227 unități de învățământ covăsnene încep semestrul al doilea în scenariul 1, așa- numitul „scenariu verde” și 76 de unități de învățământ vor începe în scenariul 2 –„galben”, arată datele Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna.

În cadrul unei conferințe de presă ce a avut loc joi, inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, prof. Kiss Imre a oferit informații și clarificări cu privire la începerea semestrului al doilea și la redeschiderea fizică a școlilor din județ.

Inspectorul școlar general a declarat că, tot ieri, unitățile de învățământ covăsnene au primit informații cu privire la cazurile pozitive de COVID-19, din ultimele 14 zile, la nivel de Unități Administrativ Teritoriale. Conform datelor, în județ nu sunt, deocamdată,  unități administrativ teritoriale în care să se aplice scenariul roșu. Sunt însă, 10 în scenariul galben (Arcuș, Cernat, Chichiș, Dalnic, Dobârlău, Lemnia, Poian, Sfântu Gheorghe, Turia, Valea Crișului) și restul de 35, în scenariul verde.

În ceea ce privește unitățile de învățământ, datele actualizate vineri după-masă, de IȘJ Covasna arată că 227 dintre acestea vor începe în „scenariul verde”, în timp ce 76 vor începe semestrul al doilea în „scenariul galben”.

Trebuie precizat că potrivit Ordinului comun pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2,  scenariul 1 („verde”) este atunci când incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate e mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori și presupune participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie; scenariul 2 („galben”) este atunci când incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000, dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori și constă în: a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie; b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu, iar scenariul 3 („roșu”) presupune că incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori și constă în a)participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu.

Conform situației realizate de IȘJ Covasna și actualizată vineri după-masă, în scenariul 2 – „galben”, încep semestrul al doilea: Școala Gimnazială „Dr. Gelei József” Arcuș, Grădinița cu Program Normal Arcuș, Școala Gimnazială „Végh Antal” Cernat; Grădinița cu Program Normal Albiș; Școala Primară Albiș; Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Cernat, Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Cernat, Școala Gimnazială „Bod Péter” Cernat; Școala Primară „Szabó Lajos” Icafalău; Școala Gimnazială „Gábor Áron” Chichiș; Grădinița cu Program Normal Băcel; Școala Gimnazială Băcel; Grădinița cu Program Normal Chichiș; Școala Gimnazială „Darkó Jenő” Dalnic; Grădinița cu Program Normal Dalnic; Școala Gimnazială Dobârlău; Grădinița cu Program Normal Dobârlău; Grădinița cu Program Normal Lunca Mărcușului; Școala Primară Lunca Mărcușului; Grădinița cu Program Normal Mărcuș; Școala Primară Mărcuș; Grădinița cu Program Normal Dobârlău Vale; Școala Primară Dobârlău Vale; Școala Gimnazială „Bem József” Lemnia; Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Lemnia; Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Lemnia; Școala Primară Nr. 2 Lemnia; Școala Gimnazială „Trefán Leonárd” Poian; Grădinița cu Program Normal Belani; Școala Primară „Tuzson János” Belani; Grădinița cu Program Normal „Napocska” Poian, unitățile de învățământ din Sfântu Gheorghe, Grădinița cu Program Normal Chilieni; Școala Primară „Mánya Béla” Chilieni; Grădinița cu Program Normal Coșeni; Școala Gimnazială „Kicsi Antal” Turia; Grădinița cu Program Normal Alungeni; Școala Primară „Reményik Sándor” Alungeni; Grădinița cu Program Normal „Gárdonyi Géza” Turia; Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Turia; Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Turia; Grădinița cu Program Normal Nr. 3 Turia; Școala Gimnazială „Karatna” Turia; Școala Primară „Jókai Mór” Turia; Școala Primară Nr. 3 Turia; Școala Gimnazială „Kálnoky Ludmilla” Valea Crișului; Grădinița cu Program Normal Calnic; Școala Primară „Bedő Albert” Calnic și Grădinița cu Program Normal Valea Crișului.

Potrivit inspectorului școlar general al IȘJ Covasna, situația va fi actualizată săptămânal, și în funcție de incidența cazurilor, se vor lua deciziile care se impun.

Câțiva elevi, în situații de risc

În ceea ce privește elevii aflați în situații de risc, care ar urma să participe la cursuri online, datele de până acum prezintă o situație estimativă, pe baza informațiilor de la conducerile școlilor covăsnene.

„La nivelul județului, în 18 școli ni s-a transmis că ar fi vorba despre 36 de elevi care solicită sau sunt în categoria de grupuri de risc și sunt diagnosticați cu diferite boli”-  a arătat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna.

Potrivit Ordinului pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2,   preşcolarii/elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor, pot fi scutiți de prezența fizică în școală.

Inspectorul școlar general a precizat că date concrete în acest sens vor apărea săptămâna viitoare, când, după începerea semestrului al doilea, se va putea observa câte documente și acorduri vor fi înregistrate, la unitățile de învățământ.

Prof. Kiss Imre a subliniat și că adeverințele eliberate în semestrul I pentru copiii aflați în astfel de situații, rămân valabile, deci în cazul lor nu mai trebuie să ceară încă o dată de la medic o astfel de adeverință.

Dacă vor exista astfel de cazuri, dascălul își va ține orele în sala de clasă, cu elevii prezenți, transmițând live și pentru elevul/elevii aflați acasă.

„Cum se va desfășura ora? Nu poate altfel decât cu transmisiune live, adică pune laptopul profesorul și așa cum s-a logat elevul, până acum, în online, așa se va loga și acum și va vedea ce se întâmplă în clasă.”- a spus inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.

Dascăli care vor ține cursuri și online și cu prezență fizică

Întrebat ce se va întâmpla în cazul în care unitatea de învățământ este aflată în scenariul galben, astfel că elevii de clasele a V-a, a VI-a și a VII-a vor învăța online, iar cei din clasa a VIII-a și din clasele terminale vor participa la cursuri cu prezență fizică, în ceea ce privește dascălii de la clasă și spațiile în care aceștia își vor desfășura activitatea, inspectorul școlar general a răspuns:

„(…) Profesorii, cei care predau, de exemplu, la clasele a VIII-a, trebuie să meargă la școală, conform orarului, ca să predea. De exemplu, un profesor a predat matematică la clasa a VIII-a, apoi are cu clasa a V-a: intră într-o sală de clasă și își ține ora online. Rămâne în școală. Dar, dacă, eventual, are fereastră mare, la alegere, dascălul poate să rămână în școală, să țină ora cu tehnologia ce o are la dispoziție, așa cum ar fi ținut de acasă, iar dacă nu, de acasă. . Deci, oricum va fi o mișcare continuă, dar în situațiile în care sunt mai multe clase paralele, (…), înseamnă că sunt mulți profesori care trebuie să vină la școală, pentru că sunt și clase de a VIII-a și de a XII-a. Înseamnă că în restul orelor, fiecare profesor intră într-o sală de clasă, la un birou, într-un colț, iar alt profesor, în alt colț și țin orele online, cu copiii care stau acasă. Altfel nu au cum să facă. Depinde de cum au ei orarul. Dacă nu au ore mai departe cu cei care vin fizic, pleacă acasă (dacă ajunge perioada încât să ajungă acasă) și țin restul orelor de acasă.”- a spus inspectorul școlar general.

Unitățile de învățământ covăsnene, pregătite pentru începerea semestrului al doilea, cu prezență fizică

Referitor la pregătirea școlilor, datele IȘJ Covasna arată că unitățile de învățământ covăsnene sunt pregătite pentru reluarea cursurilor față în față: „Am întrebat directorii dacă în unitatea de învățământ sunt îndeplinite condițiile pentru reluarea cursurilor față în față, și absolut toate școlile au răspuns că da, respectând, bineînțeles, măsurile prevăzute”- a declarat prof. Kiss Imre.

Acesta a precizat că unitățile de învățământ au primit măști, dar și dezinfectanți.

„Aproximativ 350.000 de măști au școlile în stoc, în total. De la ISJ au primit, în total 280.000, dar au mai cumpărat și ei, au mai avut și pe parcurs, stocul poate fi completat. Oricum, mulți copii vin cu masca; cei care nu au sau uită, primesc din partea școlii. Unitățile de învățământ au și dezinfectanți, noi am distribuit 2800 de litri, au mai cumpărat și alții, deci, din acest punct de vedere, sunt asigurate condițiile pentru începerea școlii.”- a precizat inspectorul școlar general.

Acesta a menționat că inspectorii școlari au fost și sunt pe teren, inclusiv astăzi, dar și săptămâna viitoare, pentru a verifica în unitățile de învățământ respectarea măsurilor prevăzute.

Ana CIORICI COSTACHE

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail