La 28 aprilie a fiecărui an la nivel mondial se sărbătoreşte Ziua Internaţională a Securităţii şi Sănătăţii în Muncă, totodată se onorează memoria victimelor accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.  

Ziua mondială a securităţii şi sănătăţii la locul de muncă se marchează în fiecare an la 28 aprilie şi reprezintă un prilej pentru a iniţia campanii de promovare a securităţii şi sănătăţii celor care lucrează, precum şi a muncii decente.

În 2020, în condiţiile în care guvernele, angajatorii, lucrătorii şi societăţile întregii lumi se confruntă cu lupta împotriva pandemiei COVID-19, Ziua mondială a siguranţei şi sănătăţii la locul de muncă se axează pe combaterea focarului de boli infecţioase la locul de muncă, cu accent pe COVID-19.

Astfel, în 28 aprilie, la sediul Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM)/International Labour Organization (ILO) de la Geneva, se desfăşoară campania „Opriţi pandemia! Securitatea şi sănătatea la locul de muncă pot salva vieţi!”. Scopul campaniei este stoparea creşterii numărului de cazuri COVID-19 în unele zone ale lumii şi capacitatea de a menţine ratele în scădere a cazurilor în alte zone. Guvernele ţărilor, angajatorii, lucrătorii şi organizaţiile lor fac eforturi uriaşe pentru a combate pandemia COVID-19 şi pentru a proteja securitatea şi sănătatea la locul de muncă. Dincolo de criza imediată, există şi îngrijorări cu privire la reluarea activităţii într-o manieră care să susţină progresele înregistrate în oprirea transmiterii COVID-19.

Ziua de 28 aprilie este asociată şi cu mişcarea de comemorare a victimelor accidentelor de muncă sau a persoanelor care s-au îmbolnăvit la locul de muncă. Accidentele şi bolile la locul de muncă pot fi evitate prin prevenţie, iar acest deziderat trebuie să devină obligatoriu în toate statele de pe mapamond.

În România, securitatea şi  sănătatea la locul de muncă este reglementată de Legea nr. 319 din 14 iulie 2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă, iar controalele de specialitate din acest domeniu sunt efectuate de Inspecţia Muncii. Potrivit normelor stabilite de această instituţie, angajatorul trebuie să implementeze măsurile pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii la locul de muncă pe baza unor principii generale de prevenire: evitarea riscurilor, evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate, combaterea riscurilor la sursă, adaptarea muncii la om, adaptarea la progresul tehnic, dezvoltarea unei politici de prevenire care să includă tehnologiile, organizarea muncii, condiţiile de muncă, relaţiile sociale şi influenţa factorilor din mediul de muncă.

Angajatorul are obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă, potrivit Legii nr. 319/2006, actualizată. În contextul epidemiologic actual, pentru a preveni răspândirea infecţiei cu noul Coronavirus, angajatorul are obligaţia de a asigura măşti de protecţie, mănuşi de protecţie etc., de a acorda, în mod gratuit, materiale igienico-sanitare (săpun, prosoape de hârtie, dezinfectanţi etc.) şi de a stabili măsuri igienico-sanitare, cu consultarea medicilor de medicina muncii, de a asigura dezinfectarea locurilor de muncă. De asemenea, se recomandă evitarea organizării reuniunilor de lucru cu un grup mai mare de trei participanţi, limitarea contactului dintre persoane, păstrarea distanţei de siguranţă, evitarea activităţilor colective, De asemenea, în contextul epidemiologic actual, se prevede şi recomandarea adresată angajatorilor de a introduce, acolo unde este posibil, munca la domiciliu sau telemunca în perioada instituirii stării de urgenţă.

În contextul răspândirii infecţiei cu noul coronavirus SARS-CoV-2, Inspecţia Muncii recomandă angajatorilor, lucrătorilor, reprezentanţilor acestora, precum şi altor participanţi la procesele de muncă să se informeze şi să aplice măsurile dispuse de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă şi de autorităţile competente, pentru gestionarea şi limitarea răspândirii COVID-19. Inspecţia Muncii vine în întâmpinarea angajatorilor, lucrătorilor, reprezentanţilor acestora, precum şi altor participanţi la procesele de muncă prin prezentarea unor aspecte practice legate de contextul actual.

Conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Covasna adresează rugămintea tuturor angajatorilor și angajaților de pe piața muncii a județului Covasna de a conștientiza și de a acționa responsabil în scopul prevenirii contaminării şi îmbolnăvirii cu COVID-19, producerii accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor  profesionale. Conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Covasna, precum și toți inspectorii de muncă acționează prin toate formele și metodele specifice pentru informarea și conștientizarea tuturor angajatorilor și angajaților din județul Covasna de a respecta întocmai normele de securitate și sănătate în muncă şi, în mod deosebit, prevenirea  contaminării şi îmbolnăvirii angajaţilor cu COVID-19.   De aceea, în perioada următoare, responsabilii noștri SSM vor fi pilonii de bază ai activității Inspectoratului Teritorial de Muncă Covasna, deoarece, prin efortul lor, realizăm prevenirea contaminării şi îmbolnăvirii cu COVID-19, a producerii accidentelor de muncă  și  a  îmbolnăvirilor  profesionale. Dorim, cu ocazia acestui eveniment aniversar internaţional, să tragem un semnal de alarmă asupra importanței îmbunătățirii activității în domeniul securității și sănătății în muncă în toate sectoarele de activitate din judeţul Covasna.

Inspector Şef

Ördög Lajos

INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ COVASNA

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail