Lucrările efectuate de societatea Gospodărie comunală SA în cadrul proiectului denumit „Implementarea unui sistem digital de monitorizare și prognoză pentru identificarea pierderilor de apă a sistemului de alimentare cu apă potabilă din Municipiul Sfântu Gheorghe” aduce beneficii, pe termen lung.
Însă, reluarea furnizării apei potabile, după întreruperile cauzate de efectuarea lucrărilor aduce nemulțumiri în rândul consumatorilor care constată că la robinetele din locuințe curge apă tulbure (chiar neagră).
În legătură cu această situație neplăcută, biroul de presă al societății transmite lămuriri, prin intermediul unui comunicat pe care îl redăm în totalitate:
La fiecare lucrare de reparație în rețea, Gospodărie Comunală SA informează consumatorii că, odată cu reluarea furnizării serviciului, pot apărea deficiențe în parametrii de presiune şi de calitate ai apei. În ultima perioadă, la Sfântu Gheorghe aceste probleme au apărut mult mai frecvent, astfel că operatorul regional consideră important să le explice clienților săi care sunt cauzele.
Ca parte a programului de digitalizare, în mai multe zone din oraș au fost instalate debitmetre și dispozitive de închidere, care vor fi utile în cazul unor lucrări viitoare. Datorită acestora, mai puțini consumatori vor rămâne fără apă potabilă, deoarece vor trebui închise doar secțiuni mai mici ale conductei.
Referitor la calitate, este important de menționat că de vină pentru cazurile în care apa capătă o culoare similară cafelei sunt particulele de sedimente desprinse din conducte. Reprezentanta sistemului de management al calității, protecția mediului și siguranța sănătății ocupaționale, Szántó Zsuzsa, a explicat că în urmă cu câteva decenii compania nu dispunea de echipamentele de filtrare eficiente pe care le are astăzi, astfel încât fierul și manganul natural care însoțesc apa se depuneau pe pereții conductelor. Majoritatea blocurilor din oraș au fost construite în această perioadă, iar depunerile nu au dispărut. Deși substanța negricioasă nu este dăunătoare pentru sănătate, compania este conștientă că oamenii nu doresc să folosească apă tulbure nici măcar pentru igienă. Din acest motiv, Gospodărie Comunală le recomandă consumatorilor să lase robinetele pornite până când apa tulbure devine clară.
Bács Benke Eszter, directorul tehnic al companiei, atrage atenția că instalarea debitmetrelor și a robinetelor de închidere a schimbat direcția de curgere a apei în mai multe locuri, ceea ce a cauzat agitarea sedimentelor. O situație similară apare atunci când se fac reparații în rețea, când apa este oprită sau când presiunea scade: materialul, care altfel ar trece neobservat, este agitat și provoacă turbiditate. În majoritatea cazurilor, după câteva minute de curățare, apa nu mai este tulbure. În cazuri rare, însă, poate dura una sau două zile până când apa devine perfect clară.
„Ne cerem scuze pentru neplăcerile cauzate în acest mod. Înțelegem că este neplăcut pentru toată lumea atunci când aspectul apei este respingător. În condiții normale, această problemă ar trebui să dispară rapid. Dacă nu se întâmplă așa, este important să fim informați despre această problemă, pentru a putea interveni prin spălări suplimentare sau cu alte soluții. Rugăm consumatorii să ne anunțe în cazul în care problema persistă mai multe ore. Odată ce consumatorii ne informează despre prezența turbidității, colegii noștri iau măsurile necesare pentru a restabili calitatea apei. Numărul dispeceratului nostru se găsește în partea de sus a site-ului nostru www.apacov.ro. Sunați-ne dacă observați probleme!”, a transmis Kozsokár Attila, directorul companiei de apă.
Informarea locuitorilor cu privire la sistarea furnizării apei potabile prin intermediul paginii de Facebook a societății (urmărită de aproape 6000 de persoane) este benefică, dar nu suficientă.
Acest lucru l-am constatat și eu, dar și cititorii Mesagerul de Covasna (și nu numai) în cursul zilei de 7 septembrie, când la robinet nu a mai curs niciun strop de apă, începând cu ora 8.00, fără ca locuitorii afectați de întreruperea furnizării apei potabile să fie informați…și prin intermediul mass-mediei locale, urmărită zilnic de peste 100.000 de cititori.
Aceste anunțuri DE INTERES PUBLIC sunt publicate GRATUIT, dacă ne sunt transmise!
Maria Crețu-Graur