Dacă la începutul lui Gerar am avut o întreagă suită de praznice creştine, despre care am scris pe larg în cadrul acestei rubrici, iată că şi la final de ianuarie, mai exact pe 30 avem încă o mare sărbătoare: Sfinţii Trei Ierarhi, anume Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur. Ei au vieţuit la  finele sec. al IVlea şi începutul sec. al Vlea, având fiecare partea sa de contribuţie  la fundamentarea  învăţăturii  creştine.

 

Protectori ai învăţământului teologic

   Praznicul  Sfinţiilor Trei  Ierarhi a fost hotârăt încă din secolul al Xl-lea, cinstindu-se astfel  marea  evlavie  pe  care închinătorii le-au arătat-o în timpul vieţii şi după trecerea lor la Domnul.

     Cei trei   au fost oameni învăţaţi, nişte cărturari adevăraţi, ierarhi instruiţi,  graţie activităţii lor ştiinţifice fiind numiţi Protectori ai învăţământului teologic, având un rol important în formularea dogmei Sfintei Treimi şi contribuind  la intrarea creştinilor în biserică.

   Îi vom prezenta pe scurt pe fiecare, pentru ca cititorii noştri mai puţin cunoscători în materia de religie să reţină câteva informaţii generale.

                                                    Sf. Vasile cel Mare

     Sf. Vasile cel Mare a venit pe lume în  anul 329 şi a trăit până în 379.  Se trăgea dintr-o familie  numeroasă,  fiind  nu mai puţin de zece fraţi.  A studiat în Cezareea,  apoi la  Constantinopol şi la Atena, ajungând episcop al  Cappadociei. A dovedit mereu aplecare spre carte, dovedind înzestrare spre oratorie, dar şi către ştiinţele exacte, frecventând în tinereţe cursuri  de drept,  matematici, astronomie şi medicină.

    Este descris ca o persoană  de  statură înaltă, uscăţivă, purtând  o barbă mare, neagră. I se atribuie o Sfântă Liturghie,  prăznuită în fiecare an de zece  ori. Anune, pe 1 ianuarie, când este şi ziua sa, ca şi   în primele cinci duminici ale Postului Mare, în Joia Patimilor, în Ajunul Sfintelor Paşti, al Crăciunului şi Bobotezei. Cu excepţia unor rugăciuni, ritualul este identic cu al Liturghiei Sf. Ioan Gură de Aur.

. .

Sf. Grigorie Teologul

    Sf. Grigorie Teologul a fost şi el un mare părinte şi învăţător al Bisericii.  S-a născut la Arianz, lângă Cappadocia  (în Turcia de azi)  în jurul anului 329 şi a trăit până  în 390.  Interesant de precizat este faptul că tatăl său a avut iniţial credinţă păgână,  dar după   ce  s-a căsătorit cu o femeie  care provenea dintr-o familie de creştini, a pornit şi el pe calea credinţei, ajungând chiar episcop al Cetăţii Nazianz.    Copilul Grigorie  a urmat primele studii  acasă, cu părinţii săi. Ulterior, tânăr fiind,  merge  în Pont pe malul Râului Iris, la mănăstirea prietenului său, Sf. Vasile cel Mare,  petrecând mult  timp în meditaţii alături de acesta.  Între anii 350-358 este prezent pentru studii la Atena, pentru ca mai apoi să fie  pe rând hirotonit preot de către tatăl său. Următorul mare pas este cel de episcop, funcţie datorată  bunului său prieten, Vasile cel Mare.

    Se spune că Grigorie era de statură mijlocie şi avea un beteşug la un ochi din pricina unei lovituri primite de la un duşman.

    Mai târziu  renunţă la funcţie de episcop şi se retrage în localitatea sa de baştină, dedicându-se scrisului. Pe lângă lucrări teologice deosebit de valoroase, a compus şi multe poeme, dăinuind peste timp  circa 18.000 de versuri. Ca  reper de studiu a rămas tratatul său  „Despre preoţie”, în care se regăsesc multe dintre normele privitoare la  slujirea în altar.

Sf. Ioan Gură de Aur

   Cel de-al treilea personaj din triadă  a fost Sf. Ioan Gură de Aur, care s-a născut la Antiohia, în  anului 354, provenind dintr-o familie  bogată. Tatal sau fusese dregător militar şi om de încredere al Curţii imperiale. Va rămâne însă orfan de tată încă din copilărie.  După ce şi mama s-a prăpădit, Ioan  se retrage în munţi, devenind monah. După  patru  ani petrecuţi lângă  un  bătrân sihastru, se izolează  vreme de doi ani într-o… peşteră.  În anul 386 va fi  hirotonit diacon  şi preot de către episcopul Flavian. Vreme de doisprezece ani, Ioan (supranumir „Gură de Aur”, pentru harul său oratoricesc) predică în Antiohia in fiecare duminică şi zi de sărbătoare, pentru ca în  397 să fie numit arhiepiscop al Constantinopolului.  A ctitorit numeroase aşezăminte de îngrijire a sărmanilor, bătrânilor,  bolnavilor, primind şi onorantul apelativ de  „Ambasador al săracilor”.

Obiceiuri populare

    Ca şi în alte ocazii, există mai multe obiceiuri populare legate de această zi. În credinţa populară Cei Trei Ierarhi erau socotiţi vindecători de boli ale trupului şi spiritului, ca atare  sfaturile lor se cereau respectate.  Astfel, în 30 ianuarie creştinii nu aveau voie să lucreze, iar cei care încălcau regula puteau  avea neplăceri, în sensul că „bolunzeau”!  Fetelor, mai ales, nu li se îngăduia să facă anumite munci casnice, altminteri nu aveau noroc în dragoste. Necredincioşii ce încalcau tradiţia  aveau surprize  neplăcute în caz că porneau la drum prin pădure, fiind atacaţi de…lupi!

    În schimb, gospodine care respectau datinile erau hărăzite  să toarcă mai cu spor, să-şi ducă la îndeplinire îndatorile cotidiene fără efort, fiind îndemnate să le  împărtăşească şi tinerelor secretele meseriilor uitate, precum „ştrincănit” şi împletit  de „cipcă”.  Fetele cuminţi aveau şansa de a-şi  găsi mai repede ursitul. Însă pentru aceasta  trebuiau  ca pe 30 ianuarie  să ţină post sever, adică  să mănânce doar pâine şi să bea apă.

 

Praznic pentru sufletele morților neîmpărtăşiţi

   Tot acum, în această zi de iarnă, îndeobşte mohorâtă, este obiceiul creştinesc ca familia, cei apropiaţi să facă un praznic în onoarea sufletelor morților neîmpărtășiți. De asemenea, datina le cere oamenilor cu frica lui Dumnezeu să meargă la biserică pentru a asista la slujbă, după care  să dea o lumânare de pomană, existând superstiţia că în felul acesta  întreaga viață le va  fi luminată.

   „Sărbătoarea Celor Trei Ierarhi o ținem din moşi-strămoşi, ne spunea badea Petre Bularca din Ţara Buzaielor. La noi în familie credinţa a fost la mare cinste, bunicul şi tata ne-au învăţat pe noi, cei mici pe atunci,  toate datinile. Aşa că,  la rândul meu i-am povăţuit pe copiii mei şi pe nepoţi să procedeze la fel, să-i cinstească pe Ierarhii Vasile, Grigorie şi Ioan Gură de Aur, sfinţii învăţaţi.  În felul acesta vor avea sufletul împăcat, familia va fi sănătoasă şi vor avea belşug în casă. Aşa să ne ajute pe toţi  bunul Dumnezeu!”

Conform datinei, de astăzi  ar trebui să se schimbe vremea…

      În vechile calendare populare am găsit scris  o seamă de date şi informaţii legate de obiceiuri străvechi, unele perpetuate în timp. De pildă, se crede că de astăzi se schimbă vremea, apărând firav primele semne ale doritei primăveri.  De fapt, cât de curând, mai exact pe 2 februarie este Ziua ursului (sau a cârtiţei, în tradiţia occidentală), dată când vom şti cât va mai ţine iarna, dacă  vieţuitoarele amintite îşi văd sau nu umbra!  Dar despre acest obicei ciudat vom scrie pe larg în ziarul nostru de luni.

   Revenind la semnificaţiile zilei de astăzi, să mai adăugăm faptul că  acum  germinează sub zăpadă  restul grâului pus în toamnă şi  rămas neîncolţit.  Foarte timid  vremea dă semne că se înmoaie, iar  dacă streşinile curg, primăvara va fi friguroasă. În caz că avem parte de zile reci, chiar geroase,  vara va fi călduroasă.

    Vom vedea, aşadar, în perioada  următoare ce ne rezervă natura.

                                                                                                     Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail