Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád-András, a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că numărul autovehiculelor ce aparțin persoanelor fizice sau juridice din Sfântu Gheorghe a ajuns la peste 20.000, iar în ultimii ani, parcul auto a devenit din ce în ce mai îmbătrânit.
Datele provin dintr-o analiză recentă, a precizat primarul. „Am făcut o analiză cu privire la numărul de autoturisme din oraș, pentru că simțim în fiecare zi că suntem din ce în ce mai aglomerați în trafic (…). Anul trecut, în octombrie, am ajuns la cifra de 20.000 de autoturisme înregistrate municipiul Sfântu Gheorghe. Această cifră se referă doar la acele autoturisme unde persoana fizică are domiciliul în Sfântu Gheorghe, respectiv persoana juridică are sediul sau punct de lucru în municipiul Sfântu Gheorghe, deci cifra reală este mult mai mare (…). Nu intră aici (în cifra de 20.000 – n.r.) autoturismele care sunt în leasing ale societăților care nu au sediul principal sau punct de lucru în municipiul Sfântu Gheorghe; nu intră în această cifră autoturismele înregistrate în străinătate și sunt destul de multe în oraș, și nu vorbim despre acele autoturisme care sunt înregistrate în comunele limitrofe, dar în cazul cărora, practic, proprietarii merg în acele comune doar să doarmă și de fapt viața lor de zi cu zi, copiii, loc de muncă și așa mai departe, sunt în Sfântu Gheorghe. Deci, dacă împărţim acest număr la gospodării, atunci înseamnă mai mult de o maşină la fiecare gospodărie, în condiţiile în care infrastructura oraşului, când a fost creată, nu a fost creată pentru aşa ceva.”- a declarat primarul Antal Árpád-András.
Datele prezentate de acesta arată că între anii 2009 și 2014, numărul autoturismelor din oraș a scăzut, asta și ca urmare a programelor naționale care au pornit foarte bine – precum „Rabla”, însă din 2016, numărul a crescut din nou:„Foarte interesant este că între 2009 și 2014, numărul autoturismelor a scăzut cu 1007 mașini și vă spun și de ce: a fost perioada în care au existat programe naționale foarte bune – programul Rabla, de exemplu; a fost perioada în care puteai merge cu 3 tichete Rabla și cumpărai o mașină nouă, deci, evident că dispăreau trei mașini din piață și în locul lor venea una nouă – era un program foarte bun, dar care, din păcate s-a modificat în timp, și nu în bine, ci în rău. Deci, practic, între 2009-2014-2015, numărul autoturismelor a stagnat. Boom-ul este din 2016, deci, practic, în 2016 numărul de autoturisme a crescut cu 1423 într-un singur an, în 2017 – cu 190, în 2018- cu 840, iar în acest an, până pe 20 septembrie, deja suntem la 802 autoturisme în plus și cu siguranță vom depăși cifra de 1000 de autoturisme în plus față de anul precedent.”- a spus primarul municipiului Sfântu Gheorghe. Se caută soluții pentru parcări Găsirea unui loc de parcare a devenit o problemă, însă autoritățile locale sunt preocupate de aceasta.„Se pune întrebarea unde parchează aceste autoturisme? Noi, în acest moment, încercăm să găsim soluții să mai facem locuri de parcare. Nu suntem pentru a distruge spațiul verde, asta vreau să spun foarte, foarte clar și trebuie să înțeleagă toată lumea. Trebuie să înțelegem că pe termen lung, este interesul acestui oraș să nu distrugem tot ce înseamnă spațiu verde pentru a face spații de parcare. Încercăm să găsim soluții, prin zone care sunt să spunem așa, oarecum în zona centrală a orașului, dar nu numai, zone semi-industriale, pe care încercăm să le scoatem din oraș, iar în locul acestor zone să facem locuri de parcare (…). Dorim să facem parcare, de exemplu, după ce reușim să mutăm Gospodăria Comunală și MultiTrans din zona aceea de lângă piață. Acolo se va crea inclusiv o parcare. Că va fi supraetajată, subterană, asta se va decide prin proiect. (…) Este un exemplu concret, dar mai avem și alte planuri (…)..” – a mai spus primarul. Posibile soluții…El a opinat că ar trebui regândit programul Rabla și să nu se mai introducă în țară mașini poluante, sau dacă se introduc, să fie impozitate în așa fel încât să nu mai fie încurajați oamenii să aducă mașini care poluează. „Nu știu când se va opri această creștere. Am sperat acum câțiva ani că va veni o stagnare și o întinerire a parcului auto. Din păcate, în ultimii ani, a crescut numărul și parcul auto a devenit din ce în ce mai bătrân, pentru că aceste modificări legislative prin care se pot aduce în țară autoturisme care nu trebuie să respecte anumite norme ecologice, au însemnat să fie aduse în țară foarte multe mașini vechi (…). Eu cred că interesul țării, interesul orașelor ar fi să existe o reglementare foarte clară în ceea ce privește noxele. Asta ar putea fi o soluție, dar reglementările trebuie să vină de la nivel național, ca după aceea să poată fi aplicate la nivel local. Asta e soluția. Dar nu există curaj şi nu există dorinţă politică pentru a reglementa aceste lucruri. Iar, pe de altă parte, ar trebui să fie acele politici publice care au existat, dacă vă aduceţi aminte, când era Laszlo Borbely ministru al Mediului, atunci când cu trei tichete puteai să iei o maşină nouă şi, se vede pe cifre, că atunci a scăzut numărul autoturismelor şi a întinerit parcul auto”- a spus primarul Antal Árpád-András.Ana Ciorici COSTACHE