Aproape 31.260 de copii și tineri din județul Covasna vor păși, astăzi, 8 septembrie, în sălile de clasă pentru începutul anului școlar 2025-2026. Comparativ cu anul trecut, efectivele sunt mai mici cu aproximativ 500 de elevi, potrivit datelor centralizate de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna.

Inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre, a prezentat situația rețelei școlare pentru anul de învățământ 2025-2026, într-o conferință de presă pe tema pregătirilor pentru acest an școlar.

Față de anul școlar trecut, rețeaua școlară înregistrează o mică modificare: dacă în 2024-2025 funcționau 301 unități, în prezent numărul acestora este 300, după ce Școala Primară Pachia a fost închisă temporar din lipsă de copii, a informat inspectorul școlar general.

Datele IȘJ Covasna arată că în acest an şcolar, 20,97% din unităţile şcolare se află în mediul urban, iar restul în mediul rural (79,03%). Din totalul unităţilor şcolare, în 65,81% se studiază în limba maternă maghiară, în 17,74% din unităţile şcolare se studiază în limba română, iar în 16,45% se studiază atât în limba maghiară, cât şi în limba română.

Elevi mai puțini

Pe cicluri de învățământ, datele prezentate arată că la nivel antepreșcolar sunt 614 copii înscriși și reînscriși (383 noi și 231 reînscriși); preșcolar – aproape 4.000 de copii reînscriși, repartizați în 346 de grupe; clasa pregătitoare –înscriși 1928 copii; clasa a V-a – 1.909 elevi; învățământ liceal de zi – 46 de clase realizate, la care se adaugă două clase a IX-a la seral (total 48); învățământ profesional – 23 de clase realizate, dintr-un plan inițial de 32, nouă clase nefiind constituite din lipsă de elevi.

„Per ansamblu, vorbim de o scădere de aproximativ 500 de elevi față de anul școlar trecut, ajungând la un efectiv de circa 31.260 de copii în învățământul covăsnean”, a precizat inspectorul școlar general, care a precizat că, momentan, cifrele sunt în continuă variație.

În ceea ce privește unitățile cu personalitate juridică, Kiss Imre a subliniat că nu s-au operat schimbări, în condițiile în care toate școlile respectă criteriile impuse de noua legislație (Legea 141, care modifică Legea Educației Naționale).

Concret, în anul şcolar 2025-2026, în judeţul Covasna vor funcţiona 79 de unităţi şcolare cu personalitate juridică. Cele mai multe unități cu personalitate juridică sunt şcoli gimnaziale – 53 (inclusiv Şcoala Gimnazială Specială Sf. Gheorghe), urmate de licee – 17 (în totalitate în mediul urban), grădiniţe – 7 (în totalitate în mediul urban) și 1 școală postliceală (învățământ particular).

Pentru deschiderea școlii, în toate unitățile din județ au fost efectuate acțiuni de igienizare, astfel încât procesul educațional să înceapă în condiții optime, au transmis reprezentanții IȘJ Covasna.

Infrastructura școlară: fără grupuri sanitare exterioare necanalizate

La capitolul infrastructură, datele Inspectoratului arată că școlile sunt pregătite să își primească elevii. Astfel, în ceea ce privește încălzirea, 67 de unități dispun de centrale pe gaz, 181 de centrale pe lemn, 43 folosesc sobe, iar alte câteva funcționează cu centrale electrice, pe rumeguș sau biomasă.

La capitolul alimentare cu apă – toate cele 300 de unități sunt conectate la o sursă de apă, 195 la rețeaua centralizată și 105 la puțuri forate.

În ceea ce privește grupurile sanitare – 124 de școli sunt racordate la canalizarea centrală, 171 dispun de toalete interioare cu fosă vidanjabilă, iar cinci unități folosesc toalete exterioare cu canalizare.

Potrivit conducerii IȘJ Covasna, În fiecare unitate de învățământ este asigurat grup sanitar corespunzător. Pentru structurile Hetea, Belin Vale, Floroaia Mică, Vâlcele și Ariușd au fost achiziționate containere care asigură condiții igienice corespunzătoare.

Unități de învățământ fără autorizație sanitară de funcționare, la început de an școlar

 22 structuri, clădiri, aparținând unui număr de 11 unități cu personalitate juridică nu au autorizaţie sanitară de funcţionare, la început de an școlar, mai arată datele IȘJ Covasna.

Motivul, în majoritatea cazurilor, este faptul că apa nu este potabilă sau că autorizația e în curs de obținere.

Astfel, la Școala Gimnazială „Fejer Akos” și la structura sa, Grădinița cu Program Normal „Torpike”, din Micfalău, în urma analizei apei din rețeaua publică de alimentare cu apă s-a constatat că apa nu este potabilă. Autorizația a fost retrasă de DSP.

La Grădinița cu Program Normal Micloșoara, Școala Primară Micloșoara, Grădinița cu Program Normal Racoșul de Sus, Școala Primară Racoșul de Sus- toate aparținând Școlii Gimnazială „Gaál Mózes” Baraolt- personalitate juridică- apa din puțul forat nu este potabilă. La Școala Primară Floroaia Mică- aparținătoare Școlii Gimnaziale „Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului- s-a achiziționat un container sanitar, însă DSP nu acordă autorizația deoarece toată clădirea trebuie reabilitată.

La cea de-a patra unitate cu personalitate juridică în cauză, Școala Gimnazială „Konsza Samu” Bățanii Mari, de care țin Școala Gimnazială „Konsza Samu” Bățanii Mari, Școala Primară Bățanii Mici, Grădinița cu Program Normal Bățanii Mici, apa din puț nu este potabilă.

Autorizația a fost retrasă de DSP. Se lucrează la stația de epurare a apei.

La Școala Gimnazială Nr. 1 Zăbala, apa din puț nu corespunde normelor DSP.

La Școala Gimnazială „Mathé Janos” Herculian (dar și la structura sa- Grădinița cu program normal Herculian, apa din rețeaua centralizată locală nu este potabilă.

La Grădinița cu Program Normal nr. 2 Ciumernic (structură a Școlii Gimnaziale „Nicolae Russu” Sita Buzăului), clădirea este nouă, construită în programul PRET

Consiliul Local caută soluții pentru obținerea autorizației, dar situația e similară și la Grădinița cu Program Normal nr. 3 Sita Buzăului (Bobocea) (de asemenea, structură a Școlii „Nicolae Russu” Sita Buzăului), unde clădirea e nouă construită în programul PRET, iar Consiliul Local caută soluții pentru obținerea autorizației.

La Școala Primară Leț 2, Grădinița cu Program Normal Leț 2- structuri ale Școlii Gimnaziale „Bartha Karoly” Boroșneu Mare, situația e diferită. Mai exact, spațiul în care funcționează unitatea de învățământ nu corespunde normativelor în vigoare. Se propune regândirea rețelei școlare la nivelul comunei.

La Grădinița cu program normal Dobârlău, autorizația e în curs de obținere, iar la Școala primară și GPN Lunca Mărcușului- toate fiind structuri ale Școlii Gimnaziale Dobârlău- clădirea este reabilitată în întregime, autorizarea este în curs de obținere.

La Școala Gimnazială „Borbáth Károly” Vârghiș și la structura sa, Grădinița cu Program Normal Vârghiș Vârghiș- în urma analizei apei din rețeaua publică de alimentare cu apă s-a constatat că apa nu este potabilă. Consiliul Local nu a găsit încă soluția pentru remedierea situației. DSP a retras autorizația, iar la Școala Gimnazială „Kálnoky Ludmilla” -Valea Crișului nu se poate obține autorizație, deoarece clădirea nouă construită are destinația grădiniță și este utilizată momentan ca școală.  Clădirea veche nu a fost reabilitată.

Unități de învățământ pregătite pentru iarnă

Un alt aspect important referitor la pregătirea pentru noul an școlar este acela că unitățile de învățământ din județ sunt aprovizionate 100% cu combustibil solid pentru perioada de iarnă.

Măsuri de asigurare a securității unităților de învățământ

În ceea ce privește stadiul realizării măsurilor de asigurare a securității unităților de învățământ, din totalul celor 300 de unități de învățământ, în cazul a 297 responsabilitatea asigurării măsurilor de menținere a ordinii publice în proximitate aparține Poliției și în cazul a trei dintre ele, Jandarmeriei.

În concluzie, noul an școlar debutează în județul Covasna cu o rețea școlară funcțională și spații igienizate și în care sunt asigurate măsuri de menținere a securității unităților de învățământ.

Ana Ciorici Costache

Foto: Început de an școlar la Școala Gimnazială „Nicolae Colan” Sfântu Gheorghe; Arhiva Mesagerul de Covasna 2003

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail