Zeci de copii din medii dezavantaje din mai multe localităţi harghitene participă la „Atelierele de Vară Şotron”, susţinute de Asociaţia OvidiuRo, în cadrul cărora au parte de experienţe deosebite, capătă deprinderi de bază, îşi fac prieteni şi sunt fericiţi, aceasta fiind, pentru majoritatea, singura distracţie din timpul vacanţei de vară.
La grădiniţa din Şumuleu-Ciuc, 15 copii, cu vârste cuprinse între 3 ani şi 6 luni şi 6 ani şi 10 luni, vin, în fiecare dimineaţă, cu drag, pentru a participa la activităţi în care învaţă lucruri noi, fiind aşteptaţi de câteva educatoare care fac această activitate în mod voluntar. Pe lângă educatoare, la „Atelierele de Vară Şotron” fac voluntariat şi două adolescente, surori mai mari ale copiilor, care sunt de mare ajutor.
Înainte de a intra în sala de clasă, special amenajată şi decorată, copiii sar şotronul, după care aleg o formă de salut a educatoarei, mulţi preferând îmbrăţişările, după care pătrund într-un univers în care li se dezvăluie lucruri şi situaţii pe care nu le-au mai întâlnit.
Pentru a se obişnui să fie independenţi, cei mici sunt învăţaţi să pregătească micul dejun, să strângă masa, să se spele pe mâini, după care urmează momentul de explorare a spaţiului, în fiecare zi fiind aşteptaţi cu alte surprize, care sunt anunţate cu o zi înainte, pentru a le stârni curiozitatea şi pentru a-i încuraja să nu abandoneze.
„Atelierele de vară sunt o şansă pentru copiii din familii defavorizate să petreacă în mod plăcut şi util vacanţa de vară. Pentru marea majoritate, cred că asta este singura distracţie pe toată vara. Noi facem voluntariat pentru asta şi ne-am gândit că fiecare zi este o zi nouă, plină de surprize. Tema mare este ‘Plante şi Animale’ şi încercăm să le oferim cât mai multe experienţe de învăţare. Punem accent să devină independenţi, să-şi formeze deprinderi de bază, să socializeze, deci se formează deja o mică comunitate. Nu toţi sunt în aceeaşi clasă, ei fac parte din comunitate, dar aici s-au împrietenit, s-au cunoscut, le place să vină, au mintea deschisă, pentru aceasta noi în fiecare zi pregătim mediul, în aşa fel încât copilul să poată să înveţe conform dorinţei şi interesului lui personal, respectăm alegerea copilului. Materialele aşa sunt concepute, încât să conţină controlul erorii, deci lucrând cu materialul, îţi dai seama ce trebuie să faci. Noi intervenim cât mai puţin, îi lăsăm să descopere, să exploreze, e normal să greşească, pentru că din greşeli învaţă”, a explicat coordonatoarea atelierului de la Şumuleu-Ciuc, Dana Grecu, profesor pentru învăţământul preşcolar la Grădiniţa „Micul Prinţ” din Miercurea Ciuc.
Educatoarele sunt atente la fiecare copil, nu îi lasă să se plictisească, transformă nişte şerveţele de hârtie în păsări care dansează pe valsul lui Eugen Doga, după care le aduc copiilor o colivie în care se află două păsări şi un terariu cu două broaşte ţestoase, iar bucuria e deplină, toţi vor să le vadă, să afle detalii despre ele. Activităţile continua, se citesc cărţi, se aranjează mici vaze cu flori, un băieţel este învăţat să toarne apă într-un pahar, dintr-o carafă în miniatură, alţii desenează să încearcă să pună bile în pahare de aceeaşi culoare.
„Astăzi vorbim despre animalele sălbatice şi junglă, citim în fiecare zi cel puţin trei cărţi pentru copii şi copiii primesc, în urma atelierului, trei cărţi pentru acasă, diferite, singurele cărţi în familie pentru unii dintre ei, primite de la Asociaţia OvidiuRo, am primit şi multe materiale de la ei pentru experimente, pentru bibliotecă, pungi de germinare, unde deja au început să încolţească seminţele, pe care le urmăresc în fiecare zi , doi au zis că le vor pune în pământ”, a mai spus Dana Grecu.
Copiii învaţă ceea ce nu au învăţat în familie, de la numere, culori sau animale, până la simţul estetic şi simţul ritmic, să aibă grijă unii de ceilalţi şi să se încurajeze reciproc. Vremea ţine cu cei mici, aşa că sunt poftiţi în curtea grădiniţei, unde se joacă, socializează, descoperă melci prin iarbă şi studiază gândacii şi gâzele cu nişte lupe pe care, unii, din greşeală şi le lipesc de ochi. În jur se aud doar râsete şi chiote de bucurie.
Educatoarele recunosc că e o provocare să lucrezi cu astfel de copii, care nu au învăţat în familie deprinderile elementare, dar satisfacţia este, ulterior, uriaşă.
„Unii dintre ei nici nu au fost la grădiniţă, nu ştiu culorile, formele, mărimile, igiena, să se spele pe mânuţe, cum să se spele corect, cum să folosească toaleta, să asculte o poveste, să fie atenţi, să se uite la cel care vorbeşte. Dar şi satisfacţiile, în acelaşi timp, sunt foarte mari, pentru că, după săptămâna trecută, după trei zile, deja am început să vedem roadele muncii noastre, cereau cântecele pe care le-m cântat împreună, jocurile pe care le-am făcut (…) să pună florile în vază, să formăm gustul estetic pentru ei, pentru că şi ei sunt copii, nu e vina lor că s-au născut în asemenea familii şi au şi ei dreptul să se bucure şi să se simtă bine în vacanţă”, a sus Mioriţa Tanko, profesoară de învăţământ preşcolar la Şcoala „Liviu Rebreanu” Miercurea Ciuc.
La rândul său, Delia Bianca Voslăban, de la grădiniţa „Micul Prinţ” din Miercurea Ciuc, mărturiseşte că a fost fascinată de modul în care copiii s-au bucurat atunci când au primit cărţi şi recunoaşte că e o încântare să lucrezi cu ei.
„Am rămas fascinată de modul în care s-au bucurat când au primit cărţi. Ne-au povestit că le-au citit părinţilor acasă din poveştile respective. E un lucru minunat şi probabil noi, care ne-am născut în altfel de familii, nu am ştiut să preţuim suficient că avem o bibliotecă în casă sau că avem acces la mult mai multe materiale decât ei. Sunt minunaţi şi suntem într-adevăr încântate că putem să lucrăm cu astfel de copii. Eu sper că o să fie şi pe termen lung această activitate, pentru că am văzut că le foloseşte, au învăţat lucruri pe care ne cer şi nouă să le facem a doua sau a treia zi, să le citim încă o dată povestea respectivă, e un lucru minunat, având în vedere că ei chiar nu au avut acces la aceste lucruri. Deci, nu ştiau să deschidă o carte, se uitau invers la cartea respectivă”, povesteşte Delia Bianca Voslăban.
La atelierul de vară de la Şumuleu-Ciuc a fost prezentă şi Lucica Erdei, inspector şcolar pentru educaţie timpurie la Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, care a precizat că atelierul de vară este un modul educaţional creat şi susţinut de Asociaţia OvidiuRo, care se desfăşoară pe perioada a două săptămâni, pentru copiii care aparţin mediilor dezavantajate şi în care aceştia au parte de experienţe pe care nu le vor uita niciodată.
„În această perioadă, copiii beneficiază de activităţi inedite, pe care sunt convinsă că nu le vor uita niciodată, profesorii au posibilitatea să aplice ce au învăţat la traininguri, copiii primesc materiale de calitate şi părinţii acestora pot să vadă educaţia de calitate pe care o primesc copiii lor în această perioadă de două săptămâni. (…) Fiecare moment al zilei este foarte bine precizat, se ştie exact ce se face în fiecare moment al zilei, începând de la sosirea copiilor, până la sfârşitul zilei. În judeţ se desfăşoară şase ateliere la Vidacut, la Beteşti, Mădăraş, Şimuleu Ciuc, Miercurea Ciuc şi la Bălan, primesc şi mâncare din fondurile asigurate de OvidiuRo. Învaţă foarte multe lucruri ce ţin de autonomia personală, am văzut de dimineaţă aici cum îşi curăţă masa după ce au mâncat, îşi pun farfurioarele la loc şi le spală, deci este o experienţă inedită pentru aceşti copii”, a declarat Lucica Erdei.
Aceasta a explicat că cei mici vin cu multă plăcere la aceste activităţi şi că sunt părinţi care au conştientizat importanţa educaţiei pentru copiii lor.
„Chiar dimineaţă o mamă spunea acest lucru: ‘Eu vreau să înveţe copilul meu’. Pentru că părinţii au libertatea să participe la aceste cursuri, sunt fraţi mai mari ai copiilor care vin cu ei şi învaţă, la rândul lor, lucruri de viaţă, cum să se spele, cum să mănânce, cum să se joace împreună şi multe alte lucruri pentru viaţă”, a spus Lucica Erdei.
Ea a adăugat că este conştientă că nu toţi copiii vor continua să vină zi de zi la grădiniţă, „dar măcar un copil, dacă putem să-l salvăm, să vină zilnic şi să beneficieze de educaţie, este un câştig”.
Şi coordonatoarea atelierului, Dana Grecu, recunoaşte că educaţia este singura şansă a acestor copii şi spune că, după ce s-a implicat în aceste activităţi, a învăţat să aprecieze mai mult şi să se bucure de şansa pe care a avut-o de a se naşte într-o familie în care educaţia a fost importantă.
La „Atelierele de Vară Şotron” de la Şumuleu e veselie multă. Copiii stau culcaţi pe spate, privesc norii şi „descoperă” în formele lor diverse animale exotice, iar profesoarele îi privesc cu drag, dorindu-şi ca şi ei să aibă aceeaşi şansă la educaţie şi dezvoltare ca şi copiii care nu se nasc în medii dezavantajate.
Potrivit Asociaţiei OvidiuRo, „Atelierele de Vară Şotron” sunt un modul educaţional susţinut de OvidiuRo an de an, pe perioada vacanţei de vară, cu un impact major asupra copiilor, profesorilor şi părinţilor din comunităţi rurale şi urbane defavorizate.
Timp de două săptămâni, profesori de învăţământ preşcolar susţin activităţi cu copiii la grădiniţă, pe bază de voluntariat – după un format pregătit de OvidiuRo şi diseminat în urma a numeroase traininguri.
„Şi anul acesta, pe lângă materialele educaţionale de calitate ce vor rămâne ulterior în grădiniţe, fiecare copil participant la Atelier va primi cel puţin câte o carte pentru acasă. Scopul Atelierelor este ca un număr cât mai mare de copii, care nu au parte acasă de alţi stimuli de învăţare pe timpul vacanţei de vară, să aibă parte de o experienţă de învăţare prin joc, la grădiniţă. Tema Atelierelor din acest an este ‘Lumea vie – plante şi animale’, iar fiecare zi de Atelier explorează această temă în moduri diferite, prin activităţi integrate ce urmăresc curriculum-ul pentru învăţământ preşcolar. Scopul este ca, timp de două săptămâni, să se creeze o comunitate de învăţare prin joc, lectură, experimente şi ştiinţe, muzică şi mişcare şi numeroase activităţi Montessori – toate urmărind să dezvolte răbdarea şi autonomia, să încurajeze cooperarea, să consolideze cunoştinţe şi să le deschidă pofta de cunoaştere celor mici”, au precizat reprezentanţii Asociaţia OvidiuRo.
Gina Ştefan/ AGERPRES