În timp ce miniștrii vorbesc de țevi corodate în loc de corugate sau de recalibrarea pârâului în loc de deviere, vocea specialiștilor nu prea se aude în vacarmul amatorilor ce abordează subiectul Salina Praid, iar Libertatea a reușit cu greu să găsească un expert care să poată explica de ce s-a ajuns în această situație gravă.
Licitația fără buget
Mai mult, lipsesc banii din întreaga poveste. Cu o regulă nescrisă, o licitație din aprilie a fost câștigată de o firmă care a prezentat un proiect de drum, în loc de o lucrare hidrotehnică. Câștigătorul a ghicit cumva bugetul ascuns. O altă firmă mică a obținut un contract de 30 de milioane de lei prin încredințare directă, iar acum se discută de lucrări care ajung la aproape 90 de milioane de lei.
Pe scurt, în martie, Societatea Națională a Sării SA (SALROM) a anunțat 48 de firme că intenționează să organizeze o licitație pentru o lucrare cu un nume salvator: „Proiectarea și execuția lucrărilor pentru eliminarea pe termen lung a infiltrațiilor din albia pârâului Corund în subteranul Salinei Praid”. În întregul caiet de sarcini nu se discută despre bani, ci se precizează la punctul 4: Valoarea totală estimată este exceptată pentru publicare (prin derogare de la prevederile regulamentului de achiziții ale societății contractante). Mai clar, nu a fost stabilit un buget, iar participanții nu au știut de el. Cu o excepție. Sursele noastre susțin că un fost angajat al firmei câștigătoare lucrează acum la Salina Praid și ar fi avut acces la date confidențiale. Recomandări Pensionarii de lux ai României: reangajați la stat de partide și guvern. Ce venituri încasează lunar În continuare, din 48 de firme invitate la licitație, doar 6 s-au înscris. Cinci dintre ele au primit răspuns: nu v-ați încadrat în buget și sunteți eliminate. Un buget neprecizat, după cum am arătat.
Constructorul secret, pomenit de oficiali
De la miniștri la directorul general SALROM, Dan Dobrea, toată lumea a declarat ce va face constructorul și când. Nimeni însă nu a venit cu un nume, dacă este același care a câștigat licitația despre care nu s-a discutat. Câștigătorul licitației este firma ING Service din Miercurea Ciuc. O firmă care și-a început activitatea în 2006, cu o cifră de afaceri de peste 8 milioane de lei și 12 angajați. Între timp, compania a prins nenumărate contracte cu primăriile și instituțiile statului. Toate din zona supranumită Ținutul Secuiesc, inclusiv contracte cu Primăria Praid și Corund. Până anul trecut, societatea a ajuns la peste 170 de angajați, cu o cifră de afaceri de 139,9 milioane de lei în 2024 și un profit de 16,5 milioane de lei. Specializată în drumuri și autostrăzi, ING Service nu a executat lucrări hidrotehnice și nu are experiență, cu toate că în caietul de sarcini sunt prevăzute aceste aspecte. Societatea a promis un adevărat „miracol” în ofertă: 12 zile ca termen de proiectare, față de competitori care au oscilat în 40 și 144 de zile. Promisiunea este greu de pus în practică, din două motive: în proiectare sunt incluse studiile geotehnice și topografice, dar și certificatul de urbanism.
Citeşte întreaga anchetă pe acest subiect, realizată de Libertatea, aici: Drumul spre dezastru de la Salina Praid: Licitații, încredințări directe și ajutoare de peste jumătate de miliard de lei. Oficialii aveau date despre pericol