Un număr de 15 persoane din cartierul Orko din Sfântu Gheorghe au primit ieri diplomele de certificare a competențelor dobândite în urma participării la cursuri de formare în diverse domenii, în cadrul unui amplu proiect dedicat incluziunii romilor. Diplomele, recunoscute nu doar în țară, ci în întreg spațiu al Uniunii Europene, le vor oferi beneficiarilor șansa de acces pe piața muncii. Unul dintre aceștia a și primit această șansă,  fiind deja angajat ca zidar.

Cursurile au făcut parte dintr-un amplu proiect internațional, intitulat „RARE – Schimbarea discursurilor, schimbarea practicilor: Romii ca resursă umană”, derulat în cadrul Programului Transnațional Dunărea 2014-2020, proiect la care Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe participă, împreună cu Organizația „Caritas Alba Iulia” – filiala Covasna și  Afacov – Consulting Group.

Proiectul încearcă să găsească soluții la probleme de încadrare pe piața muncii a persoanelor de etnie romă în ţările din regiunea Europei de Sud-Est, în situația în care romii constituie cea mai numeroasă minoritate etnică în Uniunea Europeană și sunt printre cei mai dezavantajaţi, care se confruntă cu excluziunea socială, discriminare și acces limitat pe piața muncii, în educație și în sistemul de sănătate.

 

O grupă alcătuită din locuitori din cartierul Őrkő, care au fost deschiși în căutarea locurilor de muncă, au participat la o serie de instruiri pentru adulți și instruire profesională, ieri având loc festivitatea de înmânare a certificatelor de competență profesională pentru 15 persoane care au participat și au absolvit programul, aceste certificate fiind un ajutor în integrarea pe piața forței de muncă.

 

„Proiectul se numește << RARE – Schimbarea discursurilor, schimbarea practicilor: Romii ca resursă umană >>. Noi facem parte dintr-un consorțiu de 21 de parteneri, din opt țări și ne-am propus să lucrăm cu comunități marginalizate, în special cu romi, pentru că fiecare țară din regiunea de Sud, Sud-Estul Europei se confruntă cu diferite probleme de incluziune socială. La noi, tema a fost pe masă, avem cartierul Orko unde sunt aproape 2000 de persoane de etnie romă, cu probleme serioase de incluziune. Proiectul a demarat în 2017, însă în cadrul programului a demarat o inițiativă pilot, în octombrie anul trecut,  în cadrul căreia au avut loc aceste cursuri. În prima fază, cei de la Caritas Alba Iulia au derulat niște cursuri  de alfabetizare, de limba română, de competențe sociale”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, Buja Gergely, responsabil de proiect.

El a menționat că beneficiarii proiectului au participat în luna noiembrie a anului trecut la o excursie de studiu, în cadrul căreia s-au putut familiariza cu exemplele pozitive din cadrul comunităților de romi din Belin și Hăghig. În cadrul vizitei, participanții au putut învăța despre programele și activitățile din județul Covasna care ar putea avea efecte exemplare și asupra comunității din cartierul Őrkő.

 

 

„Participanții au avut și schimburi de experiență mergând în excursie la Belin și la Hăghig, la alte comunități, și au  avut loc multe, multe activități. (…) Noi suntem foarte mândri de ei că au rămas în acest proiect până la final. Din start am încercat să abordăm integrat acest proiect – pilot, pentru că ne-am dat seama că lucrând doar pe o latură, timpul va fi pierdut. Din foarte multe cercetări și alte programe pe care le-am derulat în cartier ne-am dat seama că persoanele din grupul țintă au probleme la citit, scris, la folosirea limbii române, competențe în lipsa cărora pornesc, din start, cu minusuri pe piața muncii. Este și o constelație, zic eu, destul de fericită în momentul actual, întrucât în momentul de față este o cerere enormă de forță de muncă și companiile nu-și mai aleg persoanele în funcție de proveniență și de criterii etnice, ci se bucură de orice forță de muncă determinată, motivată, calificată. Din cunoștințele mele, o persoană a și fost angajată acum, la finalul proiectului – pilot, ca zidar”,  a mai spus Buja Gergely, șef birou proiecte și achiziții publice din cadrul Primăriei și responsabil de proiect.

„Sunt foarte mândru de toți cei care au participat la cursuri de formare și au trecut cu succes examenul. Acest lucru nu ar fi fost posibil fără competența profesională a Organizaţiei Caritas Alba Iulia și a partenerilor săi și a personalului Agenției AFACOV”.- a spus Buja Gergely, în cadrul festivității derulate ieri.

Din traseul proiectului…

Concret, după cum au transmis reprezentanții Primăriei Sfântu Gheorghe, prin proiectul „RARE – Schimbarea discursurilor, schimbarea practicilor: Romii ca resursă umană”, în luna octombrie 2018 a fost lansată o inițiativă (proiect pilot) în cadrul căreia o grupă alcătuită din 30 de locuitori din cartierul Őrkő, care au fost deschiși în căutarea locurilor de muncă, au participat la o serie de instruiri pentru adulți și instruire profesională.

 

În prima etapă, cu susținerea și sub îndrumarea profesioniștilor Departamentului de Asistență Socială al Organizației Caritas Alba Iulia, și a partenerilor lor, beneficiarii au participat de mai multe ori pe săptămână la activități organizate în grupe mai mici. Cu ocazia instruirilor, ei  au putut învăța să scrie și să citească, au avut posibilitatea de a -și dezvolta abilitățile de comunicare și au avut ocazia să învețe bazele limbii române. Pe lângă toate acestea, au avut și ocazia să se cunoască pe ei înşişi, deoarece fiecare participant a avut câte un mentor individual, creându-se, în cadrul proiectului, grupuri de sprijin.

„Acest proiect este unul pilot, prin care noi, Caritas, ne-am asumat că vom oferi un sprijin complex pentru grupul țintă (…). Astfel, am realizat un concept de servicii integrate, care a constat, în primul rând, în alfabetizare, pentru că foarte mulți din cei din grupul țintă, chiar dacă au fost la școală doi-trei ani, nu mai aveau abilități de scris și citit sau aceste abilități erau foarte limitate; chiar și în cazul celor care știu să scrie și să citească, prelucrarea datelor, capacitatea de înțelegere necesita dezvoltată (…). Am reușit, în această foarte scurtă perioadă, să recunoască literele, să își scrie numele, datele personale. Pe lângă alfabetizare, colegii care s-au ocupat de  grupul țintă au încercat și să le dezvolte beneficiarilor vocabularul în limba română; au lucrat mult la cum se completează un formular, o cerere, un document (…). Ideea a fost să îi ajutăm să ajungă până aici, la momentul obținerii unei certificări a competențelor pe care ei le au (…). Totodată, am organizat și grupuri de sprijin, în  cadrul cărora beneficiarii au avut posibilitatea să se deschidă în fața celorlalți, ca persoane. Colegii noștri au fost alături de beneficiari, au stat la dispoziția lor ca să îi asculte, să le asculte problemele cu care se confruntă zi de zi (…). Grupurile de sprijin au fost, de asemenea, o componentă importantă în acest proces. Ca să facilităm participarea, mai ales a femeilor, la program, am avut și serviciu de supraveghere a copiilor acestora (…). Am avut în proiect șase mentori, pentru a-i susține, pentru a-i motiva pe beneficiari să rămână în proiect. ”- a declarat Kerezsi Hajnalka, coordonator al programelor sociale din cadrul organizației Caritas-Alba Iulia, filiala Covasna.

Începând cu luna ianuarie 2019, în următoarea fază a proiectului pilot, participanţii au început adâncirea cunoștințelor profesionale și evaluarea competențelor, care a fost realizată de către societatea AFACOV CONSULTING GROUP din Sfântu Gheorghe. Aceste cursuri au fost organizate într-o manieră care să corespundă atât nevoilor locuitorilor din cartierul Őrkő, cât și nevoilor pieței forței de muncă locale, au transmis reprezentanții Primăriei Sfântu Gheorghe.

 

Astfel din grupa alcătuită la început din 30 de persoane, 23 de persoane au participat la instruiri, iar la sfârșitul acestora au fost înmânate certificate de competență profesională pentru 15 persoane: opt persoane s-au calificat în profesia de camerist, trei persoane în profesia de lucrător comercial, două persoane în profesia de zidar și încă două persoane în profesia de drujbist.

„În această frumoasă zi de 14 martie, împreună cu Primăria orașului Sfântu Gheorghe și cu partenerii Primăriei – organizația Caritas Alba Iulia, am hotărât să organizăm festivitatea de înmânare a certificatelor  de competențe profesionale pentru romii care au finalizat  această activitate (…). Noi am avut calitatea de subcontractori pe latura formării și certificării competențelor profesionale. Ca să prezint o imagine, de la început, pot să spun că atunci când au venit domnii de la Primărie și de la Caritas la mine la sediu, ca să propună această colaborare, vă mărturisesc că am avut o anumită reținere, având în vedere că nu eram sigur pe participarea la activități a beneficiarilor proiectului (…). Am hotărât, însă, să mergem împreună cu titularii proiectului și să demarăm activitatea și cu mare bucurie vă pot spune acum la final de program, că reținerile mele nu și-au avut justificare  – nu știu dacă datorită calităților celor care au beneficiat de acest program sau datorită calităților organizatorilor. ”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, directorul Afacov, Constantin Gheorghincă.

Dacă vrei să găsești soluții, găsești soluții

Acesta s-a declarat foarte mulțumit de colaborarea cu entitățile implicate și că posibilele bariere au fost depășite.

„Aș vrea să spun (…) că reprezentanții Caritas au dat dovadă de  un spirit organizatoric  pe care îl invidiez eu, care sunt militar de profesie. Au fost foarte bine organizați și asta a însemnat că și beneficiarii proiectului au venit la timp și au participat la programele de formare profesională. Un alt aspect care a fost mai deosebit față de alte programe de formare profesională a fost că acești beneficiari nu cunoșteau limba română, nu știau bine să scrie și să citească nici în limba maghiară, iar în limba română, cu atât mai puțin, dar, spre bucuria mea, și asta poate să fie un exemplu de bună practică pentru comunitățile cu asemenea caracteristici: dacă Primăria, Caritas și noi am vrut să găsim soluții, am găsit soluții și totul a decurs bine, prin prezența unui traducător autorizat de română-maghiară, astfel că acești beneficiari au avut posibilitatea să-și exprime cunoștințele, să-și demonstreze deprinderile și în acest fel să obțină certificatul de competențe profesionale. A fost o activitate foarte frumoasă, în cadrul căreia participanții au beneficiat atât de instruire, cât și de evaluare și certificare. Mai mult decât atât, pe timpul activităților, ne-am dat silința să îi învățăm și alte lucruri, nu neapărat profesional: adică, legate de prezența la program, punctualitate, cuvântul dat să rămână cuvânt dat, ordinea în sălile de cursuri. Vreau să evidențiez că unele doamne au manifestat un interes deosebit pentru ocupația de cameristă, dorind să se angajeze. Evaluatorii spuneau că, dintre bărbații participanți, sunt foarte pricepuți drujbiștii, zidarii, mecanicii auto, oameni pricepuți pentru care lipsa acestui certificat de competențe profesionale însemna neangajarea lor. Datorită Primăriei, datorită Caritas, datorită și nouă, această piedică se elimină. (…) Unul dintre beneficiari deja s-a angajat pe timpul acestui proiect”- a spus directorul Constantin Gheorghincă. Acesta a concluzionat că proiectul a fost un succes:

„Am fost bucuros că ne-am implicat în proiect (…). Se vede că, atunci când vrem, putem să dăm un exemplu pozitiv în împăcarea etniilor și în realizarea unor lucruri cât mai frumoase. Depășim și bariere de limbă, depășim și bariere din acestea de prejudecăți și se fac lucruri bune.”- a declarat directorul Afacov.

Seria instruirilor s-a derulat până la începutul lunii martie, urmând să aibă loc un program de mentorat adresat mai ales persoanelor care reușesc să își găsească un loc de muncă. Desfășurarea programului va fi realizată de către Organizația Caritas Alba Iulia, împreună cu Serviciul de Ajutor Maltez din Sfântu Gheorghe și Asociația de Promovare a Sănătăţii Mintale „Esély”, au transmis reprezentanții Primăriei Sfântu Gheorghe.

***

Proiectul intitulat „Schimbarea discursurilor, schimbarea practicilor: romii ca resursă umană – RARE” (RARE – Changing Discources, Changing Practices: The Roma As Human Resources), creat în cadrul Programului Transnațional Interreg Dunărea 2014-2020, este în curs de implementare prin cooperarea a opt țări și 21 de organizații partenere.

 

Partenerul principal al proiectului este Serviciul de Ajutor Maltez din Ungaria, cu patru organizații alăturându-se programului din România: Agenția Împreună, Departamentul pentru Relaţii Interetnice, Serviciul de Ajutor Maltez din Sfântu Gheorghe și Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe. Împreună, cei patru sunt responsabili pentru elaborarea și implementarea unui program pilot, care are ca obiectiv principal facilitarea accesului persoanelor de etnie romă pe piața muncii.

 

 

Ana Ciorici COSTACHE

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail