La jumătatea lunii lui “Răpciune” în fiecare an, mai precis pe 14 septembrie  se sărbătoreşte de către credincioşii ortodocşi şi catolici  Înălţarea Sfintei Cruci. Este cea mai veche Sărbătoare închinată Lemnului sfânt,  care în popor este numită şi Ziua Crucii. 

    Anul acesta evenimentul cade într-o zi de repaus, duminică, astfel că închinătorii vor merge de dimineaţă la biserică pentru a asista la Slujbă, rugânduse pentru sănătatea lor şi a familiei, pentru belşug şi spor în toate cele, cum este datina.

Semnificaţia evenimentului religios

Dar să prezentăm succint semnificaţia evenimentului religios din acest final de săptămână.  Este vorba de importantă  descoperire de către Împărăteasa Elena a Crucii pe care a fost răstignit Iisus  pe Muntele Golgota, la îndemnul fiul său, Sf. Împărat Constantin cel Mare. Acesta  a trăit o experienţă extraordinară, care l-a marcat profund înainte de a se urca pe tron. În ajunul unei lupte cruciale cu Maxenţiu, ce conducea o oaste numeroasă şi victoria părea  că va fi de parte lui, viitorul  împărat Constantin a avut o viziune salvatoare: pe cer i-a apărut în plină zi  o Cruce luminoasă  cu inscriptia „Prin acest semn vei învinge”. În noaptea  ce a urmat i s-a arătat  în vis însuşi  Iisus Hristos, purtând  acelaşi semn al Crucii, cerându-i să-l pună pe steagurile şi armurile soldaților, ca  semn protector.

Sf. Constantin a procedat întocmai. A doua zi majoritatea  oştenilor  lui Maxentiu au pierit în luptă, iar cei rămaşi în viață au  dat bir cu fugiţii. După neaşteptata  izbandă, Împăratul Constantin a trimis-o pe mama sa, Elena, să descopere Crucea pe care a pătimit Mântuitorul Hristos.

După aflarea Lemnului sfânt Constantin a devenit un fervent apărător al creştinismului, împreună cu Sfânta Elena.

Datini, obiceiuri populare, superstiţii

În popor există o seamă de obiceiuri şi superstiţii legate de evenimentul religios din 14 septembrie. Se spune că cine posteşte în această zi  o să fie o vreme ferit de boli, iar cei suferinzi o să găsească  grabnic leacul pentru a se face bine. Fiind Sărbătoare  mare nu sunt îngăduite  anumite treburi cotidiene casnice , interdicţie pe care  mai cu seamă gospodinele în etate din mediul rural o respectă. Există  prejudecata potrivit căreia cine nu ţine la regulile scrise şi nescrise ale tradiţiei poate fi pedepsit, îmbolnăvindu-se cât de curând.

Tanti Elena Banciu, din Dobârău, respectă  toate tradiţile  populare. Dânsa s-a obişnuit de când era copilă  să nu mănânce în ziua amintită legume şi fructe  ce au miezul  asemănător  cu o cruce: de pildă, nuci, prune, pepeni, usturoi etc., pentru că acest lucru aduce necazuri.

    Oamenii de la ţară sunt deprinşi cu faptul că la această dată deja reptilelele  se retrag  în ascunzişuri, răcirea treptată a vremii impunând acest comportament pentru târâtoare. Acolo, sub pământ, ele vor hiberna până de Alexii (în 17 martie).

Apropo de acest ciclu perpetuu al vieţii, am auzit la Zăbrătău cu mai mulţi ani în urmă o  interesantă   legendă. Cică înainte de a se adăposti în pământ pentru lunga iarnă ce va urma, şerpii s-au strâns odată mai mulţi la un loc şi s-au încolăcit în mod misterios, rezultând aşa-numita „nestemată”: un panaceu redutabil, ce putea trata orice boală.

O superstiţie spune că o monedă sfinţită în această  azi trebuie  păstrată în buzunar  alături de o cruciuliţă pentru a avea sănătate, belşug și spor în munca de  zi cu zi.

Acum se culeg ultimele plante medicinale

„Acum a venit sorocul  culegerii ultimelor buruieni de leac, ne spunea sexagenara  Karmin Szabo, din Hăghig, care an de an se ocupă cu strânsul lor, aşa cum am prezentat într-un reportaj mai vechi apărut în „Mesagerul de Covasna”, dacă vă mai amitiţi, dragi cititori.

Ne referim la  mătrăgună, boz, micşunele, năvalnic (o specie de ferigă), care pot trata multe afecţiuni.  Sunt foarte eficiente şi nu costă nimic, farmacia naturii oferindu-le cu generozitate cui este harnic şi priceput la o asemenea îndeletnicire…

Pe vremuri bolnavii de friguri  ce zăceau la pat erau trataţi  cu fumul  crenguţelor de busuioc aprinse.

În dimineaţa Zilei Crucii oamenii duc la biserică mănunchiuri din aceste plante medicinale, inclusiv de  busuioc, pe care le pun în jurul crucii, ca să fie sfinţite. După Slujbă credincioşii le iau acasă  şi le păstrează  la icoane, urmând a fi  folosite  în vindecarea unor boli. De asemenea, frunzele şi florile de cimbru, mentă, maghiran  mai ales odinioară erau socotite  plante magice,  fiind şi ele bune de leac după ce au fost sfinţite.

Pomenirea morţilor

Mulţi oameni îşi pomenesc şi la acest praznic morţii, oferind săracilor  de pomană ulcele noi, pline cu miere sau cu apă, având legat un fir roşu de toartă, împreună cu un colac şi cu o lumânare.

Prin unele sate izolate oamenii atârnau odinioară  în ramurile pomilor fără  rod mici cruci făcute  din  busuioc sfinţit, având convingerea  că în toamna viitoare vor da rod.

Tot acum  sunt adunate ramurile de alun de către cei ce cunosc vechiul meşteşug al găsirii izvoarelor din adâncuri necesare la construirea fântânilor. Potrivit unei rânduieli  vechi întâlnite în unele cătune româneşti din judeţul Covasna  respectivele crengi culese în ziua Înălţării Sfintei Crucii dobândesc în mod inexplicabil puteri miraculoase, ajutându-i pe fântânari  să afle zona unde pot da de apă.

Florile “plâng” fiindcă le-a trecut vremea

În folclor se spune că a sosit momentul ca florile să  „plângă”  pentru că le-a trecut vremea,  usucându-se  şi  pierind. Doar delicatele brânduşe  de toamnă se arată în toată splendoarea lor, movul, rozul, albul lor atrăgând toate privirile spre tăpşanele unde înfloresc.

Se ştie că aceste plante au proprietăţi tămăduitoare, fapt descoperit de arabi  încă din Evul Mediu. Seminţele lor pot fi folosite (şi chiar sunt utilizate cu succes de multă lume)  în tratamentul multor afecţiuni cronice, printre care reumatismul, guta şi inflamaţiile gastro-intestinale.

Potrivit unei vechi datini  preoţii  sfinţesc  ulcele noi pline cu miere şi lapte aduse de închinători, peste care se pune şi câte un colac, o împletitură, o “japoneză”, fiind date de pomană.

Am văzut odinioară prin Ţara Buzaielor un obicei interesant: unii credincioşi prindeau de toarta  acestor  căni  câte un fir  roşu de lână, ca  să le aducă noroc sărmanilor ce  primeau aceste ofrande drept milostenie, urmând să se roage pentru pomenirea morţilor.

A venit, a venit toamna…

Cu toate că şi alte evenimente religioase anterioare anunţau finalul sezonului cald şi venirea celui  autumnal, Ziua Crucii constituie data ce marchează cu adevărat  începutul toamnei.

În universul rural  previziunile din vechime legate de evoluţia vremii s-au confirmat de cele mai multe ori. Dacă pe 14 septembrie cocorii  deja au plecat sau sunt gata să o facă, este un semn că temperatura se  răceşte acentuat  în intervalul următor.În caz că sunt nori negri şi se aud tunete,  toamna ar putea fi lungă. Agitaţia şi croncănitul ciorilor vestesc  iminenta cădere a brumei.

Prognozele moderne  ale acestui mijloc de “Răpciune” arată că toamna aceasta vom avea parte, în continuare,  de o perioadă caldă, săracă în precipitaţii.

Zi de post şi rugăciune

… În această zi sfântă e bine ca gospodarii să bată nucii dacă nu au făptuit  ritualul de Sfînta Mărie Mică. Tot acum  se aduc din pădure câteva ramuri de alun. Tradiţia spune că atunci când sunt recoltate în Ziua Crucii, ramurile acestea primesc puteri miraculoase, fiindu-le de ajutor  fântânarilor care caută  surse de apă, pentru a fora puțuri.

Să reţinem, dragi cititori, că Ziua Înălţării Sfintei Crucii reprezintă o mare Sărbătoare creştină păstrată peste veacuri,  urmând a fi cinstită conform tradiţiei strămoşeşti  prin  post, rugăciune şi smerenie.

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail