Operatorii economici din județ care doresc să fie școlarizați elevi în învățământul dual și în învățământul profesional de stat,  pentru anul școlar 2018-2019, vor trebui să transmită către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (la adresa www.tvet.ro), respectiv la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Covasna, solicitarea de școlarizare, pe calificări și număr de locuri. O întâlnire de informare pe această temă a avut loc marți, 24 octombrie, la Liceul Tehnologic „Berde Áron” din Sfântu Gheorghe.

La întâlnire au fost invitați aproximativ 20 de operatori economici, majoritatea având activitate în domeniul turismului, serviciilor și alimentației publice.

Inspectorul pentru Învățământ Profesional și Tehnic din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. Marius Popescu, a declarat că evenimentul și-a propus, în special, să ducă la dezvoltarea învățământului dual în județul Covasna, inițiat din acest an școlar la Liceul Tehnologic „Kos Károly” – arondat la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” din Sfântu Gheorghe.

„Scopul întâlnirii este de a prezenta această oportunitate de dezvoltare a învățământului dual în județul Covasna, pentru că după se știe, deja au fost școlarizate în acest an școlar două clase de învățământ profesional dual: o clasă de confecționer produse textile din domeniul de industrie textilă și o formațiune de studiu formată din două grupe, jumătate din domeniul industrie alimentară având calificarea de prelucrarea produselor din carne și pește, respectiv jumătate de grupă din domeniul fabricării produselor din lemn, cu calificarea de tâmplar universal. Am dori, cu această ocazie, să îi motivăm pe partenerii noștri, operatori economici din domeniul turismului și serviciilor, respectiv al alimentației publice, să se implice mai activ în acest sector economic și să avem o încercare de pionierat (privind învățământul dual) și în aceste domenii.”- a declarat, marți, pentru „Mesagerul de Covasna”, inspectorul Marius Popescu.

Acesta  a afirmat că învățământul dual oferă oportunitatea operatorilor economici de a-și forma viitorii angajați. Pe de altă parte, elevii care aleg această formă de învățământ vor avea, pe lângă șansa de a efectua practica la operatorii economici din domeniul pe care au ales să-l studieze, posibilitatea de a primi două burse: bursa profesională, în valoare de 200 de lei, din partea statului,  și o bursă în cuantum de 200 de lei, din partea operatorului economic.

Ce este învățământul dual?

Potrivit informațiilor oferite de către domnul inspector, învăţământul profesional de tip dual reprezintă o formă de organizare a învățământului profesional, organizat la inițiativa operatorilor economici interesați în calitate de potențiali angajatori, asigurând oportunități sporite de educație și formare profesională de calitate, în relație cu un potențial loc de muncă. Acest tip de învățământ se poate organiza în școli profesionale independente sau în cadrul liceelor tehnologice, unități de învățământ acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională iniţială pentru calificările de nivel 3 al Cadrului Național al Calificărilor, aprobat prin HG nr. 918/2013. Învățământul profesional de tip dual se poate organiza numai în parteneriat cu operatorii economici autorizaţi, pe baza unei metodologii specifice. Operatorii economici, parteneri de practică, trebuie să asigure resursele materiale și umane necesare pregătirii practice a elevilor în cadrul activităților de instruire practică și a stagiilor de pregătire practică derulate pentru dobândirea calificării profesionale.

Cine poate urma învățământ profesional de tip dual?

Învățământul profesional de tip dual se adresează elevilor care au absolvit clasa a VIII-a. Pentru pregătirea practică elevii încheie un contract individual cu un operator economic, partener de practică al școlii.

În ce constă pregătirea profesională?

Conform informațiilor oferite de către inspectorul Marius Popescu, pregătirea profesională este organizată pentru calificări profesionale de nivel 3 (de exemplu: operator la mașini cu comandă numerică, sudor, electrician exploatare joasă tensiune, bucătar, comerciant vânzător, etc.), stabilite de operatorii economici care solicită organizarea de învățământ de tip dual.

Pregătirea teoretică se realizează în cadrul școlii, iar pregătirea practică la operatorul economic, după cum urmează:  în clasa a IX-a 20% pregătire în companie și 80% în școală;  în clasa a X-a 60 % pregătire în companie și 40% în școală, iar în clasa a XI-a 70%, pregătire în companie și 30% în școală .

Potrivit aceleiași surse, elevii din învăţământul profesional de tip dual vor susţine, după primul semestru din anul al II-lea de formare profesională, o evaluarea intermediară care atestă nivelul de pregătire teoretică şi practică. Cei care nu promovează evaluarea intermediară vor participa la programe de pregătire remedială, în școală, pentru componenta de pregătire teoretică,  și la operatorul economic pentru componenta de pregătire practică, la finalul căruia vor susţine încă o dată această evaluare. Elevii vor fi evaluaţi de echipe formate din profesor, maistru instructor şi tutore de practică. Pentru monitorizarea practicii derulate la operatorii economici, unitatea de învăţământ va asigura un cadru didactic pentru fiecare grupă, care va urmări respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă stagiul de practică se desfăşoară la unul sau la mai mulţi operatori economici.

Conform informațiilor oferite de către domnul inspector, „operatorii economici la care se desfăşoară pregătirea practică a elevilor din învățământul profesional de tip dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate. Pentru buna desfășurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrele didactice coordonatoare de practică. Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator de practică sunt stabilite prin contractul individual de pregătire practică. Tutorii și cadrele didactice din școală stabilesc împreună programul de pregătire profesională al elevilor și asigură evaluarea performanțelor elevilor pe durata pregătirii.       ”

Beneficii pentru elevi

Așa cum s-a amintit anterior de către inspectorul Marius Popescu, elevii care urmează acest traseu de pregătire profesională beneficiază, din partea statului, pe baza Hotărârii Guvernului României nr. 1062/2012 privind modalitatea de subvenționare de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează învățământul profesional, de o „bursă profesională” lunară, în cuantum de 200 RON.

Din partea operatorilor economici, elevii din învățământul profesional de tip dual beneficiază de susţinere financiară acordată pe baza unui set de criterii clare, stipulate în contractele de practică, prin care se încurajează o atitudine responsabilă față de muncă și formare profesională.  Această susținere financiară acordată de operatorul economic, partener de practică, va include cel puţin: bursă, cheltuieli cu examinările de medicină a muncii şi analize medicale obligatorii, asigurare de risc, echipamente de lucru şi de protecţie, conform cerinţelor şi riscurilor la locul de muncă. Operatorii economici, parteneri de practică, pot acorda elevilor din învățământul profesional de tip dual şi alte forme de susţinere şi stimulente financiare: asigurarea cheltuielilor de transport, masă, cazare, în condiţiile legii și în conformitate cu prevederile contractului cadru pentru formarea profesională a elevilor.

Beneficii pentru operatorii economici

Inspectorul Marius Popescu a precizat că operatorii economici care se implică în învățământul dual beneficiază de o serie de facilități prevăzute de Codul fiscal, cum ar fi faptul că firmele care acordă burse și drepturi pentru cazare și transport pentru elevi, scad din impozitul pe profit sumele aferente, în condiţiile în care suma totală acordată se încadreze în limita maximă de 3% din cifra de afaceri şi nu depăşește 20% din impozitul pe profit datorat.

Tot dumnealui ne-a spus că în vederea stimulării implicării operatorilor economici în educația și formarea profesională a elevilor, Ministerul Educației a propus revizuirea și includerea în Codul Fiscal a unor stimulente/facilități, cum ar fi deductibilitatea cheltuielilor efectuate de agenții economici pentru orice formă de pregătire teoretică sau practică a elevilor, în cadrul firmei.

Operatorii economici, implicați în realizarea Curriculumului în Dezvoltare Locală

Conform informațiilor oferite de către inspectorul Marius Popescu, operatorii economici sunt implicați în realizarea Curriculumul în Dezvoltare Locală (CDL). CDL este o componentă a Curriculumului Național, constituie oferta curriculară specifică fiecărei unităţi de învăţământ şi este realizat în parteneriat cu operatorii economici.  Prin această ofertă curriculară se asigură cadrul necesar adaptării pregătirii profesionale a elevilor la cerinţele și nevoile concrete ale operatorilor economici și implicit, la nevoile pieţei muncii locale şi regionale. Operatorii economici participă, în mod direct, la selecţia elevilor care se înscriu în învăţământul profesional.

Conform inspectorului, pentru o mai bună guvernanță a procesului de educație și formare profesională, prin învățământul profesional de tip dual se promovează un management participativ, care facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul școlii. Ca urmare, Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ va include, în calitate de membru, un reprezentant al operatorului economic, partener de practică, din cota aferentă reprezentanţilor părinţilor din unitatea de învăţământ respectivă.

Potrivit aceleiași surse, în învăţământul profesional de tip dual poate fi încadrat şi personal didactic asociat, specialiști din cadrul operatorului economic, în condiţiile legii.

Operatorii economici, parteneri de practică pot contribui financiar la dotarea şi funcţionarea unităţii de învăţământ.

Posibilități pentru elevi, după absolvire

În ceea ce privește finalitatea acestei forme de învățământ, informațiile oferite de către domnul inspector Marius Popescu  arată că învăţământul profesional de tip dual se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale de nivel 3 al Cadrului Național al Calificărilor, corespunzător nivelului de referinţă 3 al Cadrului European al Calificărilor. Absolvenţii învăţământului profesional de tip dual care promovează examenul de certificare a calificării profesionale dobândesc certificat de calificare profesională şi suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.

Potrivit aceleiași surse, absolvenţii învăţământului profesional de tip dual care promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI-a a învăţământului liceal, în condiţiile legii și ale reglementărilor specifice stabilite de Ministerul educaţie.

Solicitările au început să se contureze

„Calendarul școlarizării se află încă  în formă de ciornă, dar în cursul lunii noiembrie, operatorii economici trebuie să își exprime doleanțele, să ne transmită dacă doresc să școlarizăm clase profesionale în domeniul lor, atât clase de învățământ profesional dual, cât și clase de învățământ profesional de stat. Aceste forme de învățământ pot fi derulate numai la solicitările agenților economici. Ei pot solicita, ori forma de dual, ori forma tradițională, de învățământ profesional cu durata de trei ani.”- a spus inspectorul Marius Popescu.

Întrebat dacă există posibilitatea de înființare a claselor de învățământ dual și în alte localități din județ, acesta a răspuns: „În localități mai mici este dificil. Din păcate, nu există acel suport economic care să asigure școlarizarea. De exemplu, după cum s-a putut observa, în domeniul serviciilor și alimentației publice trebuie să se implice mai  mulți agenți economici pentru a se forma o clasă (…). În localitățile mai mici, ar fi oportun ca agenții economici din anumite domenii să formeze o asociație, un consorțiu…. să se asocieze pentru a putea susține o clasă, de exemplu.”

Potrivit inspectorului, la finalul discuțiilor purtate cu agenții economici prezenți marți la întâlnire au fost exprimate verbal aproximativ 40 de cereri (deocamdată) pentru școlarizarea elevilor în calificările: bucătar, ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație, lucrător hotelier.

„Sperăm ca numărul cererilor în aceste domenii să crească în zilele următoare.” – a conchis inspectorul Marius Popescu.

Ana Ciorici Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail