Astăzi, pe  20 decembrie, este Ignatul, ziua în care după datina străbună se taie porcii. Pentru a vedea concret cum decurge o asemenea operaţiune în contemporaneitate, am dat curs  invitaţiei venite din partea unei Asociaţii pentru Protecţia Animalelor,  efectuând o vizită de documentare.

      Sf. Mucenic Ignatie Teoforul

   
  Dar mai întâi să aflăm cine a fost  Ignat, cel pomenit pe 20 în luna lui „Undrea”? 
Este vorba de Sf. Mucenic Ignatie Teoforul, adică „Cel purtat de Dumnezeu”. În popor se spune că, de fapt, ar fi fost  un ţăran oarecare. Care vrând să-şi taie porcul,  nu a fost atent şi i-a scăpat toporul în …capul tatălui său, omorându-l pe loc!!!  Cuprins de remuşcări,  tot  restul vieţii s-a căit amarnic, fiind iertat în cele din urmă de  Dumnezeu.

     În spatele obiceiului sacrificării grăsunilor în ajunul Sărbătorilor de Iarnă,  mai exact de Sf. Ignatie, există o  veche tradiţie. Istoria religiilor susţine ca acest ceremonial sângeros  îşi are  sorgintea în celebrarea unui  antic Zeu Solar, care a luat numele de Ignatie . Argumentele ar fi acelea ca există anumite similartăţi între datină şi sacrificiul ritualic: însemnarea capului porcului, prevestirea morţii, invocarea formulelor magice.

     Din vechime  ziua de Ignat se referă strict la sacrificarea râmătorilor. Obiceiul pământului spune că astăzi  sătenii nu e bine să  lucreze altceva. Măcelarul înainte de a efectua înjungierea spune un descântec, ca operaţiunea să decurgă fără incidente: „Ignat, Sfinte Ignat/ Tăiem un porc bun de mâncat/  Ce se teme de  cuţit/ Dar imediat am isprăvit” (….)

       Patrupedul  nu-i luat chiar pe nepregatite, căci  există o prejudecată în popor  cum că în noaptea de dinaintea Ignatului, bietul animal visează cuţitul care îl va răpune…

      Cu sângele scurs imediat  după sacrificare e bine să se facă semnul crucii pe fruntea copiilor, pentru a fi  sănătoşi în anul ce urmează. Urmează celelalte etape, pârlirea, tranşarea  şi prelevarea unor mostre necesare analizei  medicale a cărnii. Abia  după aceea urmează cel mai aşteptat moment: „Pomana porcului“.

 Cu noaptea-n cap

  … Am plecat dis-de-dimineaţă cu maşina  pentru a ajunge într-o aşezare rurală de la Polul Frigului, în Ţara Buzaielor.   Urma să asist la o demonstraţie de „asomare” şi apoi de tăiere propriu-zisă  a unui  porc,  în conformitate  cu normele  Uniunii Europene.

Tradiţia „barbară”  prezentă de sute de ani în România privitoare la  sacrificarea  guiţătorilor prin înjunghiere nu este, fireşte,  pe placul oficialilor UE şi nici a membrilor  Asociaţiilor  de  Protecţie a Animalelor. Ca atare ar trebui să înceteze!

 Numai că ţărănii noştri  obişnuiţi din tată-n fiu cu tăierea după  vechiul  tipic, nici un vor să audă de aşa ceva. Ce naiba mai e şi aia „asomare”? Poate vor să zică…asumare!

  …Noaptea  fuseseră minus …17 grade în zonă.  Este  omăt şi gheţuş. Soarele  începe timid  să ne zâmbească, astfel că auspicile par mai  favorabile.   Întreb mediul veterinar întâlnit pe teren despre  aşa- numita  „procedură  de asomare”. Nu prea am habar  cum se procedează.  Aflu că este un procedeu aplicat animalelor  domestice  înainte de sacrificare (în cazul de faţă, al porcilor, dar e valabil şi pentru  oi, vaci, tauri, cai), care le induce o stare de inconştienţă, de amorţeală generală, pentru a evita suferinţa inutilă.

Se ştie,  lumea civilizată  are  compasiune pentru  orice vietate – şi e frumos aşa –  numai că  românii din mediul rural   sunt tradiţionalişti prin excelenţă. Mulţi mi-au spus că nu acceptă nici în ruptul capului (chiar dacă vor fi sancţionaţi)  să se adapteze la nou. Vor proceda şi pe mai departe tradiţional.

Ajung, în sfârşit, la casa fam. Boriceanu, ce are multe animale în bătătură.  Mă primeşte la poartă gazda cu zicerea de „Bun venit” şi o…ţuică fiartă. Ca să  intru mai repede în atmosferă.

În curte  se află un medic veterinar şi  măcelarul. Este adus târăş-grăpiş şi … eroul principal, „Ghiţică”. Un râmător de vreo  150  de kg, ce ţipă înfiorător. Abia merge fiind legat de un picior. Presimte că  i se pregăteşte ceva groaznic: i-a venit sorocul, cum se spune.

În folclor există o legendă potrivit căreia  în noaptea  ce  precede Ignatul, porcii au chipurile „coşmaruri”, visând  un…cuţit lung care le va curma viaţa scurtă şi îmbelşugată  de până atunci. De aceea se zbat şi urlă când sunt duşi la tăiere.

                                    

Ritual arhaic

  În mijlocul ogrăzii  totul este pregătit. Omătul a fost  îndepărtat.  Observ o ditamai  masă de lucru. Alături zace un balot de paie.  Două femei pregătesc apa caldă şi mai curăţă o dată tăvile din aluminiu în care se va pune carnea tranşată. Medicul veterinar îşi pregăteşte „asomatorul”. Este un dispozitiv ca un  cilindru, ce poate fi electric ori cu capse.  Studiez obiectul  mai de apoape, dar nu-mi face nici o plăcere să-l ating, ştiind la ce va fi utilizat mintenaş.

      Măcelarul îşi ascute de zor cuţitul. Slavă Domnului că nu mai auzim acele groaznice sunete guturale ale bietului animal.  Medicul echipat într-o salopetă  i-a pus  lui „Ghiţică” arma între ochi şi după o scurtă pocnitură care l-a ameţit de nu  mai simte nici o durere, trupul  greoi al râmătorului s-a contorsionat  spasmodic fără urlete. Se apelează la un  jingher cu  lama de vreo 20 de centimetri  pentru efectuarea operaţiunilor de tăiere şi sângerare.  Iscusitul tăietor îmi spune mai târziu că i-a înfipt grăsunului cuţitul  în gât, lângă laringe („gâtiţă”), secţionând  venele şi arterele vitale din zonă.

Nu m-am putut uita. Îl invidiez pe tânărul măcelar că poate lucra cu atâta sânge rece şi…cald de jur împrejur. „Asta mi-e meseria”, zâmbeşte degajat, trăgând cu nesaţ dintr-o ţigară şi sorbind un gât de palincă.

Urmează celelalte operaţiuni  ştiute: pârlirea, tranşarea grăsimii  şi a cărnii. Primim fiecare câte o bucată de şoric să ne facem gura bună, înainte de a îmbuca altceva mai consistent, aşa-zisele „porcării”.

Aşadar, Trăiască porcul! Care tocmai a…murit.

Gospodarul şi ceilalţi membri ai familiei sunt tot o alergătură. Omul mă asigură că şi-a crescut porcul cum se cuvine: ecologic şi în curăţenie. Fiind un tip responsabil nu a ocolit în nici un an, după tăiere,  efectuarea  analizei  trichineloscopice, prevenind  astfel îmbolnăvirea celor din casă  cu trichineloză. În cazul de faţă  cu siguranţă nu se punea această  problemă,  boala  fiind frecventă  doar acolo unde condiţiile de igienă în creşterea godacilor lasă de dorit.

Până să înceapă o mică Pomană a porcului  cu bunătăţi tradiţionale, adică bucăţi de  carne prăjită şi cârnaţi, alături de murături, bem  un vinişor fiert.

Tradiţia românească spune ca de Ignat nu este permisă nici o altă activitate casnică, toată ziua fiind  dedicată  tăierii porcului, ca şi sortării cărnii, iar apoi a preparării specialităţilor, precum cârnaţi, tobă, caltaboşi, jumări, şunci.

  Majoritatea gospodarilor, fiind  oameni cu frica lui Dumnezeu, respectă cu stricteţe  perioada de Post în care ne aflăm şi, ca atare, nu consumă din bucatele atât de apetisante specifice  Crăciunului. Majoritatea  aşteaptă cu pioşenie  masa festivă  dedicată Sărbătoririi Naşterii Domnului,  mai ales  că  Biserica ortodoxă  este extrem de riguroasă în privinţa respectării zilelor de rugăciune şi  post.

 

Examenul trichineloscopic – obligatoriu

Examenul trichineloscopic se cere neapărat efectuat dacă nu vrem să ajungem la spital, susţine cunoscutul specialist covăsnean, dr. Sikó Barabási Sándor. De aceea crescătorii de animale au datoria să se adreseze  Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor din  judeţ. După  tăiere  se va recolta din carcasa porcului o probă de aproximativ 15-20 grame din fiecare pilier diafragmatic, aproape de inserţia tendinoasă a acestuia. Această mostră va fi dusă pentru control la dispensarele sanitar-veterinare teritoriale.

Toţi proprietarii trebuie să efectueze  OBLIGATORIU examenul trichineloscopic al porcinele sacrificate, fiind rugaţi să aducă şi crotaliile pentru  scoaterea  animalelor din baza de date.  Iar consumatorii sunt sfătuiţi să cumpere carne şi produse specfice doar din unităţi autorizate.

„Crăciunulsătulul“

     

        O vorbă din bătrâni spune că acel ţăran român care n-a sacrificat în viaţa lui un porc  mare şi gras,  nu  se poate mândri cu titlul de gospodar adevărat. Se mai zice, de asemenea, „Crăciunul-sătulul“, pentru că  acum avem tendinţa să ne îndopăm cu bunătăţi specifice. La primăvară va fi „Paştele-fudulul“, deoarece atunci masa e mai subţire, doar cu miel şi ouă, punându-se accentul pe straiele şi
încălţările noi.

        Dacă veţi  tăia, dragi cititori,  porcul „doar de pe…listă”, cum se spune cu umor în popor, nu-i bai. O să găsiţi  toate preparatele dorite  în magazine.  În schimb, crescătorii ce îi sacrifică  de Ignat pe râtani, se cheamă că vor avea întreaga iarnă cămara plină. Dar, poate, şi colesterolul mărit.

         Doamne Ajută să ne fie bine la toţi de Sărbători şi în anii ce vin!

                                                                                                     

Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail