În cei doi ani de când ocupă funcția de prefect al județului Covasna, dr. Ráduly István a adus în discuție, în mai mute rânduri, importanța solicitării unui număr de înregistrare la momentul depunerii, de către cetățenii județului, a oricărei solicitări/petiții la Primării sau la una dintre instituțiile statului.

În cadrul unei conferințe de presă organizată  marți, 25 aprilie, prefectul a  menționat  că deși la noi în județ s-au făcut unele progrese în acest sens, mai sunt încă multe de îmbunătățit în ceea ce privește înregistrarea diferitelor acte ale cetățenilor pe care le înaintează instituțiilor publice.

Ráduly István a spus că, în prezent, tot mai mulți oameni cer număr de înregistrare, ceea ce este un lucru bun, dar nu suficient deoarece sunt multe persoane care au două, trei sau chiar mai multe cereri, petiții într-o perioadă relativ scurtă, pentru care au primit „o hârtiuță cu numărul de înregistrare, fără ștampila instituției, și vin la audiență cu aceste numere, dar nu au nicio idee care pentru ce este”.

Acesta a subliniat  că orice solicitare/petiție/act trebuie depus în două exemplare, și, în cazul în care petentul se prezintă doar cu un exemplar, să solicite funcționarului să-i facă o copie xerox pe care să-i fie trecut numărul de înregistare, cu denumirea instituției.

„Încă o dată, aș dori să subliniez ceea ce cred că este cea mai simplă, dar și cea mai utilă metodă: prezentați-vă nu cu unul, ci cu două exemplare ale petiției, ale cererii, ale solicitării, oricare ar fi ea, la primărie, la poliție, la instanță, la oficiul de pensii, la orice altă instituție de stat. Solicitați să o înregistreze – din niciun motiv nu pot refuza să facă acest lucru – și să scrie numărul de înregistrare pe ambele exemplare. Lăsați un exemplar și păstrați-l pe celălalt, pentru că acest lucru va face ca orice procedură ulterioară să fie mai ușoară, mai cursivă și mai rapidă –  a precizat prefectul.

El a adăugat că, în lipsa celor de mai sus, un funcționar, poate „plimba” un cetățean foarte mult timp, ba că nu are documentul respectiv, ba că îl are, dar nu are legătură cu speța, și va avea dreptate. „Nu ar trebui create condiții pentru abuzuri”, a conchis Raduly Istvan.

Potrivit Art. 4 din ORDONANȚA nr. 27 din 30 ianuarie 2002privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, „Conducătorii autorităților și instituțiilor publice prevăzute la art. 2 sunt direct răspunzători de buna organizare și desfășurare a activității de primire, evidențiere și rezolvare a petițiilor ce le sunt adresate, precum și de legalitatea soluțiilor și comunicarea acestora în termenul legal”.

Ar fi de-ajuns ca toți funcționarii publici care își desfășoară activitatea de relație cu publicul să-și facă treaba cum trebuie, în folosul cetățenilor, pentru a preîntâmpina situații ac cele  amintite de prefectul județului Covasna.

Maria Crețu-Graur

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail