În cadrul programului ERASMUS+1, Acțiunea Cheie 1 – Educația Școlară (SCH), Contract numărul – 2025-1-RO01-KA121-SCH-000320625, patru formatori/profesori cu diverse specializări, geografie, limba și literatura română, psihologie, educație fizică și sport, din cadrul Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, au participat la programul „From Theory to Practice: Experiencing Interactive and Digital Dimensions of Education via Job Shadowing”, în perioada 29.09.2025-04.10.2025 în Cagliari, Italia.
Job shadowing, termen care în engleză înseamnă „a urmări îndeaproape”, presupune observarea activităților desfășurate la locul de muncă. În cadrul programului Erasmus+, participanții pot petrece o perioadă în cadrul unei organizații-gazdă dintr-o altă țară, cu scopul de a învăța practici noi și de a aduna idei inovatoare prin observare și interacțiune cu colegii în timpul activității lor zilnice desfășurate la organizația-gazdă. Așa cum spunea Goethe, „nu este suficient să știi, trebuie și să aplici”, o idee care a definit perfect experiența formatorilor covăsneni în mobilitatea Erasmus+ de la Cagliari, unde teoria s-a transformat în practică prin observare, colaborare și experimentare directă.
Gazda programului a fost „Istituto Tecnico Economico Pietro Martini”, din Cagliari, o instituție cu tradiție în domeniul educației economice și digitale. Obiectivele principale ale mobilității au vizat cunoașterea sistemului educațional italian, compararea acestuia cu cel românesc, aprofundarea metodologiilor didactice și integrarea materialelor digitale și interactive în procesul de predare, precum și îmbunătățirea competențelor de comunicare în limba engleză.
Prima zi a fost dedicată cunoașterii școlii: profesorii/formatorii români au fost întâmpinați de cadre didactice și elevi, au vizitat sălile și laboratoarele și au purtat discuții cu directorul și profesorii.
Pe parcursul zilelor următoare, participanții au asistat la lecții în diverse discipline, au discutat cu profesorii italieni și au observat cum sunt integrate materialele digitale și metodele interactive în procesul de predare.
Competențele profesionale au fost completate cu îmbunătățirea cunoștințelor despre cultura locală, istorie și oameni. Într-un tur ghidat al orașului s-a vizitat cartierul Castello, cunoscut pentru arhitectura sa pitorească, străduțele înguste și monumentele importante, precum Catedrala Santa Maria, construită în secolul al XIII-lea, Bastionul Saint Remy, una dintre cele mai importante fortificații ale orașului Cagliari, Turnul Elefantului, folosit ca un bastion defensiv pentru numeroasele atacuri genoveze și maure, Turnul San Pancrazio, conceput ca parte a sistemului defensiv al orașului, cu scopul de a proteja districtul Castello de invaziile aragoneze. Sardinia s-a dovedit un loc unic, plin de farmec și cultură bogată. Astfel că în activitățile extracurriculare a fost inclusă și vizitarea unor nuraghi, construcții tipice ale arhitecturii preistorice construite din blocuri masive de piatră, simboluri culturale ale Sardiniei. Unele din aceste Nuraghi au o înălțime de aproape 20 de metri și se găsesc în număr mare, fiind cunoscute în prezent 8000 de Nuraghi în Sardinia.
Pe parcursul mobilității, participanții și-au dezvoltat abilitățile profesionale esențiale: au înțeles rolul activităților extracurriculare în crearea unui mediu de învățare atractiv, au descoperit importanța folosirii materialelor didactice digitale și interactive, au observat tehnici noi de predare și modalități de gestionare eficientă a clasei. În plus, interacțiunea cu profesorii italieni a permis schimbul de bune practici și consolidarea competențelor de comunicare în limba engleză.
Experiența a oferit și perspective personale și culturale valoroase. Participanții și-au îmbunătățit cunoștințele despre istoria, cultura și oamenii Sardiniei, au descoperit metode inovatoare de predare și au înțeles cum să promoveze cooperarea europeană în educație, respectând diversitatea culturală și valorile programului Erasmus+.
Încheierea mobilității a constat în prezentarea concluziilor, schimbul de feedback între participanți și profesori și planificarea unor activități de diseminare pentru viitoarele proiecte. Experiența de job shadowing la Cagliari a reprezentat o ocazie unică de dezvoltare profesională și personală, consolidând legătura dintre teorie și practică și inspirând formatorii români să implementeze metode interactive și digitale în educația locală.
Gabriella Rusznák, profesor metodist CCD „Csutak Vilmos” Covasna