Cunoscutul astrofizician englez Stephen Hawking ne avertizează că tehnologia necontrolată și mereu în expansiune ne va distruge. Din păcate, realitatea în care trăim începe să ne dovedeească acest adevăr. Ne simțim datori să atragem atenția celor care vor să recepteze, prin câteva exemple.
Dacă jocul virtual Pokemon era doar un joc nevinovat care cuprinsese lumea într-o mică nebunie, fenomenul „selfie”, cu toate că pare un simplu moft, a devenit ceva mai agresiv, soldându-se deja cu destule victime, chiar și în țara noastră. Ultima dintre acestea, o tânără din Sibiu, urcată pe un bloc-turn, intenționa să facă o fotografie cu panorama orașului și, rezemându-se de balustradă, aceasta a cedat și tânăra s-a prăbușit în gol pierzându-și viața. Există însă semnale că și alți tineri au căzut victime sau și-au pierdut viața din dorința de a-și face poze prin aplicația selfie, pentru ca apoi să aibă cu ce se grozăvi pe Facebook, de parcă acest lucru ar fi o necesitate vitală.
Și acum lucrurile au luat o întorsătură neașteptată, trecând la un „nivel superior”, odată cu apariția jocului virtual, extrem de periculos pentru tinerii adolescenți, numit „Balena Albastră”, un joc apărut în Rusia, dar care s-a extins, ajungând până în Republica Moldova și chiar în România. O știre televizată de ultimă oră anunță că un grup de cinci copii de la o școală gimnazială din Iași a fost transportat la spital, deoarece elevii au leșinat la școală. Cauza este faptul că cele patru fete s-au lăsat convinse de un băiat, probabil lider, și împreună cu acesta și-au reținut respirația până la leșin, deoarece așa cerea jocul „Balena Albastră”.
Cum a fost inventat acest joc, aflăm dintr-un articol apărut pe internet, sursa adevărul.ro din 16 martie 2007, cu titlul „Cine e tânărul care a inventat „Balena Albastră” sau jocul morții”, autor Ion Gaidau. Spicuim câteva informații din acest material, deoarece considerăm că informația trebuie să circule și cât mai mulți părinți și educatori să ia aminte, și de asemenea autoritățile, pentru stoparea fenomenului.
În primul rând ni se prezintă inventatorul jocului: un tânăr de 21 de ani din Rusia, Filipp Budeikin, care apare în spațiul virtual cu pseudonimul „Filipp Lis”. A fost arestat de curând de către autoritățile ruse, și nu fără motiv, deoarece jocul inventat de el îi împinge pe tineri spre sinucidere; iese câștigător doar cel care se sinucide.
Motivul arestării: „în perioada noiembrie 2015 – mai 2016 peste 150 de adolescenți s-au sinucis din cauza acestui joc periculos”.
Se spune în articol că jocul a apărut pe rețeaua vKontakte, un fel de Facebook rusesc, dar că apoi s-a extins și în alte țări. Primul „grup al morții” purta denumirea „F57”, iar tinerii care cădeau în capcană, erau îndemnați să se automutileze ori să treacă prin experiențe extreme pentru a-și dovedi apartenența la grup, experiențe care trebuiau finalizate printr-o sinucidere. Se spune că prima victimă a acestui joc diabolic a fost Renata Kambolina, o tânără de 16 ani din Extremul Orient, care s-a aruncat între roțile unui tren și a surprins momentul într-un „selfie”. Vă dați seama cât de ușor pot fi influențați adolescenții de către tot felul de indivizi debusolați.
Fără îndoială, pentru a înțelege originea jocului „Balena Albastră” este necesar să aducem informații în plus, adică ce anume l-a motivat pe inventator să facă acest lucru. Așadar, vom schița profilul tânărului care l-a inventat. După cum reiese din articolul amintit, interogat de poliție, Filipp Budeikin mărturisește nonșalant: „Am gândit acest joc pentru a curăța lumea de cei care fac rău societății”, dar probabil că trebuia să înceapă cu sine însuși, ca „inventator al răului”, am zice noi.
Și totuși acest tânăr a fost determinat de mediul în care a trăit să urmeze o anumită cale în viață. În articol se precizează că „relațiile dintre membrii familiei sale erau foarte tensionate”, astfel că el și cei doi frați ai săi trăiau într-o continuă stare de stres. Devenind tot mai agresiv, a învățat într-o clasă cu elevi-problemă și nu avea prea mulți prieteni. Apoi a început să fie interesat de internet și de cărți despre tehnologii informaționale, retrăgându-se treptat în viața virtuală. Iată deci o victimă reală a spațiului virtual, care la rândul său a simțit nevoia de a atrage și alte ființe în jocul său diabolic, cu intenția de a le distruge.
Înțelegem din aceasta că tehnologia nu este doar o unealtă pusă în slujba omenirii, ci ea poate fi și o „armă” sau un factor distructiv, iar copiii și tinerii, tot mai fascinați de lumea virtuală, sunt primele victime ale indivizilor dubioși, ale unor secte sau organizații cu scop îndoielnic. De aceea familia, școala, biserica și autoritățile trebuie să fie mult mai vigilente pentru a feri tineretul de aceste tentații, altfel „balenele albastre” sau alte fiare sălbatice se vor răspândi pe tot pământul purtând cu ele răul „lumii noi”.
Mihai Trifoi