Consumatorii vor putea face alegeri în mai bună cunoştinţă de cauză şi mai sănătoase atunci când cumpără alimente, acesta fiind principalul obiectiv al noilor reguli UE de etichetare a alimentelor adoptate, miercuri, de Parlamentul European (PE).
Pe viitor, valoarea energetică, precum şi cantităţile de lipide, acizi graşi saturaţi, carbohidraţi, glucide, proteine şi sare vor trebui să fie uşor de observat pe pachetele alimentare, astfel încât consumatorii să poată identifica mai repede aceste informaţii, potrivit unui comunicat de miercuri al PE. Noile reguli prevăd, de asemenea, că informaţiile despre alergeni vor trebui făcute disponibile şi în cazul alimentelor neambalate, aşa cum este cazul mâncării vândute în restaurante sau cantine. În acest caz, statele membre pot lua măsuri în ceea ce priveşte modalitatea în care vor face disponibile aceste informaţii către consumatori.
Provenienţa anumitor alimente, cum sunt carnea de vacă, mierea, uleiul de măsline, fructele proaspete şi legumele, trebuie deja indicată pe etichete în concordanţă cu legislaţia sectorială specifică. Acest lucru a devenit obligatoriu unde absenţa sa ar duce la inducerea în eroare a consumatorului. La solicitarea Parlamentului, această obligaţie va fi acum extinsă la carnea proaspătă provenită de la porci, oi, capre şi păsări. La doi ani de la intrarea în vigoare a noului regulament, Comisia va trebui să introducă regulile de implementare în acest scop.
Cum pot fi induşi în eroare consumatorii
Noile reguli vor asigura totodată că respectivii consumatori nu sunt induşi în eroare prin modul de ambalare al alimentelor, cu privire la aspectul, descrierea şi prezentarea cu ajutorul imaginilor. De asemenea, alimentele care arată similar cu altele, dar conţin ingrediente diferite, cum este cazul alimentelor „asemănătoare brânzei” având la bază surse vegetale (denumite „alimente imitate”), vor fi uşor de identificat.
Acolo unde un ingredient pe care te-ai aştepta să-l găseşti în mod normal a fost înlocuit, acest lucru va trebui să fie clar specificat pe partea din faţă a ambalajului, folosind un font proeminent lângă numele mărcii, se mai arată în acord. De exemplu, carnea tocată care conţine bucăţi de carne combinate trebuie să fie etichetată „carne formată”, aceleaşi reguli urmând să fie aplicate şi în cazul „peştelui format”.