…Am avut mari temeri emoționale în ziua când în program a figurat vizitarea zonei unde a căzut prima bombă atomică din Istoria omenirii. Citisem încă din tinerețe aproape totul despre tragicele evenimente petrecute în Japonia, la sfârșitul celui De-al Doilea Război Mondial. Doar că nu văzusem locul.
Hiroshima și Nagasaki, două lacrimi imense pe obrazul Omenirii
Chiar în aceste zile se împlinesc 78 de ani de la cumplita dramă, astfel că am vrut să evoc cele întâmplate atunci. Lumea nu a uitat – și nici nu are voie! – imensa tragedie generată de bombardamentele de la Hiroshima și Nagasaki. Amintesc că la momentul lansării celor două bombe atomice. Războiul din Europa se terminase prin Capitularea necondiționată a Germaniei. Doar Japonia nu ceda. Așa se face că pe data de 6 august 1945 SUA a lansat asupra orașului Hiroshima cea dintâi bombă atomică denumită „Little Boy”, iar trei zile mai târziu pe cea de-a doua, cunoscută ca „Fat Man” detonată deasupra orașului Nagasaki. A urmat prăpădul…
Horia C. Deliu la Hiroshima, în locul unde a căzut prima Bombă atomică în 6 august 1945
Documente secrete din Arhivele militare americane au dezvăluit peste ani că dacă „Țara Soarelui Răsare” nu se preda pe data de 15 august 1945, ar fi fost supusă atacului unei a treia bombe nucleare, care trebuia lansată deasupra Capitalei -Tokyo! Numai că data aceasta încărcătura era mult mai mare, iar pierderile de vieți omenești și distrugerile materiale ar fi fost incomensurabile.
Între timp rănile în sufletul poporului s-au mai cicatrizat, orașele au fost reconstruite și arată superb. Străinii vin curioși, se uită, fac poze. În mintea și în sufletul localnicilor a intervenit treptat uitarea, după cum este în firea umană.
Dar nu și…Iertarea !
„Shinkansen”, trenul care…„zboară” !
…Și a venit ziua când urma să călătoresc cu faimosul țug ultra-rapid, „Shinkansen”. O experiență pe care abia așteptam să o savurez. Numele înseamnă „Noua linie interurbană”, dar lumea preferă ceva mai expresiv: „Bullet train” („Trenul glonț”). Acest tip neobișnuit de locomoție a doborât Recordul mondial de viteză terestră atingând…603 km/h. El nu are…roți (???), ci levitează pe șine. De aceea nu trebuie să fie îngreunat cu bagaje mari. Ca atare, calabalâcul pasagerilor este trimis la următoarea destinație cu o zi înainte printr-un serviciu de curierat rapid. Fiecare călător are voie să ia doar o „bocceluță” cu câteva lucrușoare de igienă! Nimic mai mult. O chestie șocantă, care le-a indispus teribil pe cucoanele care veniseră blindate cu trollere uriașe pline cu boarfe, menite să-i impresioneze pe nipponi.
Așadar, timp de două zile și o noapte am „beneficiat” doar de un băgăjel în care am îndesat strictul necesar, în vreme ce valiza cu ținute asortate, schimburi și încălțări aștepta în alt oraș, la următorul hotel!
Și s-a întâmplat nu o singură dată, ci de două ori să trec prin această experiență stresantă. Inconvenientele au fost însă compensate de plăcerea de a…vâjâi precum un „Glonț”cu cca. 300 km/h pe șinele nippone. Toate detaliile, de la design-ul elegant al locomotivei și vagoanelor, la viteza incredibilă de deplasare, plus confortul, mi-au lăsat impresia că mă deplasam nu pe sol, ci pe calea aerului. Este, de fapt, o … „autostradă feroviară”, cât mai dreaptă posibil, cu multe tuneluri, viaducte și doar câteva opriri. Punctualitatea a devenit legendară.
Trenurile japoneze de mare viteză sunt super-sigure: în 56 de ani nu a murit nimeni într-un accident. Au fost numai două incidente. În 2004 o garnitură a deraiat din cauza unui cutremur, iar în 2013 un vagon a fost lovit de fulger. La Cel mai mare cutremur din Istoria Japoniei, în anul 2011 (de 9,1 pe Scara Richter) toate garniturile s-au oprit automat.
Am călătorit și în China cu un tren rapid, dar de tip…„clasic” – ca să-i spun așa – care a atins…„numai” 235 km/h. Mai mult nu a putut, pentru că avea…roți (nu este o formulare pleonastică!), frecarea de șine reprezentând o limită în dezvoltarea unor viteze mari. În schimb „bullet”-ul japonez „Shinkansen” funcționează pe principiul revoluționar numit „Maglev”, cel al levitației magnetice. Garnitura pur și simplu „plutește” peste calea de rulare, nemaiexistând vreun contact fizic între șine și vagoane. Doar așa se pot obține viteze apropiate de cele ale avioanelor!!!
Iată însă că și ambițioasa China nu se lasă mai prejos. Nu de mult a prezentat o garnitură feroviară similară ca tehnologie, ce a atins și ea viteza de 600 km/h. Costurile investiției sunt uriașe, ca atare doar țările foarte bogate și le pot permite.
Ei, japonezii mai au o năzbâtie și mai și. Vor ca în viitorul apropiat turiștii să vină fără nici un bagaj (!), urmând ca hotelurile să le ofere în regim de închiriere…îmbrăcăminte și încălțăminte (sterilizate), lenjerie și articole de igienă personală (de unică folosință)!!!
Dar bani de buzunar nu se dau???
Demisia ministrului Transporturilor…
Am și alte vești incredibile pentru români: media anuală a întârzierii trenurilor în Japonia este de… 18 secunde!!!!! Plecarea punctuală, performanța tehnologică și siguranța călătoriei pe calea ferată sunt legendare. În caz de cutremur, garniturile se opresc automat, pentru a evita riscul deraierii.
Sistemul de transport japonez este faimos pentru punctualitate. În 2017 compania feroviară și-a cerut scuze pasagerilor după ce o garnitură a plecat din stație cu 20 de… secunde mai devreme! (Vai, vai, vai, ce „dramă”a fost).
Iar acum „bomba-bombelor”: în anul 2020 ministrul Transporturilor și-a dat demisia după ce un tren de mare viteză care străbătuse 520 de km. a ajuns la destinație cu o întârziere de…două minute!!!
Să mai fac vreo comparație???
Superstiții fel de fel
Pe lângă învățăturile șintoiste și budiste prezente în viața majorității localnicilor, pot fi întâlnite ritualuri de zi cu zi, tradiții, credințe populare, obiceiuri religioase stravechi. Nu lipsesc nici superstițiile, unele dintre ele mai ciudate. Credințele primitive împărțeau lumea imaterială în spirite bune și rele. Multe prejudecăți au persistat, fiind exotice și misterioase, altele par de-a dreptul bizare. Și asta se întâmplă într-o societate super-tehnologizată precum este cea nipponă. Japonezii spun că dacă vrei binele cuiva, nu trebuie să-i scrii numele cu cerneala …roșie!? Ghinion aduce ruperea unui dinte al pieptenului sau o baretă a sandalei! Să nu coși ceva înainte de a ieși din casă, deoarece vei avea afară parte de un lucru neplăcut. Dacă pășești cu pantofi noi pe rogojina tradițională „Tatami” vei avea necazuri la serviciu! (Probabil șeful te taie de la primă…). Pentru japonezi pisicile negre aduc noroc.
Teama de ghinion se manifestă printre elevi și studenți în perioada examenelor. De aceea își procură amulete speciale „Omamori” de la temple. Dar în paralel pun și „burta pe carte”; nu se duc la… discoteci, așteptând ca spiritele bune să intervină pe lângă profesori.
Şcolile din Japonia au regulamente stricte privind înfăţişarea, uniforma şi chiar culoarea părului! Elevii nu au voie să-şi vopsească părul, să şi-l încreţească, să-i schimbe nuanţa sau să aplice extensii. Regulile privind înfăţişarea tinerilor studioși sunt stricte pentru a-i determina să se concentreze asupra studiilor.
„No comment”…mai mult! (Va urma).
Horia C. Deliu