„Basmul răspândeşte o atmosferă specială. Este minunea întâlnirii cu lumi miraculoase, care îţi solicită fantezia, care te ajută să zbori în spaţii atât de departe de realitatea noastră cotidiană şi care ajută copilul să îşi dezvolte propriile sale căi de a-şi imagina alte lumi”

În cinstea povestitorului „Elek apó” precum și cu ocazia Ziua basmelor populare, instituția noastră a organizat a treia oară proiectul educațional local „Barangolás a népmesék birodalmában / Hoinărind în regatul fermecat al poveștilor”. Experiențele pe care le-am avut până acum ne-au sugerat că ar trebui să continuăm acest tip de activitate deoarece este important ca preșcolarii noastre să experimenteze din nou bucuriile de a îndeplini sarcini pentru o recompensă bine meritată.

Călătorind pe tărâmul basmelor populare, ne-am concentrat în primul rând pe educația emoțională, deoarece basmele ne învață să acceptăm, să ne ajutăm reciproc, să ne încurajăm, să procesăm eșecurile și căderile și să trăim împreună în dragoste. Prin basmele populare, am transmis preșcolarilor experiențele și mesajele înțelepte ale strămoșilor noștri, pentru că atunci când spuneam o poveste, le dăm un fapt adevărat al vieții. În viața de zi cu zi, experimentăm că din cauza lumii de astăzi înconjurate de „gadget-uri digitale”, basmele populare se uzează și sunt împinse din viața familiilor, așa noi, educatoarele avem o responsabilitate și mai mare să spunem cât mai multe basme copiilor. În perioada proiectului nostru de două săptămâni, am acordat în mod conștient atenție faptului ca copiii să se familiarizează cu povești populare valoroase și în același timp pline de semnificație, care îi învață să reziste celor „șapte probe”, să depășească „balaurul sau vrăjitoarea cea rea”, să accepte cele mai mici făpturi vii, să asculte ajutorul „mătușicăi bătrână, urâtă dar înțeleaptă” și să persevereze până la capăt ca niște adevărați eroi de basm.

Desprinși de mediul nostru fizic, folosind instrumentele pedagogiei dramei, copiii se „ascundeau în basme” în fiecare zi, devenind astfel mai fermecați, simțind astfel mai ușor mesajul poveștilor, pe care l-au putut exprima prin mișcări, gesturi,precum și prin formularea gândurilor și emoțiilor. Povestea de zi cu zi, ascunderea în basme și spectacolul de păpuși i-au ajutat pe preșcolarii să conștientizeze și să aprofundeze trăsăturile importante ale basmului: formulele de deschidere și de încheiere ale poveștii, tema poveștii, întorsături, personaje, locații, obiecte magice, rezultatul și concluzia basmului.

Pentru a crea o atmosferă, ca preludiu al poveștilor am folosit rime de basme și dispozitive magice, la fel ca eroii basmelor: am aprins lumânarea de povești și i-am stropit pe copii cu „praf de de aur” apoi i-am uimit prin auzind sunetul „clopoțeilor de vânt”. Timp de două săptămâni am organizat o varietate de activități pline de experiențe de viață în care am inclus diferite basme populare, jocuri de dramă, jocuri de rol, jocuri de mișcare, pictură, desene și, ca încheiere, preșcolarii au hoinărit cele 7 tărâmuri ale regatului fermecat al poveștilor și au rezolvat cu succes celor 7 sarcini, obstacole specifice.

Toți preșcolarii, atât cei de la secția maghiară, cât și de la secția română au participat la activitățile propuse. Scopul nostru  a fost acela de a trezi interesul copiilor pentru basmele populare, să-i facem să simtă că basmele sunt capabile de miracole și, nu în ultimul rând, să atragem atenția asupra faptului că povestea este o comoară valoroasă, trebuie păstrată și transmisă din generație în generație, prin viu grai.

Între 23-27 septembrie s-au desfășurat activități legate de tema basmului, activități de familiarizare a conținuturilor poveștilor și de parcurgere a probelor și obstacolelor specifice acestora, în toate grupele, în funcție de caracteristicile de vârstă ale copiilor. Copiii au jucat jocuri de rol, jocuri de dramă, jocuri de improvizație, au desenat mult, au creat multe lucrări frumoase.

Pe data de 27 septembrie ne-am pregătit  cu materialele necesare  celor șapte stații de rătăcire ale hoinăririi, dar și cu recompensele pentru probele realizate cu succes.

Așa-numita „Hoinărirea basmului” a avut loc în perioada 30 septembrie – 4 octombrie, când, în fiecare zi, câte două grupe au plecat la hoinărire de basm, îndeplinind sarcinile probelor pentru a primi recompensa meritată. În urma probelor realizate, preșcolarii s-au bucurat la primirea unor recompense binemeritate. Am inclus rătăcirea de basm într-o poveste cadru și am inolementat-o într-un mod pe care micii rătăcitori l-au ascultat înainte de a o întâlni pe „mătușică bătrână”, care le-a oferit sfaturi bune și îndrumări precise.

Ca primă încercare, băieții și fetele, harnici rătăcitori, au fost nevoiți să curețe un cuptor, după finalizarea căreia au fost răsplătiți cu „turtă dulce coaptă în cenuşă” şi  au putut lua cu ei „jarul”, simbolizat de un material roşu. Apoi, trecând prin pădurea deasă, întunecată, au putut să ia cu ei binemeritata „piatră a curajului”. După ce au găsit sursa izvorului apei vieții, au umplut fântâna uscată, primind în traistă o „sticluță cu apa vieții”. Răspunzând la întrebările înțelepților ascunse în cufărul pictat, rătăcitorii au primit „perle adevărate”. Căutând în teancul din vârful muntelui de sticlă, copiii au găsit stelele de aur căzute de pe coroana prințesei, a căror răsplată era o „monedă de aur”. Pentru a obține „nuca de aur”, cu o muncă precisă, meticuloasă, au sortat semințele amestecate de vrăjitoarea rea. La destinația finală a rătăcirii noastre de basm, la tărâmul Uriașilor, se putea ajunge printr-o mlaștină mare și întunecată, ținându-se de mână, ajutându-se reciproc, iar copiii au găsit într-o valiză veche și uzată „coroana prințesei”. Fiecare copil curajos a putut lua acasă obiectele de recompensă adunate în timpul hoinăririi basmului, în propria„traistă de basm”.

Aceste două săptămâni minunate s-au țesut în jurul basmelor; am fost implicați în multe lucruri interesante și incitante, am visat, ne-am imaginat, am putut vedea lucruri invizibile, și am fost fermecați cu toată ființa noastră. Suntem convinși că prin toate acestea am reușit să stârnim interesul copiilor pentru basme, și i-am făcut să simtă, să conștientizeze că basmele sunt capabile de miracole.

Programul a fost realizat cu succes atât în rândul copiilor, cât și al educatoarelor, a fost o experiență, o aventură de neuitat pentru preșcolari și suntem încrezători că activitățile noastre fabuloase au lăsat o amprentă de-a lungul vieții asupra preșcolarilor noștri, care vor lua această experiență cu ei și vor deveni mari poveștitori, chiar și adulți. Suntem convinși că hrana pentru suflet pe care au primit-o în cele două săptămâni a lăsat amprenta asupra sufletelor copiilor, își vor aminti de aceste activități cu multe aventuri, bună dispoziție și dragoste, iar ca adult vor fi vestitorii basmelor populare.

Anul acesta i-am invitat înapoi la grădiniță pe foștii preșcolari, ei au fost povestitorii noștri, protagoniștii activității județene „Fluxul poveștilor”. Elevii mari au acceptat invitația de a povesti cu același entuziasm ca și cum preșcolarii au acceptat sarcina de a asculta povești în această distribuție. Povestirea povestitorilor- foștii noștri copii, ne-a confirmat că munca noastră de până acum nu a fost în zadar, și ne încurajează să continuăm activitățile noastre de poveste.

Suntem datori colegilor noștri implicați în proiect pentru munca și efortul depus în îndrumarea copiilor și derularea programului. Mulțumim colegelor pentru competența, seriozitatea, obiectivitatea cu care au muncit, pentru profesionalismul de care au dat dovadă în munca lor în acest proiect.

Mulțumim Consiliului Local al Municipiului Sf. Gheorghe pentru sprijinul financiar acordat pentru implementarea programului.

Bedőházi Emese-Aranka, profesor pentru educație timpurie, coordonatorul proiectului

Vasile Ágnes, profesor pentru educație timpurie, responsabil de proiect

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail