Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna continuă implementarea proiectului intitulat „Motivație, stabilitate și competență – perspectiva calității formării resursei umane din școli defavorizate”. Lansat în primăvara anului trecut, acesta este foarte amplu, patru unități de învățământ covăsnene fiind implicate în activități, până în luna noiembrie a anului viitor.

Proiectul „Motivație, stabilitate și competență – perspectiva calității formării resursei umane din școli defavorizate [MSC-EDU]” , POCU/73/6/6/106918, este cofinanțat din Programul Operaţional Capital Uman  2014-2020, cod apel: POCU/73/6/6/Îmbunatățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive,componenta 1: Programul Profesori motivați în școli defavorizate, Axa prioritară: „Educație și competențe”.

Beneficiar al proiectului este Grupul Pentru Integrare Europeană, în timp ce Universitatea din Pitești, Argeș, Inspectoratul Școlar Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna sunt parteneri.  Coordonator al proiectului, la nivelul județului Covasna, este inspectorul școlar general al IȘJ, prof. Kiss Imre, care ne-a oferit informații despre scopul proiectului și stadiul acestuia.

„Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea competențelor profesionale și transversale ale personalului didactic, personalului de sprijin și managerilor școlari la nivelul judetelor Argeș, Covasna și Mureș, creșterea motivației și a stabilității pe post a acestora în vederea îmbunătățirii calității educației, prevenirii și reducerii fenomenului de părăsire timpurie a școlii. (…) Valoarea totală eligibilă a proiectului – 6.638.391,26  lei.”- a declarat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna.

Despre proiect, la modul general…

Potrivit acestuia, proiectul are durata de 30 luni, fiind implementat în  perioada 9 mai 2018 – 8 noiembrie 2020.

Proiectul cuprinde numeroase activități, printre obiectivele specifice subsumate acestora numărându-se optimizarea competențelor profesionale și transversale a 400 membri ai grupului țintă,  prin furnizarea de programe integrate de formare continuă, care să conducă la schimbări pozitive, valori, atitudini și comportamente dezirabile, la creșterea motivației, la reducerea fenomenului părăsirii timpurii a școlii și îmbunătățirea frecvenței, a rezultatelor școlare ale elevilor și a practicilor educaționale în școlile dezavantajate;  stimularea resursei umane calificate să lucreze în școlile țintă prin sprijinirea mobilității  a 180 profesori, încurajarea transferului de competențe și practici dobândite  la programele de formare continuă și la programele de conversie profesională, direct, la locul de muncă și acordarea a 50 de stimulente pentru performanță profesorilor din școlile defavorizate pentru creșterea motivației și a stabilității pe post a acestora. Un alt obiectiv specific vizează sprijinirea grupului țintă pentru creșterea calității activităților didactice și manageriale, adoptarea unor practici educaționale noi și implementarea unor instrumente pedagogice inovative prin acordarea a 400 de subvenții pentru materiale si resurse didactice și a 50 de premii pentru personalul din educație si managerii școlari din școlile defavorizate. Proiectul vizează, de asemenea, organizarea de sesiuni de formare și de schimb de experiență, crearea unei rețele de sprijin profesional și a unui centru pilot care să valorifice dialogul intercolegial, schimbul de resurse pedagogice și experiențe didactice, transferul de competențe și practici educaționale în activități de inovare și cercetare interdisciplinară, dezvoltarea conținutului și administrarea optimă a platformei electronice eLearning a proiectului, pentru furnizarea calitativă a programelor de formare continuă.

Și la modul particular…

Unitățile școlare din județul Covasna, implicate în proiect (de unde au fost selectați profesorii din grupul țintă)  sunt: Școala Gimnazială Specială Sfântu Gheorghe, Școala Gimnazială „Benkő József” Brăduț, Școala Gimnazială „Konsza Samu” Bățanii Mari și Școala Gimnazială „Máthé János” Herculian, a declarat coordonatorul județean al proiectului, inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre.

În ceea ce privește activitățile derulate, de la lansarea proiectului, în județul Covasna, prof. Kiss Imre a spus:

„În primul an de proiect la nivelul P3 (partener 3 – n.r.) – IȘJ Covasna s-au organizat șapte întâlniri de mediatizare ale proiectului în școlile partenere ca și în structurile aparținătoare. De asemenea, s-a constituit și o grupă formată din 25 de cursanți care au optat pentru conversie profesională în domeniul psihologiei, dar și pentru parcurgerea cursului Soluții de eLearning pentru formarea specialiștilor. În afară de aceasta, s-au constituit încă 4 grupe pentru cursul menționat (cuprinzând 100 cursanți). Recrutarea membrilor GT (grupului țintă – n.r.) s-a realizat prin evenimente de promovare și de informare, activități de outreach (popularizare- n.r), evaluare și selecție și de asemenea s-au luat și măsuri de menținere a membrilor GT în proiect.”- a explicat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna.

 

Activități derulate în județ

Acesta a menționat că pe parcursul lunilor octombrie, noiembrie 2018 au fost selectate 125 de cadre didactice pentru grupul țintă din cadrul Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu Gheorghe (3 grupe)  respectiv din cadrul Școlii Gimnaziale Brăduț (2 grupe). În acest sens, s-a elaborat și s-a aplicat o procedură de selecție, cu set de criterii clare și precise, de acces la proiect pentru includerea fiecărui membru din grupul țintă într-o formație de studiu/program de formare corespunzător nevoilor sale de formare și dezvoltare profesională, precum și pentru creșterea stabilității pe post, și s-a realizat și un studiu diagnostic care reprezintă punctul de plecare a proiectării programelor de formare continuă ale proiectului care vor fi furnizate membrilor grupului țintă.

„În cadrul parteneriatului s-a realizat proiectarea curriculară a programelor de formare continuă, acreditarea programelor de formare continuă în sistem blended learning (învățare mixtă – n.r.), conform legislației în vigoare, furnizarea programelor de formare continuă, evaluarea competențelor dobândite de către cursanți. Toți cei 125 de dascăli selectați în primul an au parcurs cursul Soluții de eLearning pentru formarea specialiștilor, acreditat cu 15 credite profesionale transferabile (cuprinzând și ore de teorie realizate face to face dar și aplicații efectuate pe platforma Moodle). Astfel fiecare cursant a realizat sarcini on-line și aplicații de platforma Moodle, având activități conform unei programări prealabile. Cu toții s-au familiarizat cu noile tehnologii moderne utilizate în educație și au dat dovadă de noile competențe însușite și cu ocazia evaluării finale asolvind cu toții cursul. Ei vor valorifica noile competențe însușite, în cadrul activităților educaționale derulate cu clasa de elevi.”- a declarat prof. Kiss Imre.

Potrivit acestuia, la început locațiile acreditate pentru activitățile de formare erau la sediul IȘJ Covasna și la Școala Gimnazială Specială Sfântu Gheorghe. Pe parcurs, au fost acreditate și alte locații (pentru activități de formare, cât și pentru evaluare) la Bățanii Mari, Doboșeni și Herculian.

Totodată, și pentru cadrele didactice înscrise la programul de conversie profesională s-au derulat aplicații practice, precum și mai multe sesiuni de cursuri teoretice/seminarii. Cursanții vor beneficia și de stimulente, respectiv burse prevăzute în bugetul proiectului, a menționat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna.

 

Activități în derulare, activități viitoare

Conform aceleiași surse, în această perioadă, în cadrul proiectului au fost planificate și s-au derulat următoarele activități: formarea grupului țintă (recrutarea de încă 50 de cadre didactice de la Bățanii Mari respectiv Herculian); identificarea unor noi persoane în locul celor care s-au înscris anul școlar precedent, dar nu mai predau într-una dintre școlile partenere-completarea grupelor; recrutarea membrilor grupului țintă prin evenimente de promovare și de informare, activități de outreach, evaluare și selecție; adoptarea de măsuri de menținere a membrilor grupului țintă în proiect; derularea practicii observative la nivel preșcolar de către cursanții înscriși la conversie profesională la Psihologie (grădinița desemnată de ISJ pentru această activitate fiind GPP „Árvácska” din Sfântu Gheorghe); crearea și eficientizarea funcționării unei rețele de mentorat care să sprijine cadrele didactice din școlile partenere în aplicarea achizițiilor noi în cadrul activităților educative; recrutarea și facilitarea înscrierii cadrelor didactice interesate din școlile partenere în Centrul Pilot de Cercetări Interdisciplinare.

„În semestrul I al anului școlar 2019-2020 au fost proiectate și s-au derulat conform graficului, activitățile: furnizarea, începând cu 30 august 2019, a programului de formare continuăSoluții de eLearning pentru formarea specialiștilor pentru 50 de cadre didactice din GT (grupul țintă – n.r.), (selectați din cadrul școlilor partenere de la Herculian respectiv Bățanii Mari). Pe parcursul lunii octombrie a avut loc și evaluarea finală a acestui curs, drept urmare toți cei 50 de cursanți au absolvit cu succes programul. Tot în semestrul I a fost cuprinsă continuarea programului de către persoanele cuprinse în programul de conversie la Psihologie. Toți cei 25 de cursanți au absolvit primul semestru. Evaluarea la disciplinele din semestrul I (fundamentele psihologiei, autocunoaștere și dezvoltare personală, metodologia cercetării psihologice, neuropsihologie, psihologie socială etc.) s-a derulat față în față, dar și on-line (s-au aplicat teste, cursanții au soluționat sarcini pe platformă etc.), iar cu ocazia aplicațiilor practice cursanții au realizat portofolii cu produsele activităților. ”- a mai spus coordonatorul județean al proiectului.

 

Rețea de sprijin profesional, la nivelul IȘJ

Prof. Kiss Imre a declarat că, totodată, la nivelul IȘJ Covasna a debutat și activitatea de creare a unei rețele de sprijin profesional.

„Este vorba despre o rețea de sprijin profesional care să reunească atât profesori, personal de sprijin, consilieri școlari, manageri școlari din școlile țintă, cât și reprezentanți din alte organizații interesate de educația și formarea tinerilor, precum asociații de părinți (acolo unde există, iar unde nu există, vor fi sprijiniți părinții în înființarea acestora), ONG-uri pro-active în sfera educației tinerilor, reprezentanți ai autorităților publice locale, ai comunității locale, a altor reprezentanți din școlile publice și private și chiar a altor proiecte similare în vederea facilitării schimbului de bune practici și a deschiderii orizontului profesioniștilor din sistemul de învățământ la nivelul proiectului.”- a menționat prof. Kiss Imre.

În ceea ce privește activitățile derulate recent, sursa citată a mai arătat că s-au selectat cinci mentori care au îndrumat practica observativă a cursanților înscriși la programul de conversie, urmând ca în viitorul apropiat lista acestora să se completeze cu încă 7-8 persoane din grupul țintă. Toți profesorii identificați/desemnați ca mentori vor participa la un curs de formare continuă acreditată de Ministerul Educației Naționale (MEN).

În plus, „În perioada august – octombrie 2019 s-au înscris 20 de persoane din GT (grupul țintă –n.r) în Centrul Pilot de Cercetări Interdisciplinare constituit în cadrul Universității din Pitești. În cadrul centrului sunt proiectate: 8 ateliere de lucru creative interdisciplinare; 6 comisii metodice/an școlar/școală parteneră; 2 cercuri pedagogice/an școlar/județ; realizarea unor ghiduri metodice trilingve pentru cadre didactice/mentori/manageri școlari.”- a precizat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.

Acesta a mai informat că începând cu 1 noiembrie (a.c.), proiectul cuprinde furnizarea de programe de formare continuă pentru cadrele didactice și personalul de sprijin din grupul țintă (125 de persoane) sub forma a două pachete integrate de programe moderne de formare continuă, organizate astfel: pachet integrat de formare continuă, care conține două module/ programe de formare continuă – cu tema „Schimbări curriculare și formarea de comportamente prosociale în educația de azi” (100 ore, 25 credite), și cu tema „Self-managementul învățării și motivației sustenabile în educație” (100 ore, 25 credite); și un pachet integrat de formare continuă, structurat în două module/programe de formare continuă: „Psihopedagogia diversității, interculturalitate și educație incluzivă” (100 ore, 25 credite) și ,,Strategii de abordare și prevenire a situațiilor de risc în educație” (100 ore, 25 credite).

Ana Ciorici COSTACHE

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail