A trecut la cele veșnice distinsa dăscăliță Elena (Nuți) BORICEAN, născută Popica, învățător,  profesor învăţământ primar şi de psihologie-logopedie. născută în 13 iunie 1951, în Întorsura Buzăului, jud. Covasna. După absolvirea Şcolii Gimnaziale,„Gheorghe Zaharia”, din oraşul natal, a urmat cursurile Liceului Pedagogic, „Gheorghe Şincai” Blaj, şi ale facultăţii de Psihologie, din cadrul Universităţii, Lucian Blaga”, din Sibiu.  A activat 44 de ani în învăţământ, la următoarele şcoli: Şcoala nr.2 Sita Buzăului şi Şcoala nr. 2 Înt. Buzăului (1971-1977), Şcoala, Varadi Jozsef” Sf. Gheorghe (1977-1993), Şcoala Speciala Sf. Gheorghe (2011-2012 – profesor logoped), Casa Corpului Didactic, Csutak Vilmos” Sf. Gheorghe jud. Covasna (2011-2014, profesor metodist, cu normă redusă).

Timp de 18 ani, în perioada 1993-2011, a fost inspector şcolar pentru învăţământ primar şi alternative educaţionale, la Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna. Pe lângă activitatea la clasă, a îndeplinit diverse responsabilităţi cum ar fi: responsabil al comisiei metodice a învăţătorilor şi al cercului pedagogic – municipiul şi zona Sf. Gheorghe; metodist al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna şi al Casei Corpului Didactic, formator de cadre didactice şi expert formator şi de monitorizare şi evaluare în diferite proiecte. În întâlnirile profesionale,  obișnuia să afirme că, obiectivul  său principal ca dascăl  a fost  „ întotdeauna acela de a asigura elevilor o instruire şi educaţie de calitate”,  și să le fie acestora,  partener şi suport în învăţare. În același timp, s-a luptat cu toate puterile, și a reușit, în ciuda tuturor greutăților  și a piedicilor întâmpinate,  să  mențină  învățământul în limba română, în județul Covasna.  A fost  o promotoare consecventă a noului în învățământ, fiind cea care a inițiat și implementat alternativele educaționale, ca modalitate de ridicare a calității actului educațional, județul Covasna fiind printre primele județe din țară care au beneficiat de alternativa step by step.

În calitate de inspector pentru învățământul primar a urmărit realizarea unor obiective care să conducă la ridicarea calității învățământului primar covăsnean: îmbunătăţirea competenţelor profesionale ale colectivului de învăţători din judeţ şi a competenţelor de bază ale elevilor;  creşterea prestigiului învăţătorilor de la clasele cu predare în limba română, în cadrul comunităţilor şcolare  locale,judeţene şi naţionale;  schimbarea mentalităţii cadrelor didactice, privind relaţiile democratice în clasa de elevi şi relaţionarea cu familiile acestora.  Cu bune rezultate a coordonat şi monitorizat practica pedagogică şi comisiile de examinare a competenţelor elevilor din clasele cu profil pedagogic din judeţ, și s-a implicat cu dragoste, în  sprijinirea cadrelor didactice debutante pentru a le asigura un parcurs eficient în carieră.

În exercitarea activităţi de conducere-îndrumare şi control în domeniul învăţământului primar şi al alternativelor educaţionale a fost membru în diferite comisii şi consilii la nivelul Inspectoratului Școlar Județean, cum ar fi: responsabilul programelor ,,Alternative educaţionale”, ,,A doua şansă” învăţământ primar,  ,,Învăţământ rural”.  A implicat cadrele didactice în proiecte îndrăznețe, pragmatice și eficiente precum: elaborarea de reviste de specialitate și  caiete de lucru pentru elevi;  organizarea cercurilor pedagogice ale învăţătorilor împreună cu profesorii de religie ortodoxă din şcoli pe teme de interes comun; derularea unor  activități de promovare a tradițiilor şi culturii românești din județ (ex. Valea Mare, Dobârlau, Lădăuţi ș.a); organizarea de schimburi de experiență  între învățătorii din cele cinci zone ale județului Covasna, precum și cu învățătorii din județul Harghita; participarea cu învățătorii din județ,  la simpozioane naţionale,  unde a prezentat realizarile actuale ale învătătorilor covăsneni, și cele  din perioada interbelică; inițierea  și organizarea  simpozionului învățătorilor din judeţ cu tema ,,Învățătorul şi reforma”.

Unele din proiectele inițiate de inspectoarea Elena Boricean, continuă și în prezent, fiind apreciate unanim de  către învățătorii din județul Covasna. În acest sens, se remarcă   tabăra de perfecţionare a învăţătorilor din Judeţul Covasna  și concursul  judeţean interdisciplinar al echipajelor claselor a IV-a.  La întâlnirile profesionale obișnuia să afirme: „Învățătorii sunt cei care aprind flacăra cunoașterii și bucuria emoției în sufletul elevului! Noi suntem învățători pentru că așa ne-am dorit și nu oricine poate să facă acest lucru. Suntem mândrii că suntem învățători”.  Iubea, prețuia, sprijinea și lupta pentru menținerea și afirmarea învățământului primar în limba română din județul Covasna.  A fost alături de colegii cu care a lucrat, de-a lungul carierei sale, câștigându-și stima și respectul, de la învățătorul stagiar,  până la inspectorul general și conducerea Ministerului Învățământului/

Ca metodist şi formator de cadre didactice s-a preocupat în mod deosebit  de activitatea de formare profesională personală şi a cadrelor didactice pe care le-a coordonat. Este autoarea mai multor articole, studii, publicaţii şi lucrări metodico-ştiinţifice, printre care: Culegere de exerciţii şi jocuri didactice pentru clasele I-IV, Rolul jocului didactic în dezvoltarea vorbirii elevilor, Dezvoltarea abilităţilor de gândire critică la elevii din ciclul primar, Monografie profesională – Învățător-Institutor, Interculturalitatea la nivel preşcolar şi primar (Caiet metodic) revistele Învăţământul primar covăsnean (iniţiator şi coordonator), Judeţul Covasna” – în sprijinul învăţătorilor din clasa a III a (capitolul IV), Dialog Didactic etc.

A publicat numeroase  articole pe teme pedagogice și de psihiologie,  dintre care: Învătământul primar covăsnean între tradiţie și reformă;  Drepturile omului-informaţii și sugestii pentru învățători; Evaluarea rezultatelor școlare; Învățarea activă;  Consideraţii privind procedeele de formare a deprinderilor de citire;  Perspective didactice în clase cu predare simultane; Școala şi familia un parteneriat necesar; Combaterea discriminării”;  Strategii şi tehnici didactice inovative;  Perceptia asupra schimbărilor în sistemul educaţional etc.

Fiind o adevarata româncaă,animată de profunde sentimente patriotice ,s-a implicat în organizarea ,,Ligii cultural creștine Andrei Șaguna,,fiind membru fondator al acesteia.

O recunoaştere a întregii activităţi desfăşurate o reprezintă distincţiile primite, dintre care menţionăm: titlul de Învăţător evidenţiat acordat de Ministerul Învăţământului, medalia, MERITUL PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT în clasa I – pentru abnegaţia şi devotamentul puse în slujba învăţământului românesc” acordată de preşedintele României Ion Iliescu, în anul 2004, Diploma de excelenţă pentru întreaga activitate derulată în sprijinul învăţământului românesc acordată de Asociaţia Pedagogilor Români, Covasna.    La primirea titlului de  Cetățean de onoare al comunității românești din Sfântu Gheorghe, în anul 2016. cu modestia recunoscută a declarat  „Mă bucur că am reușit să ajut comunitatea și sper să reușesc și mai departe”.

 

Fire generoasă,  optimistă și  veselă  a iubit și a fost iubită de familie, iar după ieșirea la pensie, împreună cu soțul Liviu,  s-a dedicat, cu trup și suflet, creșterii și educării celor trei nepoate, dăruite de familia fiului  Cosmin și nora Simona.   Prin tot ceea ce a făcut pentru învățământul românesc din județul Covasna, va rămâne mereu în amintirea comunității, ca un om bun, dedicat școlii și oamenilor,  un dascăl implicat în viața cetății, căruia îi datorăm respectul și recunoștință cuvenită.

Maria Bularca, Ioan Lăcătușu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail