La Școala Gimnazială „Romulus Cioflec” din Araci, elevii clasei a IV-a, coordonați de profesor pentru învățământ primar Andreea Emanuela Mancaș au, începând din acest an școlar, în sala lor, un „magazin” al faptelor bune. Inițiativa, preluată de la cadre didactice din localitatea brașoveană Budila, a fost foarte bine primită și în localitatea covăsneană, având ca rezultat îmbunătățirea prezenței școlare, dar și creșterea motivației și captarea atenției copiilor.
La finalul fiecărei săptămâni, sala de clasă a prof. pentru învățământ primar Andreea Emanuela Mancaș devine locul în care se deschide un magazin special: „magazinul” faptelor bune, un loc în care prezența copiilor la școală, rezultatele și implicarea lor sunt răsplătite prin „bronede” (moneda creată pentru clasa Andreei Mancaș, intitulată clasa „Broscuțelor”), cu care copiii își pot cumpăra diverse obiecte, îndeplinindu-și visuri și nevoi.
Tot ceea ce se găsește în magazin provine de la oameni cu suflet mare, prieteni ai Andreei și nu numai, care auzind despre proiectele sale, i-au venit imediat în ajutor, prin donații.
Ideea este una preluată de la colegele din localitatea brașoveană Budila, acolo unde „magazinul clasei” împlinește trei ani. Momentul va fi sărbătorit împreună, de către dascăli și elevi ai celor două școli:
„Magazinul clasei nu a fost dezvoltat de mine, ci este ideea nemaipomenită a colegelor mele de la Budila, mai precis a doamnei Elza Fejer, cu care m-am cunoscut în cadrul programului de Leadership în Educație, susținut de Teach for Romania. La Budila, Magazinul clasei a devenit cumva magazinul școlii, pentru că de 3 ani participă mai multe clase, astfel că magazinul lor a prins amploare, având sponsori și donații din cele mai diverse și folositoare elevilor. Ideea Magazinului este, de fapt, aceea de muncă și răsplată. Copiii sunt răsplătiți în primul rând pentru prezență (…), apoi pentru teme făcute, note bune, cărți citite, primind un fel de bancnotă creată de doamnele învățătoare. În decursul zilelor de școală, ei strâng aceste bancnote, iar la finalul săptămânii, respectiv a lunii (cum fac colegele de la Budila), elevii participă la Magazinul clasei și vin ca la magazin, să își cumpere absolut orice își doresc, de la jucării, rechizite, dulciuri, produse de igienă, haine și încălțăminte.”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, Andreea Emanuela Mancaș.
Prin intermediul acestui „Magazin”, elevii nu doar că își pot achiziționa obiecte pe care și le doreau de multă vreme, dar ei se și dezvoltă, pe mai multe planuri:
„Inițierea acestui Magazin în cadrul clasei noastre a fost una din cele mai bune decizii luate, pentru că datorită lui s-a îmbunătățit prezența, a crescut dorința de a lucra suplimentar, de a citi și de a progresa a elevilor. Totodată acest Magazin al clasei nu doar că este util pentru motivarea elevilor, el în sine este un mod de a le dezvolta abilitățile de numerație și literație – fiind nevoiți să țină socoteala banilor pe care i-au strâns, să calculeze atunci când doresc să cumpere mai multe produse, cât și să citească lista de prețuri și specificațiile produselor vândute. Totodată, prin magazinul clasei facem și Educație financiară, dezbatem și prioritizăm nevoile, înaintea lucrurilor mai puțin folositoare. La sfârșitul lunii ianuarie, colegele de la Budila ne-au invitat să participăm la Magazinul lor, sărbătorind astfel împreună, 3 ani de la inițierea acestui program, așa că îi vom vizita cu mare bucurie. Copiii sunt extrem de nerăbdători și își strâng bronede până atunci.”- a spus prof. Andreea Emanuela Mancaș.
Proiecte cu suflet, pentru suflete
Aceasta nu este singura activitate prin care Andreea vine în sprijinul elevilor săi, ea fiind implicată în numeroase proiecte, atât ca urmare a parcurgerii Academiei de Leadership în Educație – Teach for Romania- cât și ca dovadă a firii sale- Andreea Mancaș fiind un om și un cadru didactic implicat, serios și cu multă dăruire și drag pentru profesie. Unul dintre proiectele pe care le derulează, împreună cu colegele sale, vizează dezvoltarea infrastructurii școlii. Mai exact, crearea și dezvoltarea bibliotecii instituției.
„Ca proiecte, de când am parcurs Academia de Leadership în Educație – Teach for Romania- de anul trecut, am prins tot mai mult curaj, așa că sunt implicată în mai multe proiecte. De exemplu, este un proiect în derulare pe care îl susțin în cadrul școlii noastre, împreună cu colegele de Limba română de la gimnaziu, care se numește Bibliotecă pentru școala mea, proiect care se derulează pe un an întreg, în cadrul căruia elevii de gimnaziu trebuie să citească 10 cărți și să facă proiecte de prezentare a acestor cărți cât mai originale, miza fiind una destul de mare, o bibliotecă în valoare de de 5000 de RON pentru locul I, 3500 RON, pentru locul al II-lea, respectiv 2000 RON, pentru locul al III-lea, premii pentru elevi de 100 RON, lunar, iar pentru profesorul coordonator, premiul cel mare de 5000 de RON. ”- ne-a spus Andreea Mancaș.
Totodată, învățătoarea se numără printre cadrele didactice din școala sa, implicate în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), în cadrul căruia ține ore suplimentare pentru elevi, dar derulează, în paralel și alte proiecte și activități pentru elevi.
„Un alt proiect în care sunt implicată este PNRAS, în cadrul căruia țin ore suplimentare de teme tot cu elevii de gimnaziu: aceștia primesc o masă caldă, își fac temele, apoi desfășurăm activități de cunoaștere și dezvoltare personală. Totodată, țin ore de aerobic cu elevele de gimnaziu în cadrul aceluiași program, iar în paralel am creat o trupă de dans intitulată Ohana- familie în hawaiană), cu care am participat la fiecare serbare și eveniment din cadrul școlii noastre, din ultimii 2 ani), dar cu care intenționez să merg mai departe și să ieșim și în afara școlii, să participăm la concursuri de dans. De curând am încheiat o colaborare minunată cu organizația Grow and Know, cu care voi desfășura o sumedenie de activități, chiar mâine (azi, 13 ianuarie- n.r), avem o primă vizită a lor, vor veni cu o doamnă dentist, pentru a discuta despre igiena dentară. Pe viitor, plănuim să aducem în școală două programe susținute de aceștia, un After-school pentru elevii de clasele I-II, cât și Psiholog la școala din sat. Însă problema spațiului ne ține puțin pe loc, trebuie să vedem ce soluții putem găsi.”- a explicat Andreea Mancaș.
În demersurile sale, tânăra este susținută de către conducerea școlii, de colegii săi, de prieteni, dar și de oameni care au aflat despre activitatea sa, prin intermediul rețelelor sociale:
„Am noroc să cunosc mulți oameni nemaipomeniți, iar promovarea activităților pe FaceBook ajută foarte mult. Suntem văzuți și susținuți de grădinițe și școli din Brașov, de oameni din toate domeniile, atât din țară, cât și din afară, îi avem aproape pe Cercetașii României– Brașov, cu care vom mai derula activități anul acesta, Grădinița Heidi care an de an ne susține, dar mai ales organizația în care am intrat de anul trecut, Teach for Romania, care ne sprijină din umbră. Ce să zic? Sunt super mândră de copiii mei și vreau să îi cunoască toată lumea și să depășim preconcepțiile despre copiii din zonele vulnerabile. Cu cât avem mai multă încredere în ei, cu atât mai mult cresc și ne dovedesc că și ei POT.”- a declarat Andreea Mancaș.
Ana Ciorici Costache