De ani de zile visăm să realizăm o „căsuță muzicală” în grădiniță, dar de abia în anul școlar precedent am avut curajul de a scrie proiectul în scopul atingerii acestui țel. Ideea noastră a fost apreciată și de comisia de evaluare a proiectului, iar noi am obținut o finanțare de la Consiliul Local din Sf. Gheorghe.
În această toamnă a anului școlar 2024-2025, am lansat programul „Colțul de muzică mângâietoare de suflet” în trei grupe din grădinița noastră Hófehérke/Albă ca Zăpada, care are ca scop dezvoltarea fizică, cognitivă, socio-emoțională, volitivă prin activități de tip terapie muzicală. Muzica este un remediu, iar prin intermediul ei copiii dobândesc cunoștințe valoroase, acumulează experiențe individuale și de grup și au ocazia să încerce lucruri noi în mod independent.
Demararea programului a fost precedată de o activitate de organizare bine gândită de către coordonatorii programului, și anume implementarea unui proiect educațional local, timp de patru săptămâni, la care au lucrat cadrele didactice responsabile de program: Ágnes Vasile, Emese-Aranka Bedőházi, Izabella Dénes-Szabó, Anna-Mária Szabó, Zoltáni Zsuzsanna și Szidónia Veres.
Noi am conceput un program care conține teme, activități zilnice, metode de realizare, competențe, obiective operaționale, forme de realizare.
Activitățile au fost planificate și structurate astfel încât să trezim interesul preșcolarilor prin intermediul unor jocuri muzicale, urmărindu-se următoarele: ritm, linie melodică, tonalitate, sunete înalte- joase, și prin jocuri muzicale și cu jocuri cu instrumente muzicale să trezim interesul pentru folosirea instrumentelor muzicale, pentru a crea o atmosferă plăcută și momente fericite, în scopul mângâierii sufletului.
Obiectivele concrete stabilite în planificare, precum și activitățile zilnice și săptămânale elaborate în prealabil, au asigurat implementarea cu succes a programului nostru. Părerea noastră este că prin aceste activități muzicale am contribuit la dezvoltarea auzului muzical, dezvoltarea simțului ritmic și îmbogățirea cunoștințelor despre instrumentele muzicale, și nu numai, ci și a dezvoltarea inteligenței emoționale, a creativității și a aptitudinilor socio-emoționale.
În cadrul programului „Colțul de muzică mângâietoare de suflet” am călătorit împreună cu copiii pe tărâmul minunat al sunetelor și muzicii, unde au simțit și au experimentat efectul de dezvoltare al puterii sunetelor și muzicii, deoarece viața noastră, precum și descoperirea lumii, începe cu ritmul și muzica, și apoi o practicăm într-un fel sau altul din conștiința noastră, până la sfârșitul vieții. Muzica nu are doar un efect de dezvoltare, ci este și un nutrient al sănătății noastre fizice și mentale, prin intermediul căreia putem experimenta și exprima bucuria, tristețea sau orice altă emoție sau stare de spirit.
În prima săptămână a programului ne-am familiarizat, în mod jucăuș și într-un cadru povestit, cu diferite forme de sunete și proprietățile lor– timbrul (fiecare sursă de sunet este unică), forță (moale-tare), înălțime (înaltă-profundă), viteză (lent-rapid). Am observat diferite surse de sunet și, în același timp, am creat noi înșine sunete cu corpurile și diverse obiecte, realizând experimente muzicale care ne-au ajutat să conștientizăm vibrațiile sunetelor.
În a doua săptămână, bazându-ne pe cunoștințele anterioare ale copiilor, am extins activitățile, introducând instrumente muzicale ca surse de sunet, ceea ce a complicat, îngreunat sarcinile și, în aceleași timp, a sporit motivația lor interioară.
Alături de instrumentele muzicale de bază utilizate în grădiniță, am integrat în poveste și câteva instrumente clasice – flaut, harpă, pian, vioară, chitară, contrabas etc. Acestea nu doar că au fost ascultate pe înregistrări, ci au putut fi observate și ascultate și în realitate, în timpul vizitei noastre la Liceul de Artă „Plugor Sándor” din Sfântu Gheorghe. Copiii noștri de grădiniță au fost extrem de încântați de prezentarea instrumentelor realizată de elevii liceului, care a început într-un mod jucăuș și amuzant. Momentul culminant al întălnirii și prezentării a fost realizat printr-un „mini-concert” în cadrul căruia instrumentele de suflat, de percuție, de ciupit coarde sau cu clape au sunat/cântat armonios împreună.
Am considerat important ca preșcolarii noștri să cunoască instrumentele populare și lumea sonoră a muzicii populare. Pentru realizarea acestei teme, am invitat-o pe Benkő Éva, povestitoarea entuziastă a Casei Meșteșugarilor/Míves Ház din Sf. Gheorghe, coordonatoarea casei de joacă, care a desfășurat în fiecare săptămână activități despre basme și muzică în grupurile participante la proiect.
Prin povești și sunetele instrumentelor, doamna Éva a reușit să trezească diverse emoții în sufletele copiilor, pe care aceștia le-au exprimat prin mișcare, voce, instrumente muzicale și cuvinte. Aceste activități ale programului au deschis și totodată au îmbogățit universul interior al micuților noștri. Locurile de poveste create cu ajutorul instrumentelor muzicale – pădurea de argint, de aur, de aramă și fauna acestora – au avut un impact profund asupra sufletelor copiilor, care au interiorizat astfel elementele esențiale ale poveștii: mesajul, morala, sfaturile de viață universale. Am constatat că în timpul acestor activități preșcolarii noștri au experimentat mai bine cu situația eroilor, au rezonat mai intens cu personajele din povești și s-au putut identifica mai bine cu ei.
Programul nostru de mângâiere sufletească s-a încheiat cu o activitate comună organizată în Casa Meșteșugarilor/Míves Ház, la care au participat copiii și cadrele didactice din grupurile implicate în proiect. Doamna Éva a început activitatea cu un basm povestit pe un fundal muzical asigurat de muzicienii populari – Melkuhn Róbert și Kelemen István, care au prezentat ulterior instrumentele utilizate ca „personaje” în poveste: fluier de cioban, vioară, cobză, caval, drâmbă.
Am încheiat activitatea într-o atmosferă cu adevărat electrizantă, dansând împreună pe ritmurile muzicii populare care ne-a încântat sufletul, inima și trupul. Pe parcursul activităților, utilizând instrumentele muzicale, preșcolarii au experimentat direct efectele vindecătoare ale muzicii, deoarece în cadrul programului am trăit împreună momente de liniște, entuziasm, fericire, tristețe sau teamă, ceea ce i-a ajutat să proceseze emoțiile pozitive și negative din interiorul lor.
Timp de patru săptămâni, am organizat activități muzicale atât de variate, pline de experiențe și momente fericite, în care copiii nu doar au dobândit cunoștințe, ci și o experiență de durată, pentru viață. Am considerat că este extrem de important ca copiii să învețe să acorde mai multă atenție sănătății lor fizice și psihice.
Prin acest program, am dorit să încurajăm copiii să trăiască cu pasiune jocurile muzicale, să aprecieze timpul petrecut împreună, care nu este doar interesant, special, ci și motivant, atrăgător, educativ și terapeutic.
Reflectând la programul nostru, considerăm că ne-am atins obiectivele principale, copiii au dobândit cunoștințe mai ample despre lumea muzicii, îmbogățindu-și astfel lumea lor emoțională și spiritual. Preșcolarii au primit, trăit și simțit cu toată inima jocurile noastre muzicale, momentele noastre de întâlnire care alină sufletul, momente care nu au fost doar interesante, speciale, ci și motivante, captivante, educative, eficiente și, de asemenea, terapeutice pentru ei.
Suntem convinși că aceste întâlniri care alină sufletul au sprijinit sănătatea emoțională și integritatea fizică a copiilor noștri, deoarece prin ele, pe lângă formarea comunității, au avut acces la valori care vor dura toată viața și au trăit emoții pozitive. Experiențele noastre, feedback-ul pozitiv primit de la copii, părinți și specialiștii implicați în program ne-au încurajat să continuăm.
În anul școlar următor, ne-am dori să organizăm programul nostru de „mângâiere sufletească” cu un cadru extins, deoarece considerăm că este important ca și alți copii să experimenteze minunile pe care le-am trăit.
Suntem recunoscători Consiliului Local din Sfântu Gheorghe care a sprijinit implementarea cu succes a programului nostru muzical „ Colțul de muzică mângâietoare de suflet”.
Prof. pentru educație timpurie:
Bedőházi Emese-Aranka și Vasile Ágnes, coordonatorii programului