragi  plecaţi pe lumea cealaltă. De asemenea, credincioşii se roagă  pentru  sănătatea lor şi a celor apropiaţi, făcând pomeni.

În lumea satului, astăzi  sătenii se roagă şi pentru stabilitatea şi prosperitatea gospodăriilor,   nădăjduind să aibă parte de recolte bogate, animale multe  şi tefere.     În spațiul românesc există 20 de zile dedicate „Moșilor”. Cuvântul „Moși” vine de fapt de la „strămoși” și se referă la persoanele trecute la cele veșnice. Cu acest apelativ sunt numiți nu doar morții, ci și principalele Sărbători ce le sunt consacrate, precum și pomenile făcute pentru ei.

Putem aminti cele mai însemnate evenimente legate de anotimpurile tradiționale:Moșii de primăvară” (de Mucenici), „Moșii de vară” (în sâmbăta dinaintea Rusaliilor), „Moșii de toamnă” (în prima sâmbătă din luna noiembrie) și „Moșii de iarna” (în sâmbăta dinaintea Duminicii Lasatului Secului de carne).

 

Datini străvechi

 

În multe localităţi rurale de sub munte, din  judeţul Covasna, am întâlnit  de-a lungul ultimelor decenii  felurite  ritualuri marcate de intervalul ce a precedat Sărbătoarea  de  Sâmedru. Este vorba, în principal, de pregătirile ce se fac în fiecare casă pentru întâmpinarea sezonului rece, apoi  sunt treburile specifice legate de coborârea turmelor spre gospodăriile proprietarilor, urmând ca oile să rămână peste iarnă în bătătura stăpânilor de drept.

Însă azi  fiind mare Praznic nu se lucrează la câmp ori în bătătură, închinătorii  merg la biserică şi dau pomeni pentru cinstirea morţilor. Împreună cu Sângiorz (Sf. Gheorghe), Sâmedru împarte Anul Păcurăresc în două anotimpuri simetrice: Vara Pastorală (între 23 aprilie – 26 octombrie), ce are ca miez al timpului Sărbătoarea de Sântilie (pe 20 iulie), şi Iarna Păstorească (intervalul 26 octombrie – 23 aprilie), cu perioade de apogeu la 16 ianuarie (Sânpetru de Iarnă).

Se mai spune  că  pe data de  26 octombrie este şi  „Ziua soroacelor”. Adică  momentul  socotelilor pentru învoielile şi afacerile tocmite  încă din primăvară, la Sângiorz. A venit, în sfârşit,  ceasul  lichidării datoriilor şi pricinilor de tot felul între cunoscuţi. Ca atare,  momentul  se cere onorat cu  o masă îmbelşugată, stropită cu ţuică şi vin.

    În lumea satului  românesc  au existat multe obiceiuri şi superstiţii legate de anumite sărbători, cum este şi cea de Sf. Dumitru, de aceea trebuie pe cât se poate respectate. „Fiindcă numai astfel nu se produce vreun necaz de boală, mai ales de lovituri. În plus oile, vitele sunt ferite de  lupi şi urşi”, ne spunea o bătrână din Dobârlău, tanti Maria. Dânsa crede că  după cum este vremea de Sâmedru, aşa va fi  întregul sezon ce urmează. De va fi azi un timp rece şi potrivnic, urmează o iarnă grea. În schimb, dacă e soare şi-i călduţ afară, toamna va fi lungă şi frumoasă.

Un  alt obicei  străvechi, de data aceasta al ciobanilor, privitor tot la predicţiile meteo se referă la „Călcatul pe cojoc”. Ca atare, se pune  în mijlocul oilor o sarică, un cojoc, vreun ţol gros. Dacă pune piciorul  ori se aşează pe el mai întâi o mioară  albă, e semn că iarna va mai uşoară. În cazul în care păşeşte o oaie neagră, următorul sezon o să fie aspru, cu zăpadă multă şi ger.

Românii din lumea satului nu au renunţat la datini, mai cu seam cei în etate le respectă riguros, la nivelul familiei, după posibilităţile existente făcându-se parastase, pomeni, slujbe, aducându-se  ofrande celor trecuţi în lumea drepţilor.

 

Focurile de Sâmedru”

   

După Sf. Dumitru, socotit după cum spuneam mai înainte patron spiritual al păstorilor (iar în judeţul Covasna sunt  încă destui  crescători de ovine) gospodarii îşi reduc treptat activitatea la câmp,  la stână, bucurându-se de roade. Belşugul este marcat prin aprinderea aşa-numitelor „Focuri de Sâmedru”, obicei  de sorginte păgână cu multe variante locale. Sunt focuri rituale ce se fac fie într-o poiană de la marginea satului, unde  se adună lumea în jurul unui rug imens, fie  la răscruce de drumuri importante.

Tinerii  strâng lemne uscate şi paie, apoi aprind şi întreţin vâlvătaia, pentru truda lor  primind  la  sfârşit  colaci, fructe şi vin. De jur împrejurul flăcărilor cei prezenţi strigă: „Hai la Focul  lui Sâmedru / Că mănâncă lupii iedul”.

După ce focul se stinge, fiecare participant  ia  acasă câte unul sau mai mulţi tăciuni. Naivii cred că aruncaţi în livadă, cărbunii aceia vor face ca pomii să fie sănătoşi şi să rodească şi în primăvara viitoare.

Legat de acest important eveniment religios să spunem că  s-au păstrat până în zilele noastre  o mulţime de obiceiuri şi datini interesante, regăsite şi în judeţul Covasna, mai ales în aşezările montane precum  Breţcu, Voineşti, Dobârlău, Ţara Buzaielor.

Este o mândrie să  amintim că se împlinesc tot astăzi  nu mai puţin de 154 de ani de la zidirea Bisericii din Mărcuş, ce are Hramul Sf. Dimitrie. De asemenea, trebuie să specificăm faptul că  un  mare număr de concetăţeni îşi serbează Ziua onomastică.

 

  Felicitări sărbătoriţilor !

 

Astăzi îşi sărbătoresc Ziua onomastică în România în jur de 340.000 de persoane, cei mai numeroşi fiind bărbaţii. Cam 285.500 dintre ei se numesc Dumitru, 5.400 – Dimitrie,  cam 8.500 – Mitică, peste 1.250 – Dumitrache, cu  variante precum Mituţ, Mitru şi altele.

Cele mai multe femei poartă prenumele sfânt Dumitra (circa 34.500), Dumitriţa (6.400), Dumitrica (396), Dumitrana (374) sau Demetra (325).

Le urăm  multă sănătate, bucurie, împlinirea tuturor dorinţelor și tradiționalul  „La Mulţi  Ani!”

Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail