În perioada interbelică, readucerea spectacolului de operetă în atenţia publicului bucureştean se datorează celor doi importanţi oameni de teatru Constantin Tănase şi Nicolae Vlădoianu, directorii companiilor „Cărăbuş”, respectiv „Alhambra”, ambele înfiinţate în jurul anului 1926, potrivit site-ului www.icr.ro. „Pornit să caute un al doilea Leonard, Nicolae Vlădoianu l-a descoperit pe Ion Dacian, cea mai proeminentă figură a operetei româneşti contemporane. Ion Pulca, alias Ion Dacian (1911-1981), avocat şi artist liric, a parcurs o notabilă carieră, mai întâi la Opera din Cluj, apoi a fost adus cu destule sacrificii la opera bucureşteană”, se menţionează pe site-ul amintit.
Ion Dacian a rămas în Bucureşti, alegând teatrul „Alhambra”. Numele Dacian l-a primit de la Nicolae Vlădoianu, acesta fiind un nume inspirat de cel al satului Dacia din împrejurimile Clujului. „Într-o cronică interbelică a fost numit ‘mirele operetei’. Era frumos, zâmbitor, optimist, spiritual şi comunicativ. Avea prestanţă, profesionalitate desăvârşită, cultură muzicală rafinată”, potrivit aceleiaşi surse.
Ion Dacian a fost muzician – pianist şi violonist, prim-solist, regizor, libretist, pedagog. A debutat în 1934, pe scena Operei Române din Cluj, unde a avut roluri în ”Traviata” de Verdi, ”Bărbierul din Sevilla” de Rossini, ”Madama Butterfly” de Puccini, ”Flautul fermecat” de Mozart, ”Freischütz” de Weber, ”Faust” de Gounod, ”Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, ”Tannhäuser” de Wagner ş.a.
În 1939 este angajat de Nicolae Vlădoianu la Teatrul de Operetă şi Revistă „Alhambra” din Bucureşti, unde debutează în operetă şi în regie. Prima operetă în care a jucat a fost ”Vânt de primăvară” de Joseph Strauss. În perioada 1942-1947 a fost co-director al Teatrului Alhambra. În 1950, printr-o hotărâre a Consiliului de Miniştri, a fost înfiinţat Teatrul de Stat de Operetă, unde Ion Dacian a fost angajat ca prim-solist. A fost director al teatrului până în 1970, când a fost eliberat din funcţie.
De-a lungul carierei, Ion Dacian a interpretat peste 50 de roluri de operă şi operetă, jucând în peste 5.000 de spectacole. A regizat spectacole atât la Bucureşti, cât şi în alte oraşe ale ţării. Din discografia sa amintim „Ion Dacian – Arii Din Operete” (1970) şi „Ion Dacian – Arii şi Duete Din Operete” (1970), potrivit www.discogs.com.
Tenorul Ion Dacian (stg.) 1965,
Ca tenor interpretează magistral roluri din operete precum: ”Liliacul” şi ”Sânge vienez” de Johann Strauss-fiul, ”Prinţesa circului”, ”Bayadera”, ”Contesa Maritza” de Emmerich Kálmán, ”Văduva veselă” şi ”Ţara Surâsului” de Franz Lehár, ”Vânzătorul de păsări” de Carl Zeller, ”Lysistrata” de Paul Lincke, ”My Fair Lady” de Frederick Loewe etc., dar şi în operete româneşti precum ”Ana Lugojana”, ”Plutaşul de pe Bistriţa”, ”Târgul de fete” de Filaret Barbu, ”Lăsaţi-mă să cânt” de Gherase Dendrino, ”Anton Pann” de Alfred Mendelsohn, ”Suflet de artist” de Henri Mălineanu, ”Soarele Londrei” de Florin Comişel etc.
A semnat regia spectacolului ”My Fair Lady” de Frederick Loewe, primul musical realizat pe o scenă în România, a cărui premieră a avut loc în 1968. Printre partenerele sale de scenă s-au numărat Maria Marini, Lulu Nicolau, Lilli Dusescu, Lucia Roic, Corina Bărbulescu, Adriana Codreanu, Cleopatra Melidoneanu, Mireille Constantinescu. I-a fost decernat titlul de Artist al Poporului.
Ion Dacian a murit la 8 decembrie 1981, la Bucureşti. După 1990, Teatrul de Operetă a fost numit Teatrul de Operetă ”Ion Dacian”, în prezent – Teatrul de Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”.
AGERPRES