O întâlnire cu peste 750 de primari a avut loc marți ,12 august, la Ministerul Educației și Cercetării.

Într-un comunicat de presă, instituția a anunțat că primarii au răspuns invitației ministrului Daniel David „de a discuta modul în care se realizează implementarea în educație a măsurilor din programul de guvernare din legea fiscal-bugetară (L141/2025)”.

Președintele Asociației Comunelor din România, ACoR, Emil Drăghici, a declarat pentru Edupedu.ro, despre întâlnirea respectivă, că ar fi trebuit să dezbată măsurile înainte de a implementare, nu acum când văd că efectele sunt majore.

Ministerul Educației și Cecetării a precizat că „peste 750 de primari au răspuns astăzi, 12 august, invitației ministrului Educației și Cercetării de a discuta modul în care se realizează implementarea în educație a măsurilor din programul de guvernare și din legea fiscal-bugetară (L141/2025), inclusiv modul de colaborare în viitor pentru a dezvolta educația, odată depășită criza fiscal-bugetară”.

Întrebat despre acea întâlnire, la care a participat, Emil Drăghici, președintele ACoR a declarat că „Ignoranța este întotdeauna la ea acasă pentru oamenii care nu cunosc legea. Păi, codul administrativ spune foarte clar și nominalizează cele patru structuri ale celor din local: comune, orașe, municipii, județe, pentru că orice act normativ care privește relația cu autoritățile locale trebuie să ajungă pentru punct de vedere la aceste organizații”.

Reamintim, Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, aduce schimbări majore pentru școli și elevi. Școlile de stat își păstrează personalitatea juridică doar dacă ating praguri minime de elevi, de exemplu 500 de elevi, iar reorganizarea se va aplica rapid, conform regulamentelor Ministerului Educației.

Aproximativ 900 de directori și echipe manageriale vor fi înlăturați, conform estimărilor ministrului Daniel David, ei revenind la predare. Directorii de școli rămași vor avea degrevare de 10 ore, cu obligație de predare de 10 ore, fără să mai poată lua ore la plata pe oră sau să facă cumul de norme.

Norma didactică crește: la primar se păstrează principiul „un post pe clasă”, dar se introduc două ore obligatorii de pregătire remedială săptămânal; la gimnaziu, liceu, postliceal și alte niveluri se ajunge la 20 de ore pe săptămână.

Profesorii cu 25 de ani vehime și grad didactic II vor avea 20 de ore de predare pe săptămână, față de 16 câte aveau până acum.

Profesorii cu grad didactic I sau emerit care fac mentorat vor avea 18 ore pe săptămână, iar pentru profesori de instruire practică și maiștri-instructori norma ajunge la 26 de ore (22 cu grad I și mentorat). În învățământul special norma este de 18 ore pentru predare și terapie sau 22 pentru educatori.

Clasele vor avea noi limite medii și maxime: la primar media 18, maxim 24 elevi; la gimnaziu media 20, maxim 28; la liceu media 23, maxim 30. În cazuri excepționale se pot adăuga până la 4 elevi peste limita maximă sau scădea până la 2 sub minim.

La burse, se reduc drastic bursele de merit, excelență și reziliență, iar bursele sociale și tehnologice rămân, inclusiv pentru mame minore și elevi din școli private fără taxe.

Transportul elevilor din mediul rural către alte localități este acoperit prin decont direct de la stat către transportatori.

Plata cu ora pentru profesori este recalculată raportat la 160 de ore pe lună, ceea ce scade tariful pe oră suplimentară.

Profesorii titularizați în zone defavorizate primesc o primă egală cu un salariu minim brut, în loc de 5 salarii cum era în lege inițiale, cu obligația de a rămâne în post 5 ani. Legea schimbă structura sistemului educațional prin comasări, norme didactice mai mari, clase mai aglomerate și reducerea burselor, cu efecte directe asupra elevilor și profesorilor încă din anul școlar 2025-2026.

https://www.edupedu.ro/

Foto: Dreamstime.com 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail