Mediul școlar reprezintă locul în care se produce și se transmite cunoașterea, se formează competențele cognitive și abilități emoționale, și mai ales înțelegerea raporturilor cu ceilalți și cu sine însuși. Cu toate acestea, din acest proces fac parte și unele aspecte negative cum ar fi violența școlară, fenomen cu numeroase surse de influență, care a devenit din ce în ce mai complex și depinde de o multitudine de factori culturali și psiho-sociali.
Prevenirea violenţei în şcoli, a delincvenţei juvenile şi a victimizării copiilor reprezintă priorităţi de acţiune pentru Poliţia Română, în acest sens fiind derulate programe de prevenire care au drept scop scăderea riscului victimal şi infracţional în rândul copiilor, şcolile reprezentând zonele către care se orientează cu precădere eforturile în activitatea de analiză şi prevenire.
Mica violenţă reprezintă principala problemă întâlnită în instituţiile de învăţământ preuniversitar, faptele de lovirile şi alte violenţe reprezintă mai mult de jumătate din infracţiunile sesizate în incinta sau în zona adiacentă unităților de învățământ din județul Covasna, în anul 2023. Majoritatea violenţelor apar drept consecinţe ale unor conflicte spontane ce pleacă de la certuri banale între copii. În rândul acestora agresivitatea cunoaşte o multitudine de moduri de exprimare, de la agresivitate fizică, la agresivitate verbală sau indirectă – manifestatată prin jigniri, intimidare, discriminare, marginalizare sau hărţuire.
Activităţile de prevenire derulate de polițiști au, în principal, rol de informare oferind resurse care să susțină comportamente pozitive și atitudini sănătoase în relațiile inter-umane din mediul școlar. De asemenea, acestea vizează recomandări prin care se urmărește descurajarea acțiunilor cu caracter agresiv și oferirea, ca alternativă, a unui set de soluții ce pot modela comportamente pro-sociale pentru formarea legăturilor umane.
În acest context, în vederea prevenirii violenţei în şcoli, oferim următoarele recomandări pentru elevi:
– Fiţi atenţi atunci când vă alegeţi prietenii. Evitaţi tovărăşia persoanelor violente, sau conflictuale;
– Nu vă lăsaţi influenţaţi de ceilalţi. Analizaţi singuri riscurile la care vă expuneţi pe baza educaţiei primite şi a propriei experienţe;
– Daca vreun coleg sau prieten vă roagă să faceţi ceva cu care nu sunteţi de acord, refuzaţi categoric, indiferent de promisiunile sau ameninţările primite;
– Spuneţi-le prietenilor voştri să nu răspundă cu violenţă la provocările altor grupuri şi atrageţi-le atenţia asupra consecinţelor comiterii de fapte antisociale;
– Când sunteţi jigniţi sau victime ale comportamentului violent al unor colegi ori al persoanelor din anturaj, anunţaţi profesorii, părinţii şi poliţia, pentru a fi ajutaţi;
– Fiţi prudenţi în relaţiile cu persoanele nou cunoscute, pentru a nu fi manipulaţi să comiteţi infracţiuni sau să deveniţi victima acestora;
– Dacă intraţi într-o dispută cu un alt coleg, fiţi primii care renunţă. Amintiţi-vă că urmarea acesteia poate fi: rănirea voastră sau catalogarea ca „bătăuşi” de către cei din jur.
Recomandări pentru cadrele didactice:
– Identificaţi elevii cu potenţial violent;
– Implicaţi-i în activităţile şcolare sau de timp liber şi încercaţi să le descoperiţi interesele şi aptitudinile;
– Evitaţi centrarea doar pe sancţiune şi excludere şi mai mult pe prevenţie şi susţinere a victimei şi a celui violent;
– Introduceţi, în sesiunile de dezbateri cu elevii, teme relevante pe această problematică.
IPJ Covasna- Compartimentul Relații Publice