Peste 150 de cazuri de înşelăciuni online sau prin telefon au fost înregistrate oficial în judeţul Covasna în decursul celor 9 luni care au trecut de la începutul acestui an, dintre care şase în cursul săptămânii trecute, informează Inspectoratul Judeţean de Poliţie (IJP) Covasna.
Potrivit sursei citate, majoritatea fraudelor au fost comise prin intermediul telefonului sau online, escrocii recomandându-se drept angajaţi ai băncilor sau chiar poliţişti.
„Numai în ultima săptămână la nivelul Serviciului Investigaţii Criminale al IPJ Covasna au fost înregistrate şase cauze în care sunt cercetate fapte de înşelăciune comise prin telefon (…) Victimele sunt apelate de indivizi care se recomandă ca fiind de la bănci de renume şi chiar ca fiind poliţişti care s-ar ocupa cu anchetarea unei posibile fraude, ca urmare a faptului că un necunoscut ar fi încercat să acceseze un credit în numele victimei, la o sucursală bancară din alt oraş. Ceea ce este comun la cazurile de acest gen anchetate de poliţişti, este faptul că escrocii apelează la sentimentul de urgenţă – victima este ţinută în permanenţă în apel telefonic, fiind eliminată astfel posibilitatea ca aceasta să poată analiza la rece situaţia sau să poată lua legătura cu altcineva care ar putea să o prevină”, se arată într-un comunicat de presă transmis luni AGERPRES.
Ulterior, sub pretextul „protejării” banilor, victimele sunt convinse să transfere sume importante într-un cont „securizat”.
„În acest fel, în câteva ore, persoanele vătămate sunt convinse, sub pretextul că aceasta ar fi singura modalitate de a-i opri pe aşa-zişii fraudatori, să acceseze chiar ele credite bancare în valoare mii de euro, bani care, ulterior, sunt depuşi într-un cont presupus ‘securizat’, tot sub îndrumarea celor de la telefon. În realitate banii sunt pierduţi: sunt scoşi rapid, dispersaţi prin alte conturi sau convertiţi în criptomonede ori bunuri digitale pentru a îngreuna recuperarea”, se mai menţionează în comunicat.
Poliţiştii recomandă verificarea identităţii apelantului, nedivulgarea datelor bancare, netransferarea banilor la cererea necunoscuţilor şi neinstalarea de aplicaţii de control de la distanţă.
„În primele 9 luni ale anului 2025, la nivelul IPJ Covasna au fost înregistrate 156 de fapte de înşelăciune, aproximativ 70% dintre acestea fiind sesizate în mediul urban. Dintre acestea, 29 au fost înşelăciuni comise prin folosirea unor nume sau calităţi mincinoase, iar 77 au fost comise prin mijloace de comunicare on-line (…) Nu există un ‘tipar’ al victimei, metodele folosite de escroci reuşind să păcălească atât persoanele tinere, cât şi vârstnici, indiferent de pregătirea profesională, mediul social ori profesional. Trataţi cu maximă prudenţă orice solicitare de date personale venită prin mijloace electronice sau prin telefon şi sesizaţi imediat autorităţile în cazul în care aveţi suspiciuni privind o tentativă de fraudă”, mai arată sursa citată.
Oana Mălina Negrea/AGERPRES
Sursa foto: https://infohuedin.ro/